SBK hoj VS F1 bil

  • Thread starter Thread starter EPO
  • Start date Start date
Det där är nog ingen F1-bil.
Kul ändå att WSBK-hojen var så snabb rakt fram.
 
En Gp2 bil var det. Typ 500hk tror jag. Och rätt så mycket mindre avancerat teknik jämfört med F1..
De har ju jämfört en MotoGP hoj mot Buttons Honda F1:a. Hojen hade inte en suck.. En F1 bil har ju bra mycket mer fäste. Och när aerodynamiken börjar göra sitt så...
 
Rash skrev:
2433088 En Gp2 bil var det. Typ 500hk tror jag. Och rätt så mycket mindre avancerat teknik jämfört med F1..
De har ju jämfört en MotoGP hoj mot Buttons Honda F1:a. Hojen hade inte en suck.. En F1 bil har ju bra mycket mer fäste. Och när aerodynamiken börjar göra sitt så...

Helt rätt det är en GP2. :fakta :fakta :fakta :fakta
 
På de banor där både MotoGP-hojarna och F1-bilarna kör så varvar F1-bilen MotoGP-hojen efter ca 5 varv (kan variera lite beroende på banlängd).
Om MotoGP-hojen kör strax under 2 minuter per varv kör F1-bilen ca 30 sekunder fortare per varv (minns tyvärr inte vilken bana det var).
Dock så toppar ofta MotoGP-hojen mer rakt fram men tappar massor av tid i kurvorna.
 
Rash skrev:
2433088 En Gp2 bil var det. Typ 500hk tror jag. Och rätt så mycket mindre avancerat teknik jämfört med F1..
De har ju jämfört en MotoGP hoj mot Buttons Honda F1:a. Hojen hade inte en suck.. En F1 bil har ju bra mycket mer fäste. Och när aerodynamiken börjar göra sitt så...
Helt fel, det var inge nmotogp hoj som körde mot buttons honda f1 bil, det var en moddad cbr 1000 som inte skulle haft en suck mot en motogp hoj heller, motogp hoj är snabbare än f1 bilarna rakt fram.
 
R-1000 skrev:
2433132 Helt fel, det var inge nmotogp hoj som körde mot buttons honda f1 bil, det var en moddad cbr 1000 som inte skulle haft en suck mot en motogp hoj heller, motogp hoj är snabbare än f1 bilarna rakt fram.
Du har inga roliga siffror till det?:)
 
Tvivlar på att en f1 skuller vara söligare än en motogp hoj faktist. 700hästar kan gå rätt fort, specielt om man inte har så mycket downfors som f1 bilar har, så är det bara hastigheten som räknas kan en f1 bil gå ruskit fort säkerligen 400km/h utan större problem, men en moto gp hoj gör lång ifrån 400km/h.
 
whitesnake skrev:
2433471 Tvivlar på att en f1 skuller vara söligare än en motogp hoj faktist. 700hästar kan gå rätt fort, specielt om man inte har så mycket downfors som f1 bilar har, så är det bara hastigheten som räknas kan en f1 bil gå ruskit fort säkerligen 400km/h utan större problem, men en moto gp hoj gör lång ifrån 400km/h.
dom visade supersport 600 på eurosport förut för några månader sen, då kom dom in på att jämföra gp hojar mot f1 bilar,fråga mig inte hur dom kom in på det, hursom helst,dom var väldigt säkra på sin sak kommentatorerna när dom sa att "gp hojarna accelerar snabbare än f1 bilarna på rakorna och det märker man tydligt när man har onboard camera och man tittar på mätarna! men efter c:a 4 varv blir gp hojen varvad"
 
Last edited:
Det handlar inte om att köra fort på rakorna utan i kurvorna... F1 bilen har så mycket downforce så den kan köra upp och ner efter en viss hastighet, nånstans mellan 200-250 har jag för mig...
 
gluffis skrev:
2433970 Det handlar inte om att köra fort på rakorna utan i kurvorna... F1 bilen har så mycket downforce så den kan köra upp och ner efter en viss hastighet, nånstans mellan 200-250 har jag för mig...

Och tur är ju det när det går tävlingar i Auststralien t.ex :D

Det där med att MotoGp:n går snabbare är nog mer en tillfällighet på en viss bana. Finns som sagt ingen motocykel i världen som klarar samma laterala g-krafter som en F1:a 3-4g om jag inte minns helt fel.
Skulle man sätta på rätt utväxling på bilen så skulle den också ha högre toppfart på en lång raka. Fast just downforcen minskar ju toppfarten, ska man bara köra rakt fram så kan man ju släppa lite på den. Man behöver ju inte mer downforce än att hjulen inte spinner mot vägen p.g.a. luftmoståndet.
Nu börjar det bli land speed racing här...
 
Fürstenhoff skrev:
2433469 Det må så vara att en Moto GP moppe har en högre toppfart än en F1'a (vid en test mellan Schumi och Biaggi påMonza var det så) men snabbare än en F1'a i från 0-200km/h är den då INTE då en F1'a gör det på ca 5 sekunder vilket INTE en GP kan mäkta med!!

/Fürstenhoff.

Känns inte riktigt som att motogp hojen har någon chans på toppfart om man kollar filmen:rolleyes:
 
När ska folk sluta yra om detta fåniga ämne? En F1-racer är snabbare än en MotoGP-hoj i allt. Även toppfart.
 
valmers skrev:
2434165 När ska folk sluta yra om detta fåniga ämne? En F1-racer är snabbare än en MotoGP-hoj i allt. Även toppfart.
I maximal toppfart ja, i toppfart på vissa banor nej.
När ska folk förstå det?

Mr Helmut skrev:
2434102 Känns inte riktigt som att motogp hojen har någon chans på toppfart om man kollar filmen:rolleyes:
Vilken film har du sett?
Ingen av dem ovan har med någon MotoGP-hoj...
 
Last edited:
valmers skrev:
2434165 När ska folk sluta yra om detta fåniga ämne? En F1-racer är snabbare än en MotoGP-hoj i allt. Även toppfart.
tyvärr, kan ju bara säga att det är oftare man får se gp hojar nå 340 på banorna än f1 bilar,hur ofta har du sett en f1 bil köra i dom hastigheterna på bana egentligen? och dom har minst lika långa rakor.
 
R-1000 skrev:
2434228 tyvärr, kan ju bara säga att det är oftare man får se gp hojar nå 340 på banorna än f1 bilar,hur ofta har du sett en f1 bil köra i dom hastigheterna på bana egentligen? och dom har minst lika långa rakor.
Indianapolis. Toppfart 360 km/h.
 
whitesnake skrev:
2433471 Tvivlar på att en f1 skuller vara söligare än en motogp hoj faktist. 700hästar kan gå rätt fort, specielt om man inte har så mycket downfors som f1 bilar har, så är det bara hastigheten som räknas kan en f1 bil gå ruskit fort säkerligen 400km/h utan större problem, men en moto gp hoj gör lång ifrån 400km/h.


397,360km/h. :)

http://www.speedtv.com/articles/auto/formulaone/29217/
 
valmers skrev:
2434251 Indianapolis. Toppfart 360 km/h.
Under Italiens GP 2005 körde Kimi 370 km/h som mest.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Italiens_Grand_Prix_2005

2005 körde Kimi runt Sepang på 1.35,483 (bästa tiden under loppet) vilket kan jämföras med bästa tid satt av en MotoGP-hoj på samma bana samma år: 2.01,731 av Capirex.
Det skiljer alltså hela 25 sekunder per varv.
F1 bilen skulle nästan hinna med ett pitstop per varv och ändå komma före MotoGP-hojen i mål :D
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top