Sanera matlådor?

När vi ändå är inne på att sanera matlådor. Hur i helvete får man bort det orange(a) från ex intorkad köttfärssås? Blir som intorkad missfärgning som ikke går bort.

På mitt jobb står det alltid 10-15 glömda (övergivna?) matlådor i lunchrummet. Recycle? :)

Det är dom som är mögliga inuti...

Värst är fan när någon har lämmnat en låda sallad som har ruttnat, jag öppnar aldrig mera lådorna innan jag slänger dom.

citroon!

Har stått så jävla många timmar och rensat fisk och lagt in sill i köket, citron tar bort lukten direkt, har aldrig använt de till en möglig lunchlåda, men skulle använda en finare ost till en lasagne en gång, men fyfan va den lukta tillagad, den va god men oätlig om man kände lukten, brorsan tog dock med sig allt till jobbet ett par gånger och den lunchlådan va inte nådig innan behandling

Gamla knep funkar bäst :tummenupp

Edit:
någon hann förre visst!

Rengör dem med vatten och bikarbonat eller ställ en öppen burk bikarbonat i en stor låda och lägg i alla matlådorna och lock, förslut kartongen och låt stå ett par dygn..

Det där är ju när man ska fånga bananflugor. Sen drar man på utabarafaan med Radar!

Fan va gamla ni är! :va

Jag kör med Ica´s 3-liters fryspåsar! Ingen disk efteråt, bara att slänga. Man slipper dessutom glömma lådorna på jobbet. :yoparty

:krama

Fan va gamla ni är! :va

Jag kör med Ica´s 3-liters fryspåsar! Ingen disk efteråt, bara att slänga. Man slipper dessutom glömma lådorna på jobbet. :yoparty

:krama

Blir det inte liksom.. mos av det då? Säg att man lägger en bit paj i en påse, och sen lägger man ner den i sin väska och åker till jobbet. Är det en paj när man är framme då?

Säg att man lägger en bit paj i en påse, och sen lägger man ner den i sin väska och åker till jobbet. Är det en paj när man är framme då?

Risken är väl att all mat blir paj? :va

När vi ändå är inne på att sanera matlådor. Hur i helvete får man bort det orange(a) från ex intorkad köttfärssås? Blir som intorkad missfärgning som ikke går bort.

Det där funderar jag också på. Något medel som är blekande kanske?

Gnugga med färsk citron, låt stå i ca 15 minuter och diska ur sen. Ättiksprit fungerar också. Det brukar ta bort tomatsåsbeläggning (beror på hur brutalt du har hanterat matlådorna)

:tummenupp

Last edited:
Blir det inte liksom.. mos av det då? Säg att man lägger en bit paj i en påse, och sen lägger man ner den i sin väska och åker till jobbet. Är det en paj när man är framme då?

Man stoppar påsen i en matdosa, man klär SAS snuskburken invändigt med en påse :armystyle

Felet är att du kör plastlåda. Plastlådor är för barn, stockholmare och kärringar.

Krossa spargrisen och köp en i världens manligaste ämne BONDSTÅL.

Man behöver såklart inte lägga det underst i väskan. Läggar man påsen överst så är det no problemo!

Än så länge är mina kollegor inte helt övertygade om det oslagbara med fryspåse, de tycker mest jag är konstig.
Fast jag vet. Jag vet att jag har rätt! :crash
Efter lunchen sitter jag i fotöljen med min kaffekopp och ler, medans jag ser mina kollegor slita ut sina kroppar med att diska de stackars illaluktande plastlådorna. :hihi

HANDSPRIT!
Har samma problem med mina Shaker-flaskor. Luktar apa efter ett par timmar i bilen.
Diska härligheten med yess och några skvättar handsprit, gör susen ;)

Felet är att du kör plastlåda. Plastlådor är för barn, stockholmare och kärringar.

Krossa spargrisen och köp en i världens manligaste ämne BONDSTÅL.

Faaaast en matdosa är gjord i rostfritt. :7peta

:besserwisser

Man behöver såklart inte lägga det underst i väskan. Läggar man påsen överst så är det no problemo!

Än så länge är mina kollegor inte helt övertygade om det oslagbara med fryspåse, de tycker mest jag är konstig.
Efter lunchen sitter jag i fotöljen med min kaffekopp och ler, medans jag ser mina kollegor slita ut sina kroppar med att diska de stackars illaluktande plastlådorna. :hihi

En bra idé! Men, hur tät är egentligen en fryspåse?

:sås

Last edited:
Faaaast en matdosa är gjord i rostfritt. :7peta

:besserwisser

En bra idé! Men, hur tät är egentligen en fryspåse?

:sås

Med tanke på att man köper akvariefiskar i en fryspåse med vatten så tror jag nog att din sås stannar kvar i påsen.

Påse är inte alls dumt. Det mesta går utmärkt att förvara och transportera i fryspåsar, jag gör ofta så.

Back