Samlingstråden för ljudnivåer. Hoj? / Avgassystem? / Modifikationer?

Michey

VetInteVadJagSkaSkrivaHär
Gick med
21 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nån gammal skräphög..
Gokväll gott folk!
Eftersom det är bra mycket "diskussion" runt ljudnivåer tills i år, och hårda krav på våra maskiner, tänkte jag att en tråd där man kanske kan hitta information om hur det har gått för någon med en liknande hoj på mätningarna, kan vara av intresse.

Själv var jag på Sviestad idag och gjorde ljudtest, lyckades låta hela 11dB(A) för mycket.

Fyll på med din info.
- MC Märke: BMW S1000RR
- Årsmodell: 2011
- Avgassystem: Arrow gren och mellanrör, samt en förlängd "special" Austin Racing slutburk för lägre ljudnivå (Trodde jag, ja.)
- Väder: Soligt med vindar FRÅN mikrofon.
- Temperatur: Gissningsvis 8-12 grader.
- dB(A): 106
- Planerade åtgärder: Skall bygga dit en mindre dämpare på mellanröret samt byta slutburken till något stort åbäke, samt lirka dit en såndär svemokrök på den.

Fyll på!
Cheers.

dba%20MicGus.png
 
Last edited:
Dum fråga kanske. Men vad är en svemokrök?

Bra tråd! Jag vet fortfarande inte hur jag ska göra med ljudet. Behöver alla tips jag kan få!
 
Nu är R1 -00 originaldämparen testad, blir en väldigt markant skillnad på ljudnivå, nu hörs mest motorns mekaniska ljud.
Frågan är om jag skall modifiera röret eller behålla den såhär, vad tycks? :)

mod1.png
 
Jag har funderingar på att sätta en dämpare på dämparen.
Finns det någon regel som säger hur dom i så fall måste vara ihop monterade?

Michey, det låter ju som du hade något åt det hållet som jag funderar på?
Har du någon bild på hur du har monterat det?
Du klarade ändå inte kraven!?!

Ingen som faktiskt klarade kraven, som kan tala om vad ni hade för grejor och hur ni monterat/löst det?

Även jag måste nog ställa frågan. Vad är egentligen en svemokrök?

För min del är det ett acra helsystem som måste modifieras på en CBR1000RR -08
 
Ljudproblem.

Jag har med spänning försökt att följa ljuddebatten under försäsongen och nu när ni börjat komma igång med tester.. Har spenderat vintern med jobb på andra sidan Atlanten och kommer inte att kunna testa någonting själv innan början av maj när man dyker upp i Sverige igen.
Har en RSV4:a att försöka få tyst på ner till godkända nivåer. Vilket jag börjar förstå kommer att vara lite av en utmaning.
För att göra någon nytta innan man är hemma igen. Så har jag funderat lite över om man kunde få fram en effektiv ljuddämpare som är lätt att justera för att snabbt kunna testa olika längder och diverse "db-killer" lösningar...
För den som orkar kika lite på bilden, så är inte perforeringen i röret vad jag tänkt mig. utan har bara slängt in några hål för att det ska synas att det är just ett perforerat rör..

Tanken är att den kan skruvas isär/ihop och förlängas/förkortas förhållandevis enkelt. Samt att en "svemo-krök" kan monteras och riktas i önskad riktning.

testrendering 200+150 + dbkiller.jpg
 
Säkert ett dumt förslag men med tanke på hur mycket en turbo sänker ljudnivån, skulle det inte fungera med en "halv" turbo som slår sönder ljudet? Eller skulle den rotera sönder när det inte finns något motstånd kanske?
 
Säkert ett dumt förslag men med tanke på hur mycket en turbo sänker ljudnivån, skulle det inte fungera med en "halv" turbo som slår sönder ljudet? Eller skulle den rotera sönder när det inte finns något motstånd kanske?

Ja, antingen roterar den sönder eller så får man ha något som bromsar på andra sidan vilket såklart kostar effekt om man inte använder energin till överladdning. Men det hade ju varit spännande om turbo blev tillåtet fullt ut som ljudåtgärd. :banana
 
Insugsljud får ni inte missa, gjorde 2-3db skillnad mellan original och öppet sportfilter på en r6. Svemokröken gjorde ingen skillnad för han som testade på sin 675a på gelleråsen förra måndagen.
 
20130728_165335.jpg20131127_210104.jpg20140414_142753.jpg20140414_142805.jpg20140414_142922.jpg20140117_210448 (1).jpg
Jag brände hål i mitt yoshimura kolfiber hölje förra säsongen och fick en chock vad det kostade med ett nytt 4000kr för ett hölje :(
så jag gjorde en mall för att kunna bocka 1 mm aluminium plåt till ett nytt hölje och förlängde inner röret också.
Db killer (hemgjord) satt i när jag köpte hojen så det ända jag gjorde var att svetsa i ett nät och tillverkade en svemokrök som är vridbar för att kunna rikta ljudet.
Jag klarade ljudet på knutstorp förra året med den vanliga pipan så lär ju inte bli sämre i år med lång pipa HOPPAS JAG
 
Last edited:
SAM_0208.jpg
Jag har funderingar på att sätta en dämpare på dämparen.
Finns det någon regel som säger hur dom i så fall måste vara ihop monterade?

Michey, det låter ju som du hade något åt det hållet som jag funderar på?
Har du någon bild på hur du har monterat det?
Du klarade ändå inte kraven!?!

Ingen som faktiskt klarade kraven, som kan tala om vad ni hade för grejor och hur ni monterat/löst det?

Även jag måste nog ställa frågan. Vad är egentligen en svemokrök?

För min del är det ett acra helsystem som måste modifieras på en CBR1000RR -08

Så här har jag gjort. Ett Graves helsystem med en Danmoto kort tjock sak montrad direkt efter. Den är säkrad med en wire mot "original"dämparen och sedan med det fästet som syns på bilden.
Eftersom ingen tänkt på att sätta på en extradämpare finns ingen regel hur den ska sitta. Men den ska såklart sitta fast och inte lossna.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top