SAS- eller SSD-disk i nya burken?

• Thread starter Thread starter s9d8as0vjk
  • Start date Start date

s9d8as0vjk

Guest
Funderar på att bygga en ny stationär och det har ju hänt lite på diskfronten sedan förra datorbygget. Tanken är att burken ska vara en slags beräkningsstation som ska processa en mängd småfiler.

Hade tänkt en spec liknande:
Intel Core 2 Quad alt. Intel Core I7
4GB DDR2 alt. 6GB DDR3
146GB SAS 15K alt Ca 120GB SSD

Någon som har erfarenhet av att köra SSD-diskar? Funderar på en OCZ Apex Series SATA II 2.5" SSD som ska läsa i upp till 230MB/sek och skriva i upp till 160MB/sek. Accesstiden ska ligga runt 0.2-0.3ms vilket är sjukt snabbt.
http://www.ocztechnology.com/products/flash_drives/ocz_apex_series_sata_ii_2_5-ssd

SAS-disken jag funderar på som alternativ är en SEAGATE CHEETAH 15K.6 146GB 16MB SAS http://www.seagate.com/docs/pdf/marketing/po_cheetah_15k_6.pdf Accesstiden på SAS-disken ligger på ca 3.5ms så SSD-disken är 10ggr snabbare på den biten.

Frågan är hur prestandan skiljer sig i verkligheten. Det handlar alltså om att läsa och skriva hundratusentals småfiler ganska ofta.

Någon med erfarenhet och kunskaper på området?

Jepp, det stämmer att det skiljer en del i pris mellan diskarna. Skillnaden tar ut varandra lite iom att man måste köpa ett kontrollerkort till SAS-diskarna om man nu inte fläskar på med ett moderkort som stödjer SAS från start.

Har du testat SSD-diskar någon gång? Vore kul att höra lite hur dom är i verkligheten och inte bara enligt spec.

Jepp, det stämmer att det skiljer en del i pris mellan diskarna. Skillnaden tar ut varandra lite iom att man måste köpa ett kontrollerkort till SAS-diskarna om man nu inte fläskar på med ett moderkort som stödjer SAS från start.

Har du testat SSD-diskar någon gång? Vore kul att höra lite hur dom är i verkligheten och inte bara enligt spec.
Nix, jag har bara kört SAS, i kunders servrar då. Kan inte säga vare sig bu eller bä om dom iofs :rolleyes:
Jag har aldrig vart i närheten av en SSD-disk, men om man tex laddar ner saker med torrent, som skriver på flera ställen i filen samtidigt så kan ju datorn bli styggt seg om man kör med vanlig ide/sata/liknande. Jag har börjat spara mot ett usb-minne istället, och det är förjävla smidigt, just för att det går att skriva precis var man vill, när man vill. SSD-funkar ju likadant, så rent logiskt så känns det ju som en smartare lösning om du kommer att skyffla småfiler fram å tillbaka! :tummenupp

Jag kör 2 st OCZ (snikigaste varianten) SSD i raid0 som systemdisk, ca 270 MB/sek i läsning och 90 MB/sek skrivning. Har inte upplevt "hänget" som flera talar om när random-skrivningar köas upp. Ivfsh, trevlig erfarenhet.

Hmm, efter att ha läst på lite mer i ämnet så valde jag en 15K SAS-disk framför SSD-varianten. Anledningarna var främst att hållbarheten på SAS-diskarna är lite tveksam samt att dom verkar vara ganska långsamma på väldigt små filer som jag mest kommer pyssla med.

Får hoppas jag inte ångrar mig senare.

Jepp, SSD låter ju inget alls så det är ju en positiv sak såklart. Dock bedömde jag att SAS passar mitt ändamål bättre iom att det ska skrivas en faslig massa småfiler i princip hela tiden. Känns inte som SSD-tekniken är riktigt mogen för det ändamålet om man nu ska utgå från vad tester på nätet visar.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park