Samtliga KTM RC8C slutsålda på 4 minuter. Vad nu?

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FZ1N-07. Sålda: FJR1300AE-14, R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Så kom dagen då förbeställning av KTMs RC8C öppnades. Alla 100 hojar gick på 4 min 32 sek och 25 av dessa fick exklusiv bandag med Kallio och Pedrosa. Hade köpt för den bandagen enbart.

Vad tror vi om framtiden? Är detta något som kommer bli mer återkommande? Företag utvecklar rena banhojar och säljer till allmänheten.

Kommer Ducati kanske göra något liknande med 998/999? De är mer upptagna med kosmetiska versioner av sina Panigale iofs men tänk själva. Limited edition på 998 med Panigale2a eller 4a motor. TFT osv osv.

Varför valde KTM bara 100 hojar? Varför inte 500 eller 1000?
 
Så kom dagen då förbeställning av KTMs RC8C öppnades. Alla 100 hojar gick på 4 min 32 sek och 25 av dessa fick exklusiv bandag med Kallio och Pedrosa. Hade köpt för den bandagen enbart.

Vad tror vi om framtiden? Är detta något som kommer bli mer återkommande? Företag utvecklar rena banhojar och säljer till allmänheten.

Kommer Ducati kanske göra något liknande med 998/999? De är mer upptagna med kosmetiska versioner av sina Panigale iofs men tänk själva. Limited edition på 998 med Panigale2a eller 4a motor. TFT osv osv.

Varför valde KTM bara 100 hojar? Varför inte 500 eller 1000?
100 är mer exklusivt. KTM vill ha snack på Facebook och på forumen, det är kanonbra reklam. Precis som hände här.

Om de tillverkat 1000 hojar hade nog de flesta som velat ha en fått. Då är hojen lika exklusiv som Jeep Cherokee ”Limited” - där limited står för hur många de kan sälja, det är begränsningen. ?
 
Jo självklart förstår jag att 1000 inte är lika exklusivt som 100 men å andra sidan titta på Ducatis modellserier under ltd. 1500 st osv och de ses som jäkligt exklusiva?
 
Historiskt har det varit ganska vanligt att fabrikerna gjorde produktionsracers. Av nån anledning har det inte funnits på ett tag i roadracing. I trial, cross, enduro och speedway finns det. Vi kan väl hoppas att KTM-köparna presterar så pass bra att även andra fabriker börjar sälja racehojar.
 
Jo självklart förstår jag att 1000 inte är lika exklusivt som 100 men å andra sidan titta på Ducatis modellserier under ltd. 1500 st osv och de ses som jäkligt exklusiva?
De är jäkligt exklusiva för att Ducati har ett namn, en marknadsandel och ett marknadsföringsteam som är ganska unikt i hojbranschen. Ducati spottar bara ur sig 55000 hojar per år kontra KTMs över 200000 hojar. Så alla Ducati är exklusiva i jämförelse. :)

Men jag hör dig - jag är också grinig för att jag inte fick chansen att köpa en räserkotte! :rofl
 
Hahaha jag ska fan inte ha någon räserkotte.. Skitmärke. Blev mest förvånad att de var först ut med detta konceptet. Visst har ju funnits andra men då snackar vi 1 mille för en Honda eller Ducce...
 
Först ut…? Ducati har ju haft RS’en sedan mer än tjugo år…?
 
Nya yamaha r6 säljs ju bara som banhoj i år. Detta beror nog snarare på dom hårdare miljökraven.
 
Exakt, nutidens emissions- och bullerkrav är definitivt en del av att flera motorcykeltillverkare redan har eller funderar på ”trackday specials”.

Ingen vill sodomera gasresponsen hos sin svindyra och högteknologiska tvåhundra hästars liter genom påtvingad snålmappning och ingen vill tvingas plocka bort fjädringslänkage och svingarm för att få plats med gigantisk katalysator och ljuddämpare. För tyvärr så är det sådana saker som krävs om man vill vara laglig enligt de senaste direktiven.

Då är det mycket lättare och mycket bättre förtjänst att bara sälja en oregistrerad hoj som inte heller har garantier eller omfattas av konsumentköplag.
 
Hahaha jag ska fan inte ha någon räserkotte.. Skitmärke. Blev mest förvånad att de var först ut med detta konceptet. Visst har ju funnits andra men då snackar vi 1 mille för en Honda eller Ducce...
Yamaha R1M gavs väll ut i 20 ex som typ fabriks/satellit hoj. Stog/står en på Bike i Trollhättan för 500,000 med jerker, s namn på hojen.
 
Visste inte att Ducati haft en RS version? Honda räknas väl inte riktigt heller med tanke på året den kom ut. Jag tänkte mer på senaste 5-10 åren av nyproducerade hojar men håller med om att de så klart räknas in i konceptet vi pratar om här.

Tycker det är lite roligt att KTM valde att ta bort supersporthojen RC8 för de ansåg den vara för farlig men släpper denna några år efter.

Hade gärna handlat en ren banräser utan en massa lulllull som ABS, tractionctrl osv. Ren körglädje med bra byggkvalité mm. Man måste komma ner rätt bra i slutpris om tillverkarna inte måste lägga till en massa saker som Euro 6 kompabilitet, inregistrering, abs mm.
 
Yamaha R1M gavs väll ut i 20 ex som typ fabriks/satellit hoj. Stog/står en på Bike i Trollhättan för 500,000 med jerker, s namn på hojen.
Var det inte såna där GYTR eller vad de kallas? Så ombyggd R1? Inte en ren banhojsmodell?
 
Var det inte såna där GYTR eller vad de kallas? Så ombyggd R1? Inte en ren banhojsmodell?
Minns inte riktigt? Vill minnas att man fick ansöka om att få köpa en av dessa och att i köpet ingick resa till fabriken o en veckas i justering av hojen till dej personligt av Yamahas tävlings verksamhet, så varje hoj var unikt justerad efter just den köparen. Sedan packades o skickades hojen till varje köpare..

Hyffsat exklusivt ivartfall.
 
Nya yamaha r6 säljs ju bara som banhoj i år. Detta beror nog snarare på dom hårdare miljökraven.
Det är ju dock inte riktigt samma sak. Det är en helt standard R6 utan backspeglar och regplåt.

När det kommer en R6 eller liknande som är helt kittad och sprillans ny för runt 200k så kommer jag vara den första som köper en sån.

Sagt det förut och jag säger det igen, det känns så fruktansvärt dyrt och onödigt att köpa en ny gathoj och sen plocka bort i princip allt för att bygga om den till banhoj.
 
Jag sa aldrig att det var samma sak. Jag menade snarare att vi får nog räkna med att framtidens racereplikor kommer utan regplåt.
 
Ja så är det nog.

Hoppas dock att de börja sälja fullkittade hojar i lite olika steg.
Att slippa utveckla motorer och avgassystem som ska uppfylla miljökraven bör spara pengar åt tillverkarna. Att tillverka vanliga rearsets eller race-rearsets lär inte vara någon skillnad ekonomiskt, samma med clipons.

Kåpor, backspeglar, ABS lampor, blinkers osv är många dyra delar som de slipper tillverka och kan ersätta med billigare lösningar.

Vi får helt enkelt se vad framtiden erbjuder.
 
Hur kan det bli break-even på en helt ny modell man bara säljer 100 st av?
De borde inte täcka utvecklingskostnaderna på långa vägar.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top