SBK Racing helsyntet 15W-50 i lösvikt!

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Idag var jag hos Svenssons Livs i Alvhem mellan Älvängen och Trollhättan. Var nyfiken på det man hade hört ryktesvägen om att de säljer olja i lösvikt, så jag var ju bara tvungen att åka dit. Mkt riktigt..de säljer alla möjliga oljor och vätskor i lösvikt och de har skittrevlig personal också!:tummenupp
Det blev 5 liter SBK Racing för 305 kr. Grymt!:)

Länkar ifall ngn mer är intresserad.

http://www.ica.se/FrontServlet?s=butiker&state=butikssida&butiksid=01805

Bara att gå in under "Veckans reklamblad" och klicka på PDF-filerna där. Där står de oljor och vätskor de säljer. SBK Racing finns under PDF-filen "Del 1".

Precis som när du går in på en ny pizzeria, så ska man kolla lite på hygienen kring maten man ska äta, eller oljan som ska köpas. Det är skitnoga att det inte kommer i damm och främmande partiklar i oljan.
Ett annat allternativ är att man köper en pall med smådunkar och delar på i en klubb eller några kompisar.

Mats

Precis som när du går in på en ny pizzeria, så ska man kolla lite på hygienen kring maten man ska äta, eller oljan som ska köpas. Det är skitnoga att det inte kommer i damm och främmande partiklar i oljan.
Ett annat allternativ är att man köper en pall med smådunkar och delar på i en klubb eller några kompisar.

Mats

Jag är ingen nybörjare. Har jobbat på en charkuterifabrik i flera år och kan det där med hygien. Kan säga att utrymmet där oljorna står är helt öppet och man kan gå in där som kund och titta.
Köpte en liten 1 litersflaska från Motul en gång. När man drog ur pipen och vinklade flaskan för att titta på innehållet såg jag småpartiklar i oljan. En förpackad vara i småflaskor garanterar inget.
Jaha, så kostnaden för förpackningarna till smådunkarna skulle utebli helt då om man köper en pall, eller..tror inte det.

Brukar köpa en 20liters dunk och dela med någon polare. Brukar kosta ca 950:-

Det där alternativet finns också. Känner väl till det.

Last edited:
65:-L- + moms tar Okq8 för 20L dunk. 81.25:- inkl moms och det blir 1625:- för 20L.

1L kostar 175:- inkl moms på hyllan.

Beställde och köpte för några veckor sedan, förskottsbetalning.

65:-L- + moms tar Okq8 för 20L dunk. 81.25:- inkl moms och det blir 1625:- för 20L.

1L kostar 175:- inkl moms på hyllan.

Beställde och köpte för några veckor sedan, förskottsbetalning.

Jo, här kostade den 61:-/L inkl moms om man köpte upp till och med 19 L. Köpte man mer än det blev det exkl moms. Prislistan finns ju på deras sida. Bara att ta med sig en dunk själv isf och fylla upp den.
Köper man helfat på 208 liter kostar den 44:- exkl moms.

Jaha, så kostnaden för förpackningarna till smådunkarna skulle utebli helt då om man köper en pall, eller..tror inte det.

Det där alternativet finns också. Känner väl till det.

Självklart blir priset bättre om man köper många på samma gång. Oavsett om du köper en pall med tandborstar eller 4 st Volvo bilar.

Mats

Självklart blir priset bättre om man köper många på samma gång. Oavsett om du köper en pall med tandborstar eller 4 st Volvo bilar.

Mats

Ja, men varför skulle man köpa en pall med en massa förpackningsmaterial som man måste slänga dessutom. Priset blir bättre såklart om man köper så många flaskor, men det kan ju aldrig bli så billigt som om man köper mkt i lösvikt.

Ja, men varför skulle man köpa en pall med en massa förpackningsmaterial som man måste slänga dessutom. Priset blir bättre såklart om man köper så många flaskor, men det kan ju aldrig bli så billigt som om man köper mkt i lösvikt.

Ja ja, då säger vi väl så då!
Jag tror att dom andra som läser förstår.....

Mats

Självklart är det prisoptimalt att köpa på fat.... MEN, var försiktig med föroreningar. Fungerar när man är noga. Men det finns stora risker med det.

Låter som ett toppenställe, önskar det även fanns i Sthlm. Möjlighet att köpa olja på lösvikt borde uppmuntras för att iaf göra ngt åt förpackningshysterins resursslöseri. Är man bara noggrann med sina kärl och tappstället likaså så är det ingen fara. De flesta större verkstäder kör tex med fatpump alt fatventil och liggande fat.

/J

Ja ja, då säger vi väl så då!
Jag tror att dom andra som läser förstår.....

Mats

Självklart är det prisoptimalt att köpa på fat.... MEN, var försiktig med föroreningar. Fungerar när man är noga. Men det finns stora risker med det.

Jo..såklart...men som jag skrev tidigare så är inte flaskor en garanti för att det är rent heller då jag upptäckte partiklar själv i en oöppnad sådan. Skulle det vara mot förmodan ngn partikel eller två i oljan så har man ju ändå filter på hojen som har den uppgiften att filtrera.
Det satt pumpar på alla fat där i butiken också och det var ingen som behövdes flyttas över till ngn annan, med risk att föroreningar skulle följa med. Det skulle väl vara då när de byter fat, men det kan ju smyga in föroreningar när du öppnar din förpackning också och sluter den. Det beror ju helt på hur mkt till ytterligheter vi skall dra det till.
Det blir många led där en Motul, Castrol etc olja kan utsättas för föroreningar också innan den hamnar på flaska. Uppenbarligen fick jag uppleva det också.

Men men...alla har vi våra föreställningar om saker och ting. Då är det väl bara bra att alla kan köpa saker i vilket format eller förpackning de vill.

Meningen med tråden var bara att visa ett alternativ om man ville få olja billigare hur lite eller hur mkt man än ville ha. Fortsätt du att köpa den på flaska om du inte vill handla på ngt annat sätt. Det är ju upp till dig.:krama

Låter som ett toppenställe, önskar det även fanns i Sthlm. Möjlighet att köpa olja på lösvikt borde uppmuntras för att iaf göra ngt åt förpackningshysterins resursslöseri. Är man bara noggrann med sina kärl och tappstället likaså så är det ingen fara. De flesta större verkstäder kör tex med fatpump alt fatventil och liggande fat.

/J

Ja, jag menar ju det. Större verkstäder skulle ha en jäkla massa sopor dessutom om de skulle välja att fylla alla fordon med olja från småflaskor.
Nu är ju Svenssons ICA Livs i Alvhem en liten lanthandel mer gjord för att lantbrukare skall kunna handla olika vätskor där antar jag, då deras sortiment är väldigt stort på OKQ8:s produkter. Sen säljer de också lite annat som däck och slang till cross/endurohojar.

förstår inte varför vissa är skeptiska? det borde uppmuntras istället, Svenssons Livs är grymma:yoparty

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back