mattsson
Säger dom blubb blubb?
Ryktet säger att om man blästrar stålskivorna mellan lamellerna så kan man (tillfälligt) rädda en slirande koppling. Så det gjorde jag. Grejen är att jag sandblästrade och precis nu läste jag en gammal tråd på Sporthoj där någon skrivit att det är glasblästring som gäller för stålskivorna och att glasblästring = fin yta, sandblästring = väldigt grov yta.
Så frågan blir, vad händer med min koppling?
Alternativ a) Stålskivorna käkar upp lamellerna innan jag hinner säga "dragläge"
Alternativ b) Det blir ett jävla bett i kopplingen, som för övrigt funkar som den ska i ca 100 mil. Sen blir det lamellköp.
Alternativ c) Eftersom lamellerna och stålskivorna sliter så mycket på varandra bildas det en massa lustiga stål- och lamellsmulor som sätter sig på diverse olämpliga ställen i motorn... och sen får jag cykla resten av året.
Så frågan blir, vad händer med min koppling?
Alternativ a) Stålskivorna käkar upp lamellerna innan jag hinner säga "dragläge"
Alternativ b) Det blir ett jävla bett i kopplingen, som för övrigt funkar som den ska i ca 100 mil. Sen blir det lamellköp.
Alternativ c) Eftersom lamellerna och stålskivorna sliter så mycket på varandra bildas det en massa lustiga stål- och lamellsmulor som sätter sig på diverse olämpliga ställen i motorn... och sen får jag cykla resten av året.