Samma däck bak och fram?

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Hoj
SFV4S, D675
Hur viktigt är det att ha samma däck bak och fram? Är profiler, grepp etc så mycket matchade så det blir knasigt med olika?

Behöver byta bakdäck, men har halva framdäcket kvar och vill byta fabrikat/modell. Dumsnålt att bara byta bak?

Utan att vara däcksexpert (heller) så skulle jag nog säga att det "beror på" - både vad det sitter på hojen nu och vad du tänker byta till. Däck är oftast gjorda för att monteras parvis och alltför stora skillnader i uppträdande mellan fram- och bakdäck skulle nog jag vilja försöka undvika i varje fall.

"Dumsnål" vill väl ingen vara? Så jäkla dyrt är det inte med däck med tanke på hur viktiga de är för oss hojåkare...

Det är inga problem med att ha olika fabrikat fram och bak. Det är snarast standard att fram och bakdäck slits olika fort och då byter man inte båda samtidigt för det mesta. Så minimum har man ju oftast olika gamla fram och bakdäck.

Det enda som är värt att tänka på är ju att om du väljer ett bakdäck som skiljer sig mycket i grepp från framdäcket så kommer ju exempelvis bakdelen att kännas bergfast tills framdelen släpper. Men så länge som man inte kör som en racerförare så har det inte någon större betydelse.

Är det väldigt stor skillnad på profilerna så kan det påverka lite hur hojen beter sig men en hoj ändrar ju i viss mån alltid beteende när man byter däck då profilen ju ändras lite när man kör då dom flesta av oss inte sliter hela däckets bredd alldeles jämnt.

så jag skulle säga. Sätt på dom däck du vill ha när det är dags att byta respektive däck. Om framdäcket kommer ett halvår senare så är det helt lugnt. så har dom flesta av oss gjort någon gång.

Beror väl på vilken typ av hoj du har och hur du kör?
Jag kör en gammal ombyggd Yamaha från 82 ! Har kört med olika däck men kör inte snabbare än 70 så..
Men enligt mig blir inte ditt nya bättra än de sämsta av dom (troligen framdäcket)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hmm, lite både och bud, precis som vanligt! :)
Kör Tuono V4 och kör mest aktiv gata, men har några bandagar inbokade som jag tänkte framdäcket skulle överleva innan byte (är inte särskilt snabb).

Har Pirelli Rosso Corsa idag, vill byta till M7RR eller Battlax S21.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT