Samlarobjekt?

• Thread starter Thread starter MJ_
  • Start date Start date

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
För många att räkna upp
Ser regelbundet på Blocket framförallt annonser på helt vanliga och ofta tämligen ointressanta modeller där säljaren skriver "samlarobjekt". Beror det på ren okunskap, en tro att skitet är intressant att samla på eller är det bara försök till att få någon att tro de gör ett klipp?
Ett samlarobjekt i ordets bemärkelse ska vara något unikt, ovanligt och exotiskt. Visst, man kan tycka en CB400 -1983 är ett samlarobjekt, men då vill jag hävda det mer handlar om att något snarare "favoriserar" en modell som de vill ha mer än en av. Men kalla det inte samlarobjekt.

Kan du ge ngt exempel? Jag håller väl med om att det stretchas lite, men ofta stämmer det. Kan det vara så att du inte är särskilt påläst om dessa samlarmodeller?

Varför inte? =)

En fin 240GL kan väl bli ett samlarobjekt även om den varit Sveriges vanligaste bil o.s.v.? Jag tror det snarare är skicket och utbudet som styr, är något fridlyst spelar skicket mindre roll och är det något med större serie så krävs ett ovanligt fint skick istället. Sen hur gammalt något måste vara är kanske ingen exakt vetenskap, du vet om det står "blivande klassiker" eller "klassiker", typ.

"Beror det på ren okunskap, en tro att skitet är intressant att samla på eller är det bara försök till att få någon att tro de gör ett klipp?"

Det beror på att det är en annons ;)

Är en Yamaha GTS1000 en samlarhoj bara för att den har navstyrning tex? Om det nu är en samlarhoj borde de inte kosta 15000kr. Lika med Suzuki XN85, samlarobjekt heter det trots det såldes ganska många just i Sverige. En samlarhoj är i min värld en model som är svår att få tag i och därför genererar ett värde genom just att vara ovanlig, exklusiv eller unik. I min värld då. :)

Är en Yamaha GTS1000 en samlarhoj bara för att den har navstyrning tex? Om det nu är en samlarhoj borde de inte kosta 15000kr. Lika med Suzuki XN85, samlarobjekt heter det trots det såldes ganska många just i Sverige. En samlarhoj är i min värld en model som är svår att få tag i och därför genererar ett värde genom just att vara ovanlig, exklusiv eller unik. I min värld då. :)

Allting blir ju unikt någon gång i framtiden så även en GTS1000 kommer att bli ett samlarobjekt, när det bara finns ett par ex kvar, sen innebär detta inte automatiskt att det finns ett värde i den men någon kommer att vilja ha den just för att den är lite speciell.
Annars är det ju mest första utgåvan av en legendarisk modell som blir ett samlarobjekt. Första Firebladen, första Ducati 916...
Sen finns det ju hojar som aldrig varit speciellt bra som produkt men de har iallafall kultstatus. CBX1000, Katana 1100 till exempel.

I slutänden är det ju precis som Brute Force skriver. Det är vi som vill ha och äga grejerna som bestämmer om det blir ett samlarobjekt. Tillgång och efterfrågan, precis som vanligt... :)

Angående GTS, det är ju en hoj som är navstyrd, och pga att det är rätt ovanligt i produjtionshojar kan ju bara det göra dem till ett samlarobjekt. Nuförtiden är det väl bara bimota och vyrus som tillverkar sådana hojar, och de har inte varit direkt vanliga tidigare. RD350 är en hoj som fanns hur mycket som helst av tidigare men som börjar bli tillräckligt sällsynt för att priserna ska krypa uppåt nu. Den är, eller är på god väg att bli, ett samlarobjekt trots stor serie.

Samlarobjekt = sånt man samlar på sig och som inte går att använda eller bli av med.

Jag håller med hur ni menar men på ett vis blir det ändå fel då allting blir samlarobjekt med tiden, samtidigt så produceras det ofantligt många fler motorcyklar från låt säga 80-talet än tidigare. Och det finns ju många fler av samma model än vad som tillverkades förr.

Alltid en samlarhoj. :crash

2pobn9v.jpg

Samlarobjekt är det när de är flera som vill samla på någe som de finns få av å dom som har dom inte vill göra sig av me dom..

Ett samlarobjekt ligger lite i betraktarens ögon. Behöver inte nödvändigtvis vara någon som är dyrt eller särskilt unikt. Väntar man tillräckligt länge ökar sannolikheten att det blir ett samlarobjekt i dess rätta bemärkelse. Slit och slängprodukter har ju en tendens att försvinna allt eftersom och då kvarstår saker som väcker nostalgi hos somliga födda i en viss generation.

Någon kanske hittar en Sigvard Bernadotte "Magrethe" skål från tidigt 50-tal och tycker att det är något att samla på trots att man kan köpa en nyupplaga. Deras föräldrar hade kanske en sådan hemma i sitt kök. En granne till mig fick något lyriskt i blicken när han pratade om en Volvo Amazon och dess olika versioner. På sin tid en dussinbil. Snart kommer folk att bli nostalgiska när de ser en fin gammal R1 från slutet av 90-talet. De kanske rent av betalar lite extra för ett fint exemplar trots att de är massproducerade och minnas tillbaka nostalgiskt när de byggde om sin till Streetfighter eftersom de inte hade råd att återställa den efter en krasch i sin ungdom. Sedan lär en R1 aldrig bli ansedd på samma sätt som t ex en Honda RC30 tillverkad i mindre serie och exklusivare från början. För någon kanske R1an ändå symboliserar ett större värde. Som sagt det ligger lite i betraktarens ögon.

Just ang GTS:en är jag övertygad om att hade den varit en sporthoj hade den kostat helt andra pengar, och jag är lika övertygad om att den kommer att öka i värde. Här har ni f.ö. facit på vilka hojar som blir dyra snart: https://www.sporthoj.com/forum/show...ion-önskas-!&p=6322293&viewfull=1#post6322293

Och sen tror jag att vilken fin, lågmilad hoj som helst, t.o.m. en CB 400, kan bli en samlarhoj hos en människa som uppskattar just ett unikt, fint skick. Men då kanske det inte är en samlarhoj, utan bara en gammal hoj i fint skick?

Som svar på frågan om detta med "Samlarobjekt" i var- och varannan annons, så tycker jag att Blocket borde ha manus-poliser som låser annonsen tills säljaren ändrar den. Om det nu inte är nåt riktigt samlarobjekt, förstås.
En del tror också att bara för de säljer en gammal hoj, så är den "Unik" och "Klassiker", även om objektet bara är en buskig Z 650.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT