samma märke fram o bak

Chulan

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
Yamaha r1
hur många kör med samma märken fram o bak på däcken. hört att det skall vara viktigt att köra med samma märken

Gjorde inte jag, hade original fram och bytte till ett bandäck bak, fungerade en stund sen skrotade jag :tungan

Om det var däcken eller jag som orksakade det får du tolka själv :yoparty

Jag kör med samma fram och bak men skall man ha olika så
skall man ju ha det som är bäst FRAM...
Har man sämre däck fram så är det ju det som kommer att släppa
och framhjulssläpp är ju inte så roligt...
Det är min teori...

Det viktiga är väl att det är samma profil på bägge för att det ska bli rätt i kurvorna. Eller har jag fel?

Kör samma märke OCH modell på däcken. Anledningen till detta är väl att olika modeller av däck har olika profiltyper, och att fram och backdäcksprofil är anpassade för att ge bästa vägegenskaper tillsammans.

Kan nog ge under/överstyrningstendenser, wobbel och annat oförutsägbart om däckprofilerna skiljer sig markant från varandra.

Men det är klart, tourar man bara runt och inte lutar så mycket spelar det nog ingen roll, blir ju mest platt på mitten i alla fall :)

Det är inte ett dugg viktigt att ha samma fabrikat fram och bak.
Däremot är det ganska viktigt att ha liknande egenskaper på däcken, och lättaste sättet för de flesta att förvissa sig om det är att välja samma fabrikat och modell på båda däcken.:tummenupp

(Det är dessutom lätt att stirra sig blind på fabrikat (tillverkare), trots att varje tillverkare har ett stort utbud däck med olika egenskaper. Det hjälper liksom inte att köra med Dunlop både fram och bak, om bakdäcket är Sportmax Qualifier och framdäcket är K505... :rolleyes: :tungan )

Tycker att det är självklart att man ska ha samma däck fram o bak pga att profilen är viktigt och att vissa däck t.ex. Z6 är designat för att fungera ihop.

Däremot har jag kört med olika på min K1200RS då jag fick punka i England och fick bara tag i en Bridgestone (hade Metzeler fram). Körde hem på den och det fungerade bra. Men det var inte mitt första val direkt.

Tycker att det är självklart att man ska ha samma däck fram o bak pga att profilen är viktigt och att vissa däck t.ex. Z6 är designat för att fungera ihop.

Jag tycker att det är självklart att det kvittar. Någon profil hit eller dit har inte så stor betydelse, utan bara det är någorlunda samma typ av däck. Att däck är designade för att fungera ihop (och att de isf inte fungerar med andra) tror jag är dyngsnack.

Om jag inte missminner mig så har det på Z6 att göra med att bakdäcket saknar mönster i mitten, men osäker på hur det ser ut på andra däck.

Om man har exempelvis Z6 bak och Diablo Strada fram och profilen skiljer några procent så är det knappast något man kommer att överraskande wobbla av vägen för, tvärt emot en del uppmålade skräckscenarios. Just mönstrets vara eller icke vara på mittpartiet hos Z6 tror jag dessutom är helt oväsentligt i sammanhanget.

Ett däck är ett däck är ett däck imho.

Jag åker i hyffsat gattempo på bandagar och jag brukar blanda friskt, det är inga problem. Så länge det finns gummi kvar på däcken så är det bara att gasa.

Om man har exempelvis Z6 bak och Diablo Strada fram och profilen skiljer några procent så är det knappast något man kommer att överraskande wobbla av vägen för, tvärt emot en del uppmålade skräckscenarios. Just mönstrets vara eller icke vara på mittpartiet hos Z6 tror jag dessutom är helt oväsentligt i sammanhanget.

Näe, något vobbland tror jag inte heller på, däremot är vattenplaning orsaken jag hör ang Z6. Men jag är nöjd med både Z6 fram/bak men så kör jag ju inte en racer :tummenupp

Näe, något vobbland tror jag inte heller på, däremot är vattenplaning orsaken jag hör ang Z6. Men jag är nöjd med både Z6 fram/bak men så kör jag ju inte en racer :tummenupp

För att förtydliga mitt tidigare inlägg så menade jag ju inte något katastrofalt wobbel som leder till okontrollerad hoj på något sätt, förståss ;).

Snarare kanske till viss instabilitet vid hård kurvtagning, och då menar jag inte, för att förtydliga, någon katastrofal instabilitet som skulle leda till okontrollerbarhet heller ;).

Men, äh, skitsamma, allt funkar ju, fan folk kunde ju köra hoj med textildiagonaldäck med corden framme förr, men jag tror i alla fall man får bättre vägegenskaper med fram och bakdäck avsedda för varandra än sådana som inte är avpassade till varandra, så.

däremot är vattenplaning orsaken jag hör ang Z6
Vad har du hört för rekommendationer då, i vilken riktning alltså? Det låter ju inte rimligt att rekommendera ett bakdäck utan mönster i mitten (Z6) ur vattenplaningssynpunkt, oavsett vad som sitter fram. På motsvarande sätt kan det inte vara särskilt kritiskt att det sitter just Z6 fram, om det nu råkar sitta Z6 bak - just med tanke på vattenplaning iaf.:va

För övrigt har både jag och frun kört Z6 de senaste säsongerna och är nöjda o glada. Just nu sitter dock ett Z3 fram på hennes hoj (köpt billigt av en tillfällighet), vilket hur som helst ger betydligt bättre köregenskaper än det rejält slitna Z6 som satt där innan. :)

Vad har du hört för rekommendationer då, i vilken riktning alltså? Det låter ju inte rimligt att rekommendera ett bakdäck utan mönster i mitten (Z6) ur vattenplaningssynpunkt, oavsett vad som sitter fram. På motsvarande sätt kan det inte vara särskilt kritiskt att det sitter just Z6 fram, om det nu råkar sitta Z6 bak - just med tanke på vattenplaning iaf.:va

För övrigt har både jag och frun kört Z6 de senaste säsongerna och är nöjda o glada. Just nu sitter dock ett Z3 fram på hennes hoj (köpt billigt av en tillfällighet), vilket hur som helst ger betydligt bättre köregenskaper än det rejält slitna Z6 som satt där innan. :)

Näe, jag håller med dig att det verkar lite ologiskt men vad ska man som lekman göra....

Finns de olika modeller av däck?

Jag kör racedäck bak å traktordäck fram, eller va de tvärtom..? :rolleyes: båda e ju däck så de e klart att de funkar tillsammans, gillar ditt resonemang oscar.. :gnissla

Att köra med samma märke fram å bak e totalt oviktigt, det som är viktigt är att däcken har egenskaper som motsvarar dina behov och förväntningar, så därför bör de vara av samma typ. :)

Nyheter
The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard