SAS-Ventil KTM LC-4

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Hoj
RF 900R
I några trådar ang. inkörning står det att SAS-ventilen bör tas bort innan inkörning. Hittar dock dåligt med info om vad SAS-ventilen har för funktion och varför den bör tas bort.

Fyll på med allt ni har:)

"SAS är en ventil som återför avgaserna genom motorn, för att förbränna så mycket som möjligt och därmed göra avgaserna lite renare!"
....har jag hört :D

Vad jag har hört så går motorn varmare när den är monterad, själv ska jag ta bort min i vår.

Samma sak som varit lagstadgat på bilar sedan ett par decennier minst - EGR-ventil. Man återanvänder en viss mängd avgaser och "förbränner" dessa igen (finns ganska mycket syre kvar i dem). Ska i teorin minska effekten något, men det tror jag inte är märkbart. Däremot dämpar det kylningen av motorn, då det hela tiden återförs varma gaser.

Är man s.k. miljömedveten låter man det sitta kvar, annars kan det gott plockas bort. Påverkan är som en myggpiss i havet, speciellt jämfört med annan nedsmutsning (flygplan, färjor, lastbilar m.m.)...

Ju färre slangar och skit som sitter runt motorn, desto mer lättmekat blir det.

:tummenupp :tummenupp

Spanade lite snabbt på hojen. Har jag sett rätt om den där ventilen sitter på höger sida och är riktigt stor?
Vid ev demontering bör det ju bli öppna hål i framkant av cylinder samt vid insug, finns det färdiga pluggar för att täppa igen dom?
Annars vad gäller för mått?

SVooSh skrev:
:tummenupp :tummenupp

Spanade lite snabbt på hojen. Har jag sett rätt om den där ventilen sitter på höger sida och är riktigt stor?
Vid ev demontering bör det ju bli öppna hål i framkant av cylinder samt vid insug, finns det färdiga pluggar för att täppa igen dom?
Annars vad gäller för mått?

Japp, de finns pluggar o köpa. Bara o asa in på närmsta Ktm-återförsäljare o köpa :tummenupp

Nu kanske jag börjar sväva iväg men med bortplockad ventil borde väl bränsle/luftblandningen till cylindern förändras, bör man då bestycka om eller funkar det fint med orginalbestyckning?

Sitter det SAS ventil på alla lc-4 motorer eller bara nyare eller hur är det egentligen? vill ju inte ha något som snor effekt av en på hojen heller..
Har en 625-02, nån som vet om det finns sas på den och hur smidigast bortplockning går till på dom?
:va

destruid skrev:
Sitter det SAS ventil på alla lc-4 motorer eller bara nyare eller hur är det egentligen? vill ju inte ha något som snor effekt av en på hojen heller..
Har en 625-02, nån som vet om det finns sas på den och hur smidigast bortplockning går till på dom?

Så här ser en SAS-ventil ut!
showpost.php

destruid skrev:
Du behöver inte oroa dig,det kom först -04.

Busaberg skrev:
Du behöver inte oroa dig,det kom först -04.

Thx, bra det...vet du något annat som man kan justera eller plocka bort för lite mer effekt? har slipon o öppnad luftburk än så länge men det är alltid kul med lite extra pulver.. :yoparty

destruid skrev:
Thx, bra det...vet du något annat som man kan justera eller plocka bort för lite mer effekt? har slipon o öppnad luftburk än så länge men det är alltid kul med lite extra pulver.. :yoparty

Skaffa ett grövre främre rör samt Rallykam......

destruid skrev:

Men vaffakk, gör det nån skillnad lr inte?? Beställde hem pluggen förra året men struntade i att montera av SAS:en för att de flesta menade att det inte alls skulle göra nån skillnad... Så ni som HAR plockat av den (inte ni som vet hur det BORDE bli), blev det nån skillnad?? Om inte annat så blir det ju mindre slangar och skit på den... kanske ska ut och riva lite iaf. :)

Ringde MC-Sport för att beställa pluggar idag. Slutade med att jag snackade med en av meckarna och av intresse hörde jag vad han ansåg om demontering av SAS-ventilen.
-Som min teori så kan det behövas en ombestyckning av gasaren. Den kan tydligen gå lite sämre. Men för att känna om den går sämre så bör man ju ha kört hojen innan... vilket jag inte gjort.
-Ang effektökning tror han det rör sig om så lite som tiondels hk. Alltså inte mycket. Precis som enl TomK.

Jag tänker vänta eller helt enkelt strunta i att plocka bort ventilen då det verkar jobbigt att börja bestycka om gasaren innan den ens är ordentligt inkörd och några ynkliga tiondels hk offrar jag gärna för miljön.

Men som talaren ovan är det ju alltid intressant att höra vad dom som faktiskt plockat bort ventilen har att säga!

SVooSh skrev:
Ringde MC-Sport för att beställa pluggar idag. Slutade med att jag snackade med en av meckarna och av intresse hörde jag vad han ansåg om demontering av SAS-ventilen.
-Som min teori så kan det behövas en ombestyckning av gasaren. Den kan tydligen gå lite sämre. Men för att känna om den går sämre så bör man ju ha kört hojen innan... vilket jag inte gjort.
-Ang effektökning tror han det rör sig om så lite som tiondels hk. Alltså inte mycket. Precis som enl TomK.

Jag tänker vänta eller helt enkelt strunta i att plocka bort ventilen då det verkar jobbigt att börja bestycka om gasaren innan den ens är ordentligt inkörd och några ynkliga tiondels hk offrar jag gärna för miljön.

Men som talaren ovan är det ju alltid intressant att höra vad dom som faktiskt plockat bort ventilen har att säga!

Jag tog bort min direkt när hojen va ny,det gör nog varken till eller från.
Sen går ju lc-4 jäkligt varmt,så om man får ner graderna lite så är ju
det ett plus,och att det ser snyggare ut utan SAS tycker jag i allafall :banana

Back