sanerare/bilrekondare - behöver er hjälp!

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
God kväll!

Har haft en överjävlig dag som toppades med en liten incident...
Skulle transportera tanken till hojen från ett garage till ett annat. Efter att jag ställt tanken på golvet i min sunkiga bil kommer en polare förbi.
Jag pratar med honom i ca: 5 minuter ovetandes om att bensinen
nu rinner ut i bilen via luftningsslangen på ovansidan av tanken.
12 liter bensin har runnit ut på golvet i bilen.

Har öst på saneringssand i två omgångar. Nu till mina frågor:

Vad ska jag göra härnäst?

Kommer bilen lukta bensin i all framtid?

Funderar på att köpa en trisslott idag.
Eller, slänga in en solstickan i bilen och gå därifrån.

Tack på förhand!

/ Johan

Fakkverk skrev:
God kväll!

Har haft en överjävlig dag som toppades med en liten incident...
Skulle transportera tanken till hojen från ett garage till ett annat. Efter att jag ställt tanken på golvet i min sunkiga bil kommer en polare förbi.

Har öst på saneringssand i två omgångar. Nu till mina frågor:

Vad ska jag göra härnäst?

Kommer bilen lukta bensin i all framtid?

Funderar på att köpa en trisslott idag.
Eller, slänga in en solstickan i bilen och gå därifrån.

Tack på förhand!

/ Johan

Hmm vädra är ju ett tips, med tiden ger nog lukten med sig. Finns ju sprayer och skit man kan köpa och spruta på, byta mattan är ju med ett alternativ.

Öppna en gammal burk tonfisk o ställ in i bilen. Låt den va där några dagar så kommer du inte bekymra dig över bensinlukten :hihi

Alex.J skrev:
Hmm vädra är ju ett tips, med tiden ger nog lukten med sig. Finns ju sprayer och skit man kan köpa och spruta på, byta mattan är ju med ett alternativ.

Givetvis vädras bilen ur. Byta matta är ju också ett alternativ, ganska mycket jobb att göra det antar jag!? Fler tips?

Last edited:
Fakkverk skrev:
Givetvis vädras bilen ur. Byta matta är ju också ett alternativ, ganska mycket jobb att göra det antar jag!? Fler tips?

Tjenare där.........

Detta låter knäppt men....................

Lägg en skål med ättika i bilen ska ta bort obehaglig lukt i bilar, fick detta av en rekondare faktiskt, det fungenrer på cigg-rök. What the hell du har inget att förlora.

DarkDesmoRider skrev:
Tjenare där.........

Lägg en skål med ättika i bilen ska ta bort obehaglig lukt i bilar, fick detta av en rekondare faktiskt, det fungenrer på cigg-rök. What the hell du har inget att förlora.

Jag är inne på samma linje, ättika i en kastrull ett dygn eller två.

Det du ska göra är att först och främst angrip luktkälla, dvs dränka in golvet med textil och kem blandat med vatten. Sedan skrubba flera gånger,,
Efter det våtdammsuga. Upprepa detta ett par gånger. Sedan när du fått bort alla bensin så stoppar du in en ozonmaskin vars uppgift är att neutralisera luften. Om detta inte hjälper är fogning nästa steg och det får du lämna in bilen för att göra.
Nu vet du på ett ungefär :tummenupp
/Rekondare

Kricke skrev:
Det du ska göra är att först och främst.../Rekondare

Tack för alla tips!
Antar att du syftar på textil- och kemtvättmedel. Var köper jag det?

Våtdammsugare är väl en pryl ni rekondare har? Om så är fallet undar jag om man kan hyra eller låna en sådan? Undrar samma sak ang. ozonmaskin.

Tror du att eventuella rostskyddande medel i skarver och kanaler i golvet tar mycket stryk av bensinen?

Vad är fogning?

Känns som jag nu ställt en massa dumma frågor men hoppas du tar dig tid att svara. Du verkar veta hur slipstenen ska dras!

Mvh. Johan

DarkDesmoRider skrev:
Tjenare där.........

Har hört detta tidigare men hade helt & hållet glömt bort det.
Tack för påminnelsen!
Detta är ju barnsligt enkelt att testa så jag börjar med det!

/ Johan

Ättika prövade jag på en av jobbarbilarna som jag rekondade efter att nån idiot hade rökt i den rätt så länge. Fungerade helt klart men det där sista fick det inte bort men det försvann med luftrenare i ventilationen i en veckas tid.

Fakkverk skrev:
Vad är fogning?

"Foggning" efter fog, dimma på engelska, man använder en slags rökmaskin för att sanera en lukt. Röken sprutas förstås in i det utrymmet som ska saneras. Ofta någon slags citrus i röken för att få det fräscht. Har provat på detta i samband med en brandssanering, men det borde vara ungefär likadant i en bil.

Last edited:
Röklukt brukar i vissa fall gå att få bort med hjälp av ättika vad jag hört också. Bensinlukten har jag däremot svårt att tro att du får bort eftersom att den är väldigt stark.
En våtdammsugare kan kanske vara lite svår att hitta, men det används ofta för att ta bort mögel i dynor,smuts,oljor och allt äckligt som går att suga upp :tungan
Googlar du lite så kan du nog hitta nån som hyr ut, för en billig peng i ditt område.

Textil och kemtvättmedel kan du köpa hos tex smartab.com, micro och mekonomen har kanske nåt med lite klös i också.
Märket som vi använder oss av är oftast Lahega men det säljs bara till företag tyvärr.
Ozonmaskin är nog dessvärre svår att få tag på men har du tur så behövs ingen. Jag har aldrig blivit tvungen att suga ut 12 liter soppa ur en bil, så jag har ingen erfarenhet utav det :D

Om bensinen löser upp rostskyddet vet jag inte men jag har svårt att tro det.
Vad är det för bil förövrigt?

Foggning fick du ett utmärkt svar på här ovan.

Det är inte lätt att veta när man inte har en aning.
Lycka till med bilen :jäs

Last edited:
Fakkverk skrev:
Det är en sunkig bil och det är bara mattan bak som är åt hellskotta...

Fram med morakniven!
Skär bort den bensinimpregnerade mattbiten plus lite extra mariginal. Är det en riktig sunkbil behöver du inte göra något mera. Vill du andå kanske ha lite klass och slippa ett stort hål i mattan kan du säkert hitta något tyg att täcka det med.

Tänd på skiten... :hihi ...filma å lägg upp på sporthoj! Du kan säkert få en utbytes-siit-bil av min kompis som funderar på att tända på hans volvo 740. De enda man behöver göra på den är att byta generator.

:tummenupp

Du får 50 spänn av mig om du fjuttar eld på skiten och filmar.
Så nu är det bara att skrammla vidare, och du ska ju få en 740 av ironmike.

Ett litet tipps från "ärliga frasses bilar" Köp en burk med amoniak (detta är inget skämt) och stick små hål i locket. Låt burken stå i bilen över natten. på morronen så kommer ALLA lukter i bilen var borta. Detta håller i ca en vecka och fungerar på allt. Man är i bil-branchen ser du :tummenupp :hihi

Tack för alla svar. Bor granne med Mekonomen så jag ska se över deras sortiment av rengöringsmedel.

Återkommer med en uppdatering.

Bilen är en BMW 316i från -89.

/ Johan

Knallade ner och skar upp en del av mattan. Ca: 5 cm tjockt isoleringsmaterial är limmat mot mattans undersida. Isoleringen är fullständigt mättad av bensin och på golvet under flyter bensinen omkring. Det känns inte obefängt att tro att ganska stora ytor av isoleringsmaterialet är fuktigt.

Har nu vikt upp en del av mattan och petat in tidningar för att suga upp bensinen.

Är det någon på detta eminenta forum som vet om det är möjligt att byta ut både matta och isolering och som har en aning om vad det kan kosta?

Bilen är i hyfsat skick karossmässigt och perfekt motormässigt. Jag börjar tvivla på om det kan bli "bil" av den igen utan omfattande åtgärder. Suck!

/ Johan

Fakkverk skrev:
Knallade ner och skar upp en del av mattan. Ca: 5 cm tjockt isoleringsmaterial är limmat mot mattans undersida. Isoleringen är fullständigt mättad av bensin och på golvet under flyter bensinen omkring. Det känns inte obefängt att tro att ganska stora ytor av isoleringsmaterialet är fuktigt.

/ Johan

Destu bättre! tänd eld på skiten!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!