Satsa, lägga ner eller fritidsåka?

Vad göra?

• Antal röstningar
    0
När man läser din text ser man ju vad du vill, du vill inte alls vara förnuftig, utan du vill bli snabbare, du vill rejsa. Det är din hobby, den är helt galen och förbannat rolig. Kör du vidare kommer du bli snabbare, står du vid sidan kommer du aldrig bli det ;)

Jag befinner mig i en mycket snarlik sits som du och mitt råd är: gör det enkelt för dig själv. Jag förutsätter naturligtvis att du ska fortsätta köra. Men gör dig av med så många motstånd och problem som möjligt.

1. Byt hoj. Skaffa en som krånglar minimalt och är billig i drift. Aprilia RS 250 alltså.

2. Sätt en realistisk ambitionsnivå så att du inte blir besviken.

3. Kom i god tid innan säsongen börjar överens med din sambo om hur mycket du ska träna och tävla. Boka så tidigt som möjligt (om möjligt) in enskilda träningsdagar.

4. Försök att bli nöjd med tanken att du faktiskt har testat racing. De allra flesta fegar ur och kommer med ursäkter.

Hoppas att vi kommer fortsätta träffas i depån och på banan! :tummenupp

Nyteknik skrev:
Jag befinner mig i en mycket snarlik sits som du och mitt råd är: gör det enkelt för dig själv. Jag förutsätter naturligtvis att du ska fortsätta köra. Men gör dig av med så många motstånd och problem som möjligt.

1. Byt hoj. Skaffa en som krånglar minimalt och är billig i drift. Aprilia RS 250 alltså.

2. Sätt en realistisk ambitionsnivå så att du inte blir besviken.

3. Kom i god tid innan säsongen börjar överens med din sambo om hur mycket du ska träna och tävla. Boka så tidigt som möjligt (om möjligt) in enskilda träningsdagar.

4. Försök att bli nöjd med tanken att du faktiskt har testat racing. De allra flesta fegar ur och kommer med ursäkter.

Hoppas att vi kommer fortsätta träffas i depån och på banan! :tummenupp
4:a punkter som känns helt otroligt vettiga och genomtänkta, man ska inte lägga ribban för högt, 250SP är den minst dyraste klassen och dem som kör är ett trevligt gäng.

250SP är en klass som inte kostar allt för mycket pengar (däck).

Måste medge att jag är rätt så sugen på att testa :)

250SP är ett konstant mekandet och havererade växellådor och inte alls så problemfritt som folk försöker tro. Idag står minst 3 pers i 250SP och tokskruvar för att saker har rasat och går kasst.

Självklart gör vi av med lite däck så det blir billigt men Aprilia-delar är dyyyra, hojarna är sugiga som fan att skruva och alla hojar är numer gamla högar och inga nya finns att få tag i.

Jag är inne på 250 racer istället för 250SP för att få nånting lättskruvat. Ska jag ändå spendera en massa skruvande kan jag lika gärna göra det med nånting som går att skruv med.

Håll dig borta från 250SP.

sege skrev:
250SP är ett konstant mekandet och havererade växellådor och inte alls så problemfritt som folk försöker tro. Idag står minst 3 pers i 250SP och tokskruvar för att saker har rasat och går kasst.

Självklart gör vi av med lite däck så det blir billigt men Aprilia-delar är dyyyra, hojarna är sugiga som fan att skruva och alla hojar är numer gamla högar och inga nya finns att få tag i.

Jag är inne på 250 racer istället för 250SP för att få nånting lättskruvat. Ska jag ändå spendera en massa skruvande kan jag lika gärna göra det med nånting som går att skruv med.

Jag har inte haft några problem alls med min hoj... :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Dina drömmar känner jag igen, jag brukar ha dem en gång om dan ungefär. :)
Jag tror det är svårt, kanske omöjligt, att helt lägga av. Jag var väldigt less på allt rr efter SM:et på Sviestad. Men någon månad senare började suget komma och vipps, efter tisdagen körning började man fundera på hur nästa säsong skulle kunna se ut. Men dessvärre styrs det ju av ekonomi. Det är nog också det enda som styr för min del om jag ska satsa eller ej. Eftersom jag inte har något bra råd att ge så säger jag bara SATSA. :banana

sege skrev:

Det var ord och inga visor. Men skönt att höra någon "på insidan" säga något uppriktigt negativt om hojarna i er klass. Jag har även hört Teddy beskriva Aprilian som riktigt svårmeckad - jämfört med hans racer. Å andra sidan är Goodstuffs TZ inte precis ett under av genomtänkt design för att underlätta service och underhåll.

Kanske är det Standard 600 som är den mest lämpliga klassen för den som inte vill skruva. Men vad gör då den som är B-förare?

Nyteknik skrev:
Kanske är det Standard 600 som är den mest lämpliga klassen för den som inte vill skruva. Men vad gör då den som är B-förare?

Man kanske kör Rookie600 med en standardhoj kanske? Min hoj rentav som snart är till salu ;)

Nyteknik skrev:
Det var ord och inga visor. Men skönt att höra någon "på insidan" säga något uppriktigt negativt om hojarna i er klass. Jag har även hört Teddy beskriva Aprilian som riktigt svårmeckad - jämfört med hans racer. Å andra sidan är Goodstuffs TZ inte precis ett under av genomtänkt design för att underlätta service och underhåll.

Tror iofs det har mycket med åldern att göra på en hel del SP-hojar, de har helt enkelt ett par år på nacken. I vissa fall kan strulet säkert också ha att göra med vart tummarna sitter :rolleyes:
Gathojarna är jobbigare att skruva med, även om jag nog tycker en aprilia/rgv är enklare än att riva än en 600.
På racers är hondan lite smidigare att jobba med än yamahan, men mycket är en vanesak också.

Precis som don q skriver, kör man rookie600 om man vill köra 600 som b-förare. Dock skulle jag gissa att du kan köra i std600 ganska snart, eftersom du inte skulle ha nåt större problem att klassa upp dig.

GSXR1100R skrev:
4:a punkter som känns helt otroligt vettiga och genomtänkta, man ska inte lägga ribban för högt, 250SP är den minst dyraste klassen och de som kör är ett trevligt gäng.

250SP är en klass som inte kostar allt för mycket pengar (däck).

Måste medge att jag är rätt så sugen på att testa :)
Det har jag också blivit. Delvis för att det verkar ha inneburit minimalt slit innan man kommer ut på banan. Men ryktena har kanske varit överdrivna?

:va

Många mycket tänkvärda inlägg. Tackar!
Problemet med drömmarna för min del är att jag måste ta hänsyn till två andra människor med behov och drömmar så det går inte att köra "all out" även om jag skulle vilja.
Nytekniks tips om att i förväg komma överens är bra som tusan. Problemet är med mitt jobb att jag inte kan planera sex månader i förväg men det får lösa sig sedan.

Angående hojen så vill jag inte byta. Jag gillar min TZ:a för mycket och dssutom så vill jag vinna över den till slut, känna att det är jag som bestämmer. Dessutom är mekandet inget problem för jag tycker det är smidigt och roligt - jag har lärt mig så oerhört mycket sedan jag köpte den och vill lära mig mer. Alternativet om ekonomin som genom ett trollslag skulel förbättras är en nyare TZ:a.

Det får bli en kompromiss. Brnoläger, mysträna med Teddy och kanske köra ett race eller två. Blir det fler B-race med vettiga klasser så är det ju lättare att köra mer också men det verkar tyvärr vara en utopi!

Nyteknik skrev:
Det har jag också blivit. Delvis för att det verkar ha inneburit minimalt slit innan man kommer ut på banan. Men ryktena har kanske varit överdrivna?

:va

Det mesta slitet är ju lastning, stressa från jobb för att sitta i en skitbil till banan och lossning på plats. Hela den biten är densamma.
Vill du inte meka är det en ny fyrtaktare som gäller. Man behöver bara byta däck , olja och andra slitdelar första året. Men som sagt, det största strulet är ju alltid där.

sege skrev:

Kör 125 istället, mycket billigare än en 250, gör av med lika lite däck om inte mindre än en SP. Det klart mest lättskruvade som finns i depån med bara en cylinder/fugge att hålla reda på.

Och det bästa är att en Honda RS är driftsäker som en Volvo om man håller lite koll på den. Min har gått helt haverifritt hela säsongen i år.

Nyteknik skrev:

Jag tror nog din A-licens ligger ett telefonsamtal till Kenneth Lodnert bort....

Det enda jag kan tänka mig som ligger dig i fatet är att du kört för lite tävlingar och har för lite rutin. För snabb nog för en A-licens är du så det räcker till och blir över.

Chris Ash skrev:
Kör 125 istället, mycket billigare än en 250, gör av med lika lite däck om inte mindre än en SP. Det klart mest lättskruvade som finns i depån med bara en cylinder/fugge att hålla reda på.

Jag känner mig för lång (184 cm) för 125 racer men det kanske bara är en inbillning. Skulle vilja krypa ner bakom glaset och provköra lite faktiskt.

Sen är det självklart som herren offknuff säger, jag får skylla mig själv när det gäller en del problem jag har haft under säsongen, skruvmässigt har det varit en grymt lärorik säsong. Mer skruva hemma i garaget och mindre på banan skajag satsa på. Men hojarna är gamla, många är slitna. Vi har haft ett antal ras den här helgen i 250SP och 1 åkte hem tidigare idag och 2 är på väg hem nu på gund av ras.

Jag hade nog inte haft mindre problem med en racer, dfet tror jag inte men Aprilian är ett h-vete att skruva, mest det jag stör mig på.

Victor skrev:
Det mesta slitet är ju lastning, stressa från jobb för att sitta i en skitbil till banan och lossning på plats. Hela den biten är densamma.
Vill du inte meka är det en ny fyrtaktare som gäller. Man behöver bara byta däck , olja och andra slitdelar första året. Men som sagt, det största strulet är ju alltid där.
Logistiken slipper man förstås inte. Men skillnaden i underhåll är stor mellan olika typer av motorcyklar.

Ett snusförnuftigt/ohäftigt inlägg...

Att det är en milsvid skillnad i mektillgänglighet mellan 250- gatcyklar och racers, som måste utvärderas oftare för optimal körbarhet, är ett starkt skäl att läsa på ordentligt och mysmeka gatcyklar under vintern och göra detta ordentligt. Ja, flera SP-cyklar har 2-7 säsonger på nacken. OCH?
Alla mekaniska konstruktioner har givna serviceintervall beroende på trimningsgrad ex. racers kortare, gatcyklars längre, av självbevarelse informerar man sig om dessa och byter det som behöver bytas i tid och förhindrar slöseri med tid, logistiska förluster, inkomstbortfall och inte minst missad körtid. En välservad RS/RGV erbjuder många roliga körtimmar till ett överkomligt pris. Med det inte sagt att det är det roligaste av allt, det är enligt min uppfattning en optimerad, varje körtillfälle, 250racer, men helt utanför min tids-/ekonomiskiss.

250-gatcyklars chassi set up kanske justeras 1 gång/bana. Vissa gör det mer sällan och lyckas bra. Bestyckning görs 1 gång för all framtid.

Y

sege skrev:
Jag känner mig för lång (184 cm) för 125 racer men det kanske bara är en inbillning. Skulle vilja krypa ner bakom glaset och provköra lite faktiskt.

Sen är det självklart som herren offknuff säger, jag får skylla mig själv när det gäller en del problem jag har haft under säsongen, skruvmässigt har det varit en grymt lärorik säsong. Mer skruva hemma i garaget och mindre på banan skajag satsa på. Men hojarna är gamla, många är slitna. Vi har haft ett antal ras den här helgen i 250SP och 1 åkte hem tidigare idag och 2 är på väg hem nu på gund av ras.

Jag hade nog inte haft mindre problem med en racer, dfet tror jag inte men Aprilian är ett h-vete att skruva, mest det jag stör mig på.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

Back