Sammanfoga motorhalvorna på Rettan, packningsgegga?

• Thread starter Thread starter Dez
  • Start date Start date

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Har bytt 2,6:ans drev samt gaffeln i min motor och nu skall halvorna sammanfogas igen.

Yamaha bond rekommenderas, men denna kostar strax över 400:- och kommer i en onödigt stor tub.

KAN man ersätta denna med något billigare? Eller är det bara dumsnålt?

Om du köper en kan du använda den flera ggr! =)

Jag köpte en när jag gjorde det första gången på min gamla 98:a, jag har sedan fått användning av den vid diverse tillfällen, så jag skulle säga köp den och du har för allt framtid!

Men det finns säkert likvärdiga produkter, frågan är bara om de är så jäkla mycket billigare....400:- i sammanhanget....

Bara min åsikt.

//Niklas

Haha i ett liknande läge rekommenderades "Ducati Bond" självklart köpte jag det eftersom alternativen inte är gratis, utan kostar ju de också om än mindre.

Säkert inte bättre/sämre men tillräckligt billigt för att slippa fundera.

Tycker jag.

Jadå vilket värmebeständigt packningssilikon som helst duger finfint. Dom som luktar starkt, nästan som ättika tycker jag funkar bäst.. Jag kör volvos svarta gegga. Oslagbar!

Last edited:
Var i samma sits själv ifjol. Blev rekomenderad ett annat klister av Erik Marklund som dom kör med, billigare och har funkat kanon. Kan kolla vad det hette om jag kommer ihåg det.

Det är ju inte riktigt Yamaha som tillverkar sin egen packningsgegga så där finns flera bra alternativ till vettiga pengar. Själv använder jag Loctite 518, kanske inte det mest prisvärda men bäst...

Köp den stora från yamaha!! för äger du yamaha och kommer ha användning av den i framtiden ;)

Köp den stora från yamaha!! för äger du yamaha och kommer ha användning av den i framtiden ;)

Hm, hade kanske hoppats att skiten skulle hålla ihop ett tag nu :gnissla

Biltemas röda är också mycket bra. Har fått mycket god kritik.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83237

Har använt den till bilens oljetråg och den funkade väl hyfsat, men känns inte helt stabil.

Om du köper en kan du använda den flera ggr! =)

Jag köpte en när jag gjorde det första gången på min gamla 98:a, jag har sedan fått användning av den vid diverse tillfällen, så jag skulle säga köp den och du har för allt framtid!

Men det finns säkert likvärdiga produkter, frågan är bara om de är så jäkla mycket billigare....400:- i sammanhanget....

Bara min åsikt.

//Niklas

Nävisst, det är inte så mycket pengar, men jag sparar gärna där jag kan.

Tack för alla svar! Var och köpte en tub på Yamaha. Satt 2h och rengjorde med rakblad igår. Ren Aceton borde väl funka för att avfetta ytorna med?
Ikväll skall de ihop igen iaf, hoppas det blir tätt :gnissla

Det är i alla fall vad Rolls Royce verkstäder använder, har för mig att det även rekommenderades av Norton eller om det var Triumph.
Jag har i alla fall lyckats få en Norton Dominator helt droppfri med hjälp av det, och det måste väl ändå anses som en bedrift:D

Annars finns det hur mycket som helst att välja på, Permatex (numera Loctite ###) är en annan favorit lite beroende på vad det är som ska tätas.

Det är i alla fall vad Rolls Royce verkstäder använder, har för mig att det även rekommenderades av Norton eller om det var Triumph.
Jag har i alla fall lyckats få en Norton Dominator helt droppfri med hjälp av det, och det måste väl ändå anses som en bedrift:D

Annars finns det hur mycket som helst att välja på, Permatex (numera Loctite ###) är en annan favorit lite beroende på vad det är som ska tätas.

Jopp, Hylomar används inom försvars & flygindustrin som tätning mellan ytor som inte får använda annan packning. Har fungerat utmärkt sedan 80-talet. Lätt att tvätta bort och ev rester på insidan orsakar inget slitage om de följer med runt i moroten.
På vevhushalvorna ska guckan ju bara se till att de e tätt i de små imperfektioner på tätytan. :yoparty

Jadå vilket värmebeständigt packningssilikon som helst duger finfint. Dom som luktar starkt, nästan som ättika tycker jag funkar bäst.. Jag kör volvos svarta gegga. Oslagbar!

Ska man verkligen använda silicon mellan blockhalvor? känns bara inte så smart om det skulle komma in i motorn och ev, kunna täppa igen tex oljekanal

Man ska inte ta för mkt.. Kommer det en fet korv på utsidan av blocket har man onekligen använt för mkt. Jag rollar på silikon med en miniroller, då blir det lika bra varje gång

Ivf är det ingen direkt fara.. De sätter sig i silen

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back