Sandblästring

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjosan..

Vilka ställen kan tänkas ha möjlighet att sandblästra mina fälgar? Tänkte ta och måla om dem och orkar inte sitta och göra arbetet för hand.

Har köpt färgspruta och grejs så jag kan nu måla allting hemma.

Swedie skrev:
Tjosan..

Vilka ställen kan tänkas ha möjlighet att sandblästra mina fälgar? Tänkte ta och måla om dem och orkar inte sitta och göra arbetet för hand.

Här har du en som säkert kan! http://www.intera-sverige.se/ Finns något nere i skåne me tro ja, fälg-fixarna eller något sådant, men är inte säker! :3freak

Eskilstuna är fullt av mekaniska verkstäder och bläster-/pulverlackverkstäder. Tänk på att du inte kan blästa fälgarna utan att ta ur hjullagren. Knacka ur lagren, blästra och pulverlacka, montera sen NYA hjullager så går fälgarna i 10 år till sen.

Förresten är det så bra att sandblästra alu fälgar???
Är det inte bättre att nåta av dom i sånt bad som ytbehannlings firmor har?
Då blir inte ytan grov!
Finns en bakom Öhlins i Väsby... Glömt namnet!

Har för mig att det fins en Krom firma i E-tuna...Kolla med dom!

Kamikaze kid skrev:
Förresten är det så bra att sandblästra alu fälgar???
Är det inte bättre att nåta av dom i sånt bad som ytbehannlings firmor har?
Då blir inte ytan grov!
Finns en bakom Öhlins i Väsby... Glömt namnet!

Har för mig att det fins en Krom firma i E-tuna...Kolla med dom!

Med rätt sorts förbehandling så blir det bra, vid fel så har han ingen fälg kvar.

Kamikaze kid skrev:
Med blästring eller nåtning?

Nope du pratade om annan ytbehandling, som tex på mitt gammla jobb kunde vi inte croma alu för har man inte rätt förbehandling så är det hej då med den biten. och våran hade frättigt sönder biten.

Själv så hade jag blästrat, men en fälg borde man kunna blästra hemma i garaget om man har tillräcklig kompressor.

Hallå där!

MaxMec (Stefan minns-inte-efternam) blästrar och lackar bilfälgar, tror han tar 800:- för 4 fälgar inkl lackering. Att blästra 1-2 hojfälgar blir inte dyrt. Håller hus i Vilsta. Passera Skogaholmsbageriet, höger i rondellen, passera jvgövergången, mitt på första fastigheten på höger sida. Han brukar vara försiktig om bitarna och gör jättebra jobb. Ren uppskattning är att det kostar nån hundring per fälg eller så.
Och sandblästring ger alldeles rätt yta för lackning, lagom grov så att primern biter ordentligt. Glöm inte att du bör ha ets- eller epoxyprimer, vanliga enklare färger fungerar inte i långa loppet på alu (inte ens på blästrat).
Samma sak gäller på zink, titta på vissa Volvo från 90-talet, färgen släpper från zinket.

Edit: Efternamn Toikkanen eller nåt sånt. Men det finns bara han där.
Även bakpå Galvan finns det en lirare som blästrar men ibland lite brutal med bitarna. Ett oljetråg till en Ch smallblock svällde så att det nästan skulle ha passat på en bigblock!

Therudeboy skrev:
Nope du pratade om annan ytbehandling, som tex på mitt gammla jobb kunde vi inte croma alu för har man inte rätt förbehandling så är det hej då med den biten. och våran hade frättigt sönder biten.

Själv så hade jag blästrat, men en fälg borde man kunna blästra hemma i garaget om man har tillräcklig kompressor.

Jag menar att han ska ta bort färgen på ytbehandlings firman!
Inte kroma fälgarna!!!
Man lägger dom i ett bad å så vipps är all färg borta och ytan är ren aluminium!!!
Vet inte hur eller varför men har gjort det med min ram för att ta bort ytbehandlingen!

Blästra i garaget???
Jäääävlar va dammigt det blir! :D

Kamikaze kid skrev:
Jag menar att han ska ta bort färgen på ytbehandlings firman!
Inte kroma fälgarna!!!
Man lägger dom i ett bad å så vipps är all färg borta och ytan är ren aluminium!!!
Vet inte hur eller varför men har gjort det med min ram för att ta bort ytbehandlingen!

Blästra i garaget???
Jäääävlar va dammigt det blir! :D

Avfetting och bet. jag menade nog inte bokstavligen garaget vet hur det dammar, pappa har haft bläster firma. Blästra ute då så kanske du blir nöjd? :D

blästring

Swedie skrev:
Tjosan..

I Västerås finns några firmor som blästrar. Jag ska precis hämta mina och se hur de ser ut

Kamikaze Kid, na! Jag måste ha några mer lackjobb bakom mig innan jag vågar syssla med andras grejer. Iofs om du inte bryr dig om att resultat ska vara perfekt så... :rolleyes:

Tack åter igen Robban! Ska kolla med dem imorgon ifall dem kan göra jobbet åt mig.

UrbanTiger, 3 rader.. följande av frågetecken. behöver mer konkret fakta om våtslipa räcker.

Om man ska blästra hemma, vad behöver jag för verktyg/redskap/maskin? Har ju ställbar tryckluft (upp till 8 bar).

Swedie skrev:
Kamikaze Kid, na! Jag måste ha några mer lackjobb bakom mig innan jag vågar syssla med andras grejer. Iofs om du inte bryr dig om att resultat ska vara perfekt så... :rolleyes:

Tack åter igen Robban! Ska kolla med dem imorgon ifall dem kan göra jobbet åt mig.

UrbanTiger, 3 rader.. följande av frågetecken. behöver mer konkret fakta om våtslipa räcker.

Om man ska blästra hemma, vad behöver jag för verktyg/redskap/maskin? Har ju ställbar tryckluft (upp till 8 bar).

Ska du blästra Alu så blir det inge snygg yta med sand, då brukar man väl ha glas-kulor, men ska du ändå lacka så kanske det funkar med sanden (men ytan blir G R O V alltså, och ful...)
Vad du behöver för några fälgar är väl en bläster från biltema, typ 100 spänn, med kopp är väl smidigt eftersom det är så lite det handlar om, och en kompressor som ger minst typ 300 liter/minut vid nånstans 6 bar eller mer.
(vilket betyder at den bör vara på minst 4 hk)

Har du testat med Gasket Remover ? Det tar det mesta men vet inte med fälgar... Pulverlack ? 2K ?

Lycka till i alla fall / XJR

vet inte än vilket sorts färg... pulverlack kanske är bäst ändå...hållbarhet är vad jag är ute efter.

hade du bott isthlm kunde du ha kört över fälgarna till mig så kunde ja glasblästra dom i skolan gratis!! :7peta

anders :hihi

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...