Samla ihop alla motarder i U-a med omnejd för körning?

Attans oxo! Jag har alltid velat ha en motard men köpte hojen jag har bara för att kunna hänga med plastraketerna samt att ha fjädringen som en motard... Det blev inte så bra ändå. Hulken är ju så tung. Jag slits mellan att ha en motard eller en sportmaskin just nu.

Hur mycket skruvande är det med en motard igentligen? Jag bor i en lägenget utan möjlighet till garage. Tydligen skall man ju justera ventilerna titt som tätt på en sådan maskin. Är det lätt eller bökigt?
Som de flesta i Ua så funderar jag på en KTM. Husqvarnan verkar vilja ha mer översyn.

Hilfe!
 
puffy_74 skrev:
Tänk om du var lika flitig på hojen som du är på nätet..... :7peta

Vi har alla våra laster Puffy gillar att använda hojen på ett hjul, TomK gillar att trimma sin hoj.
Och eftersom jag har brist på kapital för stunden nöjer jag mig att drömma om bakhjulsåkning. Men om om drygt ett år så är jag tillbaka i verkligheten.
Oj vad jag saknar bakhjulsåkandet...
 
JoS skrev:
Attans oxo! Jag har alltid velat ha en motard men köpte hojen jag har bara för att kunna hänga med plastraketerna samt att ha fjädringen som en motard... Det blev inte så bra ändå. Hulken är ju så tung. Jag slits mellan att ha en motard eller en sportmaskin just nu.

Hur mycket skruvande är det med en motard igentligen? Jag bor i en lägenget utan möjlighet till garage. Tydligen skall man ju justera ventilerna titt som tätt på en sådan maskin. Är det lätt eller bökigt?
Som de flesta i Ua så funderar jag på en KTM. Husqvarnan verkar vilja ha mer översyn.

Hilfe!
Rejs maskinerna vill ha lite mer översyn men ktm en`´ har nöjt sigmed 1 liter ny olja var 100 mil o det kan man väl leva med :tungan Kollade ventil spel o dyl stup i kvarten i början men har aldrig behövt justera något.inte vet jag om jag har haft tur för att jag kör så lugnt :D men det har funkat för mig.Tom är nog experten.
 
JoS skrev:
Hur mycket skruvande är det med en motard igentligen? Jag bor i en lägenget utan möjlighet till garage. Tydligen skall man ju justera ventilerna titt som tätt på en sådan maskin. Är det lätt eller bökigt?
Som de flesta i Ua så funderar jag på en KTM. Husqvarnan verkar vilja ha mer översyn.

Hilfe!

Inte mycket skruva alls på gatmaskinerna (640 och 625/660) och ja - det är nog KTM du ska satsa på. I synnerhet som vi har en bra KTM-leverantör och verkstad nära till hands i Uppsala :)

Oljebyten lite nu och då, men det går fort, speciellt om man varannat byte hoppar över filterbytet och bara rengör magnetpluggarna och fyller på med färsk olja. Ventilerna kan knacka in sig till en början, men sedan brukar det vara lugnt (Justering/koll görs på under en timme även om man är noggrann). I övrigt bra hållbarhet på hojarna, med i stort sett bara "vanliga" fel som kan uppstå (skruvar som lossar om man inte drar åt dem, däck som slits :va och kedja som behöver spännas :tummenupp ).

Du får svänga förbi och provköra min, så kommer du inte vilja ha något annat sedan :D Den går som ett as!
 
Åkning med motardmaffian var riktigt kul förutom en nära dödenupplevelse där en Traktor med släp var inblandade :skrämd sen att det även stod ett par blåa ljus och blinkade i en korsning föRgyllde ju också upplevelsen.... I kväll blir det :fyllisar Och HEJA SVERIGE FÖR FAN!! :banana
 
Inkörning skall ske med varv!

Ronta skrev:
Jag är med.. :) Ska hämtar min på fred morgon/em... sen är det inkörning några mil, så på lördag är jag med och gasar motard.. :D
Ta det inte för lungt när ni kör in era hojar! Tänk på att moderna hojar har byggts ihop med komponenter som har hög precision vad gäller dimensioner mao behöver man inte ta det lika lungt som förr, snarare tvärt om! Du har inte många mil på dig att slita in motorn rätt så att du får maximal effekt ut av den. Kolla in länken nedan.
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Jag har kört in min bil enligt detta recept, notera dock att motorn skall vara varm när ni börjar varva.
 
TomK skrev:
Du får svänga förbi och provköra min, så kommer du inte vilja ha något annat sedan :D Den går som ett as!
Akta dig så jag inte kommer över och inkasserar inbjudan. :tungan
 
JoS skrev:
Attans oxo! Jag har alltid velat ha en motard men köpte hojen jag har bara för att kunna hänga med plastraketerna samt att ha fjädringen som en motard... Det blev inte så bra ändå. Hulken är ju så tung. Jag slits mellan att ha en motard eller en sportmaskin just nu.

Hur mycket skruvande är det med en motard igentligen? Jag bor i en lägenget utan möjlighet till garage. Tydligen skall man ju justera ventilerna titt som tätt på en sådan maskin. Är det lätt eller bökigt?
Som de flesta i Ua så funderar jag på en KTM. Husqvarnan verkar vilja ha mer översyn.

Hilfe!

Innan du funderar på en motard ska du provköra en på sådana vägar du kör normalt. Lätt att man provar en inne i stan eller på nån liten väg och då är ju dessa hojar hur kul som helst. Kör inte 5min utan åtminstone en halv dag om du kan. Åker du mycket på dom lite större vägarna blir det misshandel om du har motard. Dessa är hojar som inte är byggda för att ligga på ett konstant varvtal i låt säga 130km/h. Inte du heller :D skak, skak

Full gas eller ingen gas är det som gäller :tummenupp
Den kombinationen inne i stan gör att du kommer bli populär hos grannarna och polisen kommer älska dig :pannkyss

Motard är kul men vill du åka längre turer behöver du tyvärr en hoj till. Finns ingen hoj som är bra på allt. Bara att välja en av dom (eller båda)
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top