Samsung 940N 19" TFT. Åsikter ombedes!

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Hej. La ut en tråd förut om Samsung 913N 19" TFT för ett tag sen. Nu när det kommer till att jag ska köpa en skärm har Samsung givetvis slutat tillverka den. Nu finns istället efterföljaren, 940N, ska vara samma skärm men med en annan design.
Ibland kan efterföljare av en viss produkt vara kass jämfört med originalmodellen, det jag vill veta om det är så i detta fallet?

Den var riktigt billig tyckte jag! Har fått presentkort på en datorbutik här i Tierp som jag lär utnyttja innan sista december det här året innan det går ut. Dom skulle iaf ha 2850 :- för den.

Om någon annan vet en mer prisvärd skärm så tipsa gärna. Vill inte lägga till så mycket mer än 1000 :- på presentkortet.

Här är den på webhallen: http://www.webhallen.com/prod.php?id=56542

Mvh Jonathan

Edit. Just det, det här med döda pixlar. Hur ofta har ni råkat ut för detta?
Läste på Samsungs hemsida och de byter inte tillbaka en skärm som har 7 felaktiga pixlar eller mindre vid 19".
Detta är en aning oroande. Jag vill inte betala 2850 kr för en skärm som kanske kan ha 3-4 st (i värsta fall) blinkande pixlar mitt i synfältet :gnissla

Last edited:
Om inte annat har du ångerrätt på varan. Packa upp och testa. Har den fler döda pixlar än du orkar med, lämna tillbaka, no questions asked. Kollade noga på min skärm nu bara för det, och jag hade inte en enda död pixel. Så jag vette fan hur störande det kan vara.

FreddaGädda skrev:
2640011 Om inte annat har du ångerrätt på varan. Packa upp och testa. Har den fler döda pixlar än du orkar med, lämna tillbaka, no questions asked. Kollade noga på min skärm nu bara för det, och jag hade inte en enda död pixel. Så jag vette fan hur störande det kan vara.

Mjaa, har man alltid det även om tillverkaren skriver på sin sida att man får acceptera ett visst antal döda pixlar/" ?

Jonathan. skrev:
2640033 Mjaa, har man alltid det även om tillverkaren skriver på sin sida att man får acceptera ett visst antal döda pixlar/" ?

Nu pratar vi inte garantiärenden, utan butikernas ångerrätt

FreddaGädda skrev:
2641162 Nu pratar vi inte garantiärenden, utan butikernas ångerrätt

Aha sa mark. Det gäller alltså även om man öppnat samt kopplat in produkten?
Det lutar åt att jag tjöper skärmen i vilket fall i veckan nu som kommer!

Jonathan. skrev:
2641173 Aha sa mark. Det gäller alltså även om man öppnat samt kopplat in produkten?
Det lutar åt att jag tjöper skärmen i vilket fall i veckan nu som kommer!

Skulle tro det. Brukar gälla så länge man inte brutit plombering, men på såna produkter finns väll sällan plombering? Nej, det borde inte vara några problem. Läs om butikens villkor om dom har en hemsida. Skärmen ligger ju bara i en kartong med lite stötskydd. Vem ska se att du har fipplat med den?

Sådär.

Har ni varit med om att ni gått till en butik och fått med dig något helt annat vad som egentligen var tänkt?

Så blev det idag :gnissla

Traskade in på datorbutiken och skulle ha min Samsung 940N. Men den hade dom inte inne. Ställde dock fram en LG 1950 19", http://www.kelkoo.se/b/a/sbs/114401/15403474.html, som var bättre än Samsungen och hade digital ingång!

Priset då? Hisnande 50 kr dyrare än Samsungen :skrämd
Betalade 2900:-, eller ja, ur egen ficka hivade jag fram 0,9k, resten var presentkortet. Grymt nöjd! Vilken kontrast mot min gamla 70-tals monitor!

Men så till ett I-landsproblem, upptäckte att jag ej har DVI ingång på burken. Är inte speciellt hemma på det här med datorer och krejjer. Behöver jag ett überphett grafikkort?

finns vga > DVI konverteringskablar. fast då får man ju iofs en analog dvikabel.. ja upptäkte den jobbiga vägen att de finns olika dvikontakter också nämligen :(

fast de flesta nya grafikkort har dvi utgångar

heimdal skrev:
2643761 finns vga > DVI konverteringskablar. fast då får man ju iofs en analog dvikabel.. ja upptäkte den jobbiga vägen att de finns olika dvikontakter också nämligen :(

fast de flesta nya grafikkort har dvi utgångar

Jo men iom att jag först hade tänkt mig en skärm med endast VGA utång så är detta bara en bonus för mig :)

Har du ett kort du kan rekommendera såhär på sne arm ?
Det behöver naturligtvis inte kosta en halv fulltank på bilen sas., lirar inga flashia spel eller dylikt.

Jonathan. skrev:
2643770 Jo men iom att jag först hade tänkt mig en skärm med endast VGA utång så är detta bara en bonus för mig :)

Har du ett kort du kan rekommendera såhär på sne arm ?
Det behöver naturligtvis inte kosta en halv fulltank på bilen sas., lirar inga flashia spel eller dylikt.
tyvärr kan ja inte rekomendera något.. har inte så stor koll på grafikkortsmarknaden längre..
men det finns garanterat kompetenta personer som kan ge ett svar eller 2

vad kör du med för kort nu?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!