Sanslösa varvtider

TC gör ingen skillnad alls vad gäller snabbast möjliga varv. TC förbättrar däckslivslängden, minskar vurprisken vid misstag och gör att tiden över ett helt race blir bättre. Så nej, TC har inget med varvrekord att göra.

Skillnaden mellan Papunens tid och WSBK beror på bättre förare i SBK, betydligt mer effekt och antagligen aningen lite bättre inställda hojar samt chassikomponenter.

Jag trodde att tekniken var bättre än föraren på att få ut max ut ur kurvorna o därmed bättre varvtider, men det kanske är som du säger. Var har du fått infon ifrån?
 
Jag trodde att tekniken var bättre än föraren på att få ut max ut ur kurvorna o därmed bättre varvtider, men det kanske är som du säger. Var har du fått infon ifrån?

Saken är den att förarna på den nivån redan är så duktiga att varvtiderna (på torrt, bra underlag) inte förbättras nämnvärt av TC, men att som jag sa, TC underlättar och därmed ger bättre tid över en hel racedistans.

Ett exempel kan vara Carlos Checa som fick strul med TC tidigt under ett WSBK-race förra året och därmed stängde av TC helt, men ändå körde upp sig till toppen av fältet.

Sen kan man också titta på hur bästavarvtiderna förändras från ett år till ett annat när ett team börjar använda TC på cyklarna och återigen ser man ingen stor skillnad.
 
Det är förmodligen inte helt lätt att köra med TC, tar nog tid att lära om
sig-vänja sig. Ställa in hur mkt man ska ha osv. Kör man med för mkt TC så går det väl saktare pga för mkt strypning. Läste ngnstans att i vissa kurvor gick man in med full gas för det gav bäst resultat där, mentalt inte helt lätt i början.
Det blir nog en personlig sak som med körningen i övrigt hur man använder den.
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top