Sand- vs. Glasblästring (koppling)

mattsson

Säger dom blubb blubb?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillf. hojlös
Ryktet säger att om man blästrar stålskivorna mellan lamellerna så kan man (tillfälligt) rädda en slirande koppling. Så det gjorde jag. Grejen är att jag sandblästrade och precis nu läste jag en gammal tråd på Sporthoj där någon skrivit att det är glasblästring som gäller för stålskivorna och att glasblästring = fin yta, sandblästring = väldigt grov yta.

Så frågan blir, vad händer med min koppling?

Alternativ a) Stålskivorna käkar upp lamellerna innan jag hinner säga "dragläge"

Alternativ b) Det blir ett jävla bett i kopplingen, som för övrigt funkar som den ska i ca 100 mil. Sen blir det lamellköp.

Alternativ c) Eftersom lamellerna och stålskivorna sliter så mycket på varandra bildas det en massa lustiga stål- och lamellsmulor som sätter sig på diverse olämpliga ställen i motorn... och sen får jag cykla resten av året.

Hejhej!
Jag fick rådet att sandblästra, så det gjorde jag och jag har inte fått några problem alls. Har kört ca 500 mil efter det och det har inte börjat slira än! :tummenupp

Kom bara ihåg att stålskivorna oftast inte är så dyra. Blästrar man inte själv så kan man lika gärna köpa nya. ...så var det till min Gixxer600 iaf.

svar

Har du tur så funkar det om det inte var allt för grov sand.Har du otur får du en draggande koppling d.v.s den kommer ej att koppla ur riktigt fullt,utan när du lägger i ettan så börjar hojen smyga framåt.

ktmjacke skrev:
Har du otur får du en draggande koppling d.v.s den kommer ej att koppla ur riktigt fullt,utan när du lägger i ettan så börjar hojen smyga framåt.

Jag hade igång hojen i garaget efteråt (va inget väder för att provköra ute) och då uppförde sig kopplingen normalt, så draggandet är nog lugnt.

svar

mattsson skrev:
Jag hade igång hojen i garaget efteråt (va inget väder för att provköra ute) och då uppförde sig kopplingen normalt, så draggandet är nog lugnt.
:tummenupp :tummenupp

fråga

Är det torr eller blöt koppling på rettorna???

Alternativ "B". Installera hellre en extra stållamell (bredvid en annan stållamell) som kompensation för de lite slitna fiberlamellerna. Dvs du återställer "slacket" så att kopplingsfjädrarna trycker lika hårt som på en ny koppling.

Är dina stållameller krokiga är det bara att köpa nya. Dom går inte att rikta. Helt stört omöjligt annat än på ett riktigt slipbord. Det lär bli 4 gånger dyrare på en verkstad än vad ett nytt lamellpaket kostar.

Slirande koppling

mattsson skrev:
Ryktet säger att om man blästrar stålskivorna mellan lamellerna så kan man (tillfälligt) rädda en slirande koppling. Så det gjorde jag. Grejen är att jag sandblästrade och precis nu läste jag en gammal tråd på Sporthoj där någon skrivit att det är glasblästring som gäller för stålskivorna och att glasblästring = fin yta, sandblästring = väldigt grov yta.

Så frågan blir, vad händer med min koppling?

Alternativ a) Stålskivorna käkar upp lamellerna innan jag hinner säga "dragläge"

Alternativ b) Det blir ett jävla bett i kopplingen, som för övrigt funkar som den ska i ca 100 mil. Sen blir det lamellköp.

Alternativ c) Eftersom lamellerna och stålskivorna sliter så mycket på varandra bildas det en massa lustiga stål- och lamellsmulor som sätter sig på diverse olämpliga ställen i motorn... och sen får jag cykla resten av året.
Slipa av stålskivorna med 800-våtslippapper det har jag gjort. Jag har åkt både barna och väg i ca 3,5 år funkar hur bra som helst. :tummenupp

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon