SBS dual carbon, rengöra skivor

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har i dagsläget stålskivor (Armstrong wave) med Armstrong kopparsinter-belägg. Efter att de nuvarande beläggen är slut kommer jag att byta till SBS Dual Carbon.

Det jag undrar över är hur man rengör skivorna (helst i bandepån utan tillgång till alltför avancerade verktyg) tillräckligt bra för att det inte ska bli problem med de nya beläggen. Jag har hört allt från folk som blästrar skivorna innan byte, till de som bara monterar och kör. Som det ser ut idag är mina stålskivor lite guldfärgade av de gamla beläggen, och jag antar att de nya beläggen vill överföra en liknande film av annan sort?

Ren trasa och T-röd räcker för att få bort det mesta av bromsdammet. Resten är överkurs och finlir....

Gött att det inte verkar kräva svart magi att byta, då kör jag slut på de gamla och byter på plats när det är dags.

Bräkleen eller annan bromsrengöring ingår väl som standard i mekutrustningen?

Jag brukar när jag byter klossar/kopplingslameller rugga upp ytan på skivan/stållamellerna/tryckplattan med slippapper, så att man får ungefär en "honad yta" ungefär som på en nyhonad cylinder.

Jag inbillar mig att det är bra att få en ny inslipning av ytorna,men det kan vara bara inbillning.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd