Sara Wallin

Sara Wallin, vad är hon?

• Antal röstningar
    0
korvgubbe skrev:
Nu säger väl trots allt lagboken att mened är brottsligt(ett brott som kan ge upp till 4 års fängelse) och Sara gjorde ju egentligen inget annat att hon anmälde ett misstänkt fall av mened.. Blir du upprörd över att folk anmäler misstänkt grova brottslingar?

Vi = folk, du, jag, Sara...

Jag diskuterar inte juridiken, den är ju glasklar - vittnet har gjort helt jättefel.
Moraliskt har hon gjort rätt tycker jag däremot.

Den här har jag dragit förr:
Staten bör inte avrätta Ulf Olsson men om Helene Nilssons pappa kastar ner Uffe från en balkong så kan jag lätt skicka en blomma. Förstår du var i jag lägger skillnaden?

korvgubbe skrev:
Ulf Olsson är väl dömd för mord av en domstol.

Vem ska avgöra om en misstänkt brottsling är skyldig eller inte?

Aftonbladet eller domstolen?

Va, förstod du verkligen inte att exemplet var endast till för att visa på skillnaden mellan juridik och moral?
Domstolen avgör vem som är skyldig och de utmäter dessutom straff. Glasklart.

Markus skrev:
Domstolen avgör vem som är skyldig och de utmäter dessutom straff. Glasklart.

Bör då inte domstolen basera sina domar på ärliga vittnesmål och inte på historier från folk som upprörts av Aftonbladet och därefter hittat på en story?

korvgubbe skrev:
Bör då inte domstolen basera sina domar på ärliga vittnesmål och inte på historier från folk som upprörts av Aftonbladet och därefter hittat på en story?

Jo, naturligtvis.
Tydligen uttrycker jag mig väldigt dåligt här, jag vet inte om det är lönt att dra det en gång till men jag försöker:

Att domstolen ska döma på fakta och inte fantasier råder det inget tvivel om.
Att dessa individer är skyldiga råder det heller inget tvivel om.
Att vittnet försökte sätta dit dem på ett felaktigt sätt verkar sannolikt för tillfället.
Jag tycker det är synd att hon misslyckades.
Juridik och moral är inte samma sak.

EDIT:
och tjabblet om aftonbladet, var kommer det ifrån? Tanten hade ju varit på rättegången i tingsrätten så han har nog mer koll än någon annan här, inklusive de som har aftonbladet som startsida.

Last edited:
Markus skrev:
Juridik och moral är inte samma sak.

Jag tycker iofs det var moraliskt riktigt att anmäla någon som försöker underminera rättsäkerheten... Alltså går moral och juridik hyffsat hand i hand...

Däremot tycker jag det är synd att kräken får gå fria och min hämndbenägna sida, den känslomässigt, moraliskt frånkopplade sidan anser att det var jäkligt synd att viktigpetter-Sara skulle komma och lägga sin långa näsa i blöt... M

Men min mer impulsstyrda sidan av min personlighet är knappast den som jag låter styra i moraliska frågeställningar.

Markus skrev:
Jo, det är faktiskt precis vad jag tycker hon kunde gjort. Hon kunde åtminstone sovit på saken och inte bara skrikit på alla dags- och kvällstidningar för att sälja in sig själv som lovande jurist.

Var det verkligen så det gick till och i det syftet?? Att hon skrek på dagstidningarna innan hon kontaktade rätten?

Jag har ju hört att juristlinjen är tuff som fan och länge misstänkt att det är mer status än engagemang som lockar endel studenter... men...
Menar du allvar???

Moraliskt sett: Att vinna genom att fuska är ingen vinst för mig. Det är heller ingen vinst som respekteras av motståndaren.
Att tycka att man som individ står över lagen när det gäller att anmäla brott, vittna och följa lagar underminerar hela rättsystemet. Hon gjorde moraliskt rätt.

Angående straffskalan: Jag förstår faktiskt inte varför skampålen har tagits bort som straff (skulle nog bita bra på ungdomsbrottslingar... pinigt liksom), inte offentlig prygling heller (skulle kanske bita bra på ekobrottslingar... jag har fått för mig att de sällan är några slagskämpar som tål en omgång...) för att inte tala om straffarbete (någon nytta ska väl samhället ha av dem som "sitter inne"...)
Fan, fängelse är så okreativt.

Last edited:
Markus skrev:
2385460 Nu är hon väl nöjd den där Sara, vilken bra insats hon gjorde. :tummenupp
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13490288.asp

Så hade hon mage att skryta i tv vill jag minnas också.

fy fan

Ja, Sara ska vara nöjd, hon har satt dit en brottsling.
Hon har satt dit den lögnaktiga kärringen för mened, jag hoppas att hon döms riktigt hårt för meneden också.

Sen hoppas jag givetvis att dom andra asen får ruttna i fängelse också, men då ska dom dömas på riktiga grunder, sättas dit av riktiga vittnen.

Rättssäkerheten får vi ALDRIG tumma på.

GuW skrev:
2385594 Ja, Sara ska vara nöjd, hon har satt dit en brottsling.
Hon har satt dit den lögnaktiga kärringen för mened, jag hoppas att hon döms riktigt hårt för meneden också.

Du kan ju inte vara allvarlig, EN person under den där rättegången visade civilkurage - den du kallar lögnaktig kärring, hon satte sin frihet på spel för att mördare ska dömas, det om något är civilkurage.

GuW skrev:
Sen hoppas jag givetvis att dom andra asen får ruttna i fängelse

Ja, det är ju så det slutade med den historien - en förhoppning om rättvisa. Du vet väl vad de fick till sit i hr?

GuW skrev:
Rättssäkerheten får vi ALDRIG tumma på.

Samhället ska aldrig tumma på den. Antar att du skulle ringa polisen om du såg en våldtagen tjej sparka till förövaren på smalbenet också (och plikttroget vittna om hur hårt hon sparkade)

Guw; jag håller med dig till 100%

Markus; Det är INTE (!!!) civilkurage/ok att begå mened för att
"sätta dit" någon efter eget gottfinnande! Oavsett bakomliggande skäl.
Detta gäller såväl samhällets företrädare som vanliga medborgare.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back