Satans jävla husaberg helvete

  • Thread starter Thread starter AP
  • Start date Start date
Jag brukar försöka röra lite på armarna till ventilerna för att kolla att jag hamnat rätt. Har ett litet litet spel upp och ner då.
 
Hur är vevhusventilationen dragen? Går den upp i ramen och rinner ner i "luftburken" så kan det hamna olja där när hojen ligger ner. Jag hade det problemet efter varje vurpa... Hojen gick dåligt (sköt på fullgas och var klart effektsvagare än vanligt) och var svårstartad men efter omdragning till separat uppsamlingskärl försvann det problemet. En gång lade jag ner hojen på sidan för att lossa oljepluggen utan att behöva tömma på olja, gick fan inte att starta efteråt, fick ta ett ordentligt snack med hojen innan den slutligen startade.

Starthjälp eller restart som en del kallar det är ingen startmotor för kallstarter, den kan du ta hjälp av om du t.ex. kör tjuvstopp eller vurpar. Min funkar inte alls (troligsvis batterirelaterat) och eftersom jag inte saknar den speciellt mycket så kanske den ryker när jag renoverar motorn.

Om den funkade före service men inte efter bör det ju rimligtvis ha gått fel i samband med det. Kolla ventilspelet igen så du är säker på att du gjort rätt.

Snoogans skrev:
2286912 Du ska ha motorn i det ÖD som ligger precis efter att insugsventilerna har öppnat sig! Dubbelkolla ventilspelet så att du har gjort rätt innan du börjar riva!

Fast ventilen ska ju stänga först också, sen kommer ÖD.
 
Den är dragen upp i ramen som du säger, ska kolla det scenariot och ta en koll på ventilerna också, är 100% att dom är rätt men eftersom det är det enda jag ändrat så kan det väll inte vara mycket annat..

Föresten vad är vevhusventilationen bra för? kyla ner?
 
AP skrev:
2287182 Den är dragen upp i ramen som du säger, ska kolla det scenariot och ta en koll på ventilerna också, är 100% att dom är rätt men eftersom det är det enda jag ändrat så kan det väll inte vara mycket annat..

Föresten vad är vevhusventilationen bra för? kyla ner?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vevhusventilation

Är den dragen upp i ramen som den levereras från husaberg så har den konstruktionen en lösning för att minska mängden olja som kan rinna ner i ramen, dock är den ej 100%. På min var det ännu värre, det var bara en tryckluftslang som gick rätt upp i ramen och allt rann således igenom.
 
AP skrev:
2287182 Den är dragen upp i ramen som du säger, ska kolla det scenariot och ta en koll på ventilerna också, är 100% att dom är rätt men eftersom det är det enda jag ändrat så kan det väll inte vara mycket annat..

Föresten vad är vevhusventilationen bra för? kyla ner?

Man använder vevhusventilationen för att kyla ner humöret på föraren
Snälla Swedie ta bort denna tråd !!!!!
 
Hulkster skrev:
2287205 Man använder vevhusventilationen för att kyla ner humöret på föraren
Snälla Swedie ta bort denna tråd !!!!!

Synd att inte alla visste lika mycket som du, då hade ju svenne kunnat ta bort alla trådar med dumma frågor. :Bugar
 
Last edited:
AP skrev:
2287267 Synd att inte alla visste lika mycket som du, då hade ju svenne kunnat ta bort alla trådar med dumma frågor. :Bugar

HAHA!

För att gå on topic, så kan jag bidra med ett fult exempel. När man ska rengöra en gräsklippare undertill, vilket jag har gjort ett par gånger nu under mitt sommarjobbande, så ska man INTE lägga den fel. Då rinner det in olja i förbränningsutrymmet, med följden svårstartad motor plus en jävla omgång rök ur avgassystemet. (Har väl gasat ihjäl nån meter häck på det här viset)
Kanske dessa två är relaterade på nåt vis?
 
AP skrev:
2286049 Blablabla...växelkrångel...blablabla...svårstartad Husaberg....
Om du plockat bort kopplingskorgen när du stökat med växelmekanismen så kanske du fått mellanaxeln felkuggad(och kamaxelinställningen åt helvete)när du skruvade ihop sen.Kolla det isåfall :7peta
 
Elstart

Elstarten funkar visst om du kopplar ett extra batteri i serie med startrelä och startmotor, gjorde jag efter att ha tröttnat kicka skiten. Förstår precis hur du känner dig, min -02 strulade som faan när jag köpt den. Min stator brann och kickningen håll på att ta kål på både mig och min polare.

Om du vill så kan du titta på min hoj och se hur jag gjort.

J
 
Har du fått kicken rätt?
Räcker med att få den någon splines för långt bak, så kan den bli jävlig att kicka igång.
Men det har ju inget med att den stannar att göra.

Just det, var det inte nåt med att det kunde komma olja i förgasaren om man lade ner en sån, eller det kanske bara var om motorn var igång!?
Har för mig att kompisen hade strul att starta sin efter en vurpa, tror han fick torka ur i ramen under luftfiltret och vevhusventilationen.
 
Last edited:
Yabba skrev:
2293692Just det, var det inte nåt med att det kunde komma olja i förgasaren om man lade ner en sån, eller det kanske bara var om motorn var igång!?
Har för mig att kompisen hade strul att starta sin efter en vurpa, tror han fick torka ur i ramen under luftfiltret och vevhusventilationen.


Se mitt inlägg en bit upp som handlar om just detta.
 
VR-8 skrev:
2292788 Elstarten funkar visst om du kopplar ett extra batteri i serie med startrelä och startmotor, gjorde jag efter att ha tröttnat kicka skiten. Förstår precis hur du känner dig, min -02 strulade som faan när jag köpt den. Min stator brann och kickningen håll på att ta kål på både mig och min polare.

Om du vill så kan du titta på min hoj och se hur jag gjort.

J


Istället för att krångla till det så enormt så kan man faktiskt dra in dekompen lite lätt och sen dra på startmotorn så vevar den igång.
Jag har testat, funkade skit bra när jag sumpade kicken någonstanns åt helvette :banana.

Men trådskaparen, är du helt säker på att du ställde ventilerna i rätt takt?
Vipporna rör sig inte en endaste millimeter när man har prickat in rätt takt.
 
Starthjälp...

Hör kanske inte hit men jag använder alltid startmotorn utan problem och cykeln är en gammal -99 som gått långt och länge.

När man lärt sig vent.justering och lite annat jox så är Husan kalasbra, ingen ide att gnälla på kvaliten. :7peta
 
AP skrev:
2285958 Jag ska fan ta mig slå sönder skiten med yxa och slänga aset i nissan, men innan det så ska jag ställa ventilerna på 1 mm och sen SKA jag få igång och ställa den på full rulle tills skiten rasar ihop. Vilken jävla böghoj till att krångla. Har stått och kickat i en jävla halvtimme och 200 jävla grader varmt är det med. Har sånna jävla blåser på hela jävla vänsterfoten

:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet


:rofl :rofl :rofl Känner igen mig från första veckorna med motard :D
 
Vattenfast skrev:
2297278 Mellanaxeln satt en kugg fel såg jag på en bild, ändrade det och den gick igång. :pangihuve


Men kunde dom inte skippat den misslyckade elstarten ”starthjälpen” och gjort en rejälare kick istället som inte slits ut efter 10 kallstarter och åker ut så fort man gasar lite. Nej glömde ju att elstarten funkar jättebra för alla, bara man kör med två bilbatterier i ryggsäcken och kör den på 24 V så man får byta ut den varje gång man byter olja.

Men jag ska inte gnälla. Det är ju trots allt Kalle Anka som har designat den.

Oj skrev från jobbdatorn med kollegan inloggad, nu blir det ett jävla liv.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top