sannolikhetsfråga

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
jag fick en fråga...
ponera följande:
någon lägger upp 2st spelkort på bordet, Spader Ess och Hjärter Ess - face down.

Din uppgift är nu att välja vilket som är Hjärter Ess, då har du 50% sannolikhet att välja rätt.

Men frågan är hur stor sannolikhet det är att du ska välja rätt 10 gånger i rad eller 50 gånger i rad eller 100 gånger i rad.

Hur skulle det sedan se ut grafiskt? Om man har procenten på ena axeln och antal omgångar på den andra.

Någon som kan supporta...

Om jag kastar ut mig 0,5^n där n är antalet gånger han ska välja kortet är jag helt off då?
Är lite för sent för mig nu... :va

Jag har en enkel mattematisk uträkning till detta!

den lyder

ta roten ur summan av det minsta talet gånger 10 och sen adderar du 25 som du sedan delar med pii gånger diamtern på månen minus 25= jag har inte en aning,, e trött som fan och har dålig humor nu såhär på kvällen!! sorry :hihi

Träddiagram brukar ju funka grafiskt, men de blir jobbiga vid så många upprepningar.

Blandas korten efter att man har valt första gången eller?

50/50 att välja rätt 1ggr
fortfarande 50/50 att välja rätt andra ggr

men 25% att välja rätt 2ggr...

12,5 att välja rätt 3ggr osv osv

Agent Apelsin skrev:
Om jag kastar ut mig 0,5^n där n är antalet gånger han ska välja kortet är jag helt off då?
Är lite för sent för mig nu... :va

Korrekt!

Försöken är oberoende av varandra så då multiplicerar man bara dom enskilda sannolikheterna med varandra.

Kevorkian skrev:
Korrekt!

Försöken är oberoende av varandra så då multiplicerar man bara dom enskilda sannolikheterna med varandra.

Vad menar du? du menar att man delar sanolikheten på i detta fall 2 för varje gång?

RF_Racing skrev:
Vad menar du? du menar att man delar sanolikheten på i detta fall 2 för varje gång?

Ja.

Som agent apelsin skrev 0.5^n, där n=antalet försök.

Eller som du skrev själv. 50% i första, 25% i andra osv. (Dvs du multiplicerar med 0.5 varje gång (eller delar med två))

Kevorkian skrev:
Ja.

Som agent apelsin skrev 0.5^n, där n=antalet försök.

Eller som du skrev själv. 50% i första, 25% i andra osv. (Dvs du multiplicerar med 0.5 varje gång (eller delar med två))

Tack, jag visste inte om att ^ är upphöjt till. :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg