Samlingstråd, Suzuki TS 125 R-problem

Rejard

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2009
Hoj
Ducati Monster S4
Istället för att slänga upp en ny "hej, kom och hjälp mej"-tråd varje gång hojen strular så skapar jag denna samlingstråd, då hojen tycks leverera nya problem allt eftersom jag löser de gamla...

Efter att haft strul med både bromsar och packboxar, har jag nu ett problem som jag ännu inte lyckats identifiera :tungan

Eftersom det bara rör sej om en 125 har jag inte varit direkt förvånad över att den känns slö, men nu känns det värre än vad det ska, t.o.m. för en 125:a...

När man accelererar iväg så känns de första 4 växlarna som de ska, men på 5:e växeln får det varken vara motvind eller ens en aning uppför och 6:e växeln kallar jag nu mera "fritt-fall-växeln" eftersom detta antagligen är enda gången den går använda... Så här har det varit en tid, men har läst om att den här modellen uppför sej såhär, så tänkte att det var nog inget med det.

Men nu när jag körde hem här om dagen blev det plötsligt mycket sämre, skulle köra en sträcka på ungefär 4 mil och fram till ungefär halvvägs kändes hojen bara "normalslö". Här kom jag fram till det kurviga (roliga) partiet av vägen, men efter första kurvan (ganska kraftig ned läggning åt vänster) blev hojen "moped-slö", lyssnade efter missljud och dylikt men inget annat verkade onormalt, så blev till att köra i stilla mak hemåt.

En teori jag hade var att det var hjullagret bak som havererade eftersom problemet kom vid kurvan. Det som gör mej fundersam är dock att hojen till och från går lite sämre, och att det verkar som att det endast gäller de högre växlarna, har jag sån jädrans otur att det är växellådan som är ledsen? Inget rassel eller problem att peta i växlarna, lite svårt att hitta neutralen ibland bara.

Så alla som har någon idé om vad det kan röra sej om skriv ett svar så får jag väl kontrollera allt eftersom.

Stort tack till alla som tidigare svarat i andra trådar och pm, vilket hållt hojen i rullning hittills.

//Rejard

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...