Sambon ska börja övningsköra

Gimli

Medlem
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
1996 Triumph Tiger 885
:tummenupp
Tjena.
Fick för några dagar sen det underbara beskedet att min sambo :tuttar har gett sej fan på att fixa mc-kortet så hon kan hänga på och åka mer i sommar. Hon älskar att åka men har inte kört mycket alls (tror det senaste hon körde var moped för många år sen som inte slutade bra).

Min tanke var att införskaffa en hoj som man kan skrota lite med i sommar. Jag själv lärde mej köra på diverse offroad"fordon" så jag funderade på om hon kanske också skulle göra det. Kanske blir lite billigare att börja på en maskin som klarar av att smaka marken några gånger utan att det kostar multum. Tänker jag fel?? Hur skulle ni göra?? Säg en ktm 450 exc eller likvärdig äldre maskin som klarar lite styrk, man sitter rakt, har bra översikt, ordentlig svängradie mm mm, borde väl vara skaplig att lära sej köra på?

Jag tror det är en skitbra cykel att lära sig grunderna, balans, koppla, växla, bromsa på.
Förutsatt att den inte är enduro drevad bara :)

Försöker själv övertyga farsans sambo om att hon ska testa min husa, men det vägrar hon, är ju sååå mycket bättre med gynekolog stol a la suzuki intruder (även fast hon aldrig lyft upp fötterna på pinnarna elelr växlat till tvåan)

Last edited:
Jag tror det är en skitbra cykel att lära sig grunderna, balans, koppla, växla, bromsa på.
Förutsatt att den inte är enduro drevad bara :)

Försöker själv övertyga farsans sambo om att hon ska testa min husa, men det vägrar hon, är ju sååå mycket bättre med gynekolog stol a la suzuki intruder (även fast hon aldrig lyft upp fötterna på pinnarna elelr växlat till tvåan)

Jamen det var precis så jag tänkte, att hon skulle få grunderna på en hoj som hon sitter högt och rakt på + att jag får en rolig leksak till att studsa runt i skogen på :banana.

Säg en ktm 450 exc eller likvärdig äldre maskin som klarar lite styrk, man sitter rakt, har bra översikt, ordentlig svängradie mm mm, borde väl vara skaplig att lära sej köra på?

Är det inte bättre att hon lär sig på någon valfri 600 cc gathoj som hon dessutom kommer att kunna köra upp på fr om 1:a April?

Även om 450:n är lättare både viktmässigt och att köra så är det ju trots allt nåt sånt hon behöver kunna bemästra för att klara körkortet.. (förutsätter att det gäller A) Så slipper hon lära sig 2 gånger menar jag..

Polarens sambo skulle prova hans endurohoj lite, vurpade o bröt båda handlederna... FÄÄÄRRDIIIG!!!!!!

:D:D:D Fan va taskigt!

Nackdelen med offroad/motard och kvinnor i kombination tycker jag ofta är att de är för höga (hojarna alltså!) vilket ofta gör start och stopp extra vingligt/vurpit i början.
Men hon kanske har långa ben...

Min sambo har fått välta lite på min DR, men det gör ju inte så mycket, det är ju en Suzuki... :rolleyes:
Den väger ju iofs som tre styck hojar som TS nämnde, men jag är ju en taskig lärare också.

:D:D:D Fan va taskigt!

Nackdelen med offroad/motard och kvinnor i kombination tycker jag ofta är att de är för höga (hojarna alltså!) vilket ofta gör start och stopp extra vingligt/vurpit i början.
Men hon kanske har långa ben...

Min sambo har fått välta lite på min DR, men det gör ju inte så mycket, det är ju en Suzuki... :rolleyes:
Den väger ju iofs som tre styck hojar som TS nämnde, men jag är ju en taskig lärare också.

Nu går det ju till viss del att sänka ner hojen närmare marken om man vill. Fortfarande högt för de kortaste taxbenen kanske men alla med långa taxben eller längre ben borde inte då ha några problem.

Fördelarna är just att hojarna är byggda för att slängas utan större skador.

Har man nu lärt sig köra bra på en hoj med växling, broms, gas bla bla ska det vara en enkel resa att byta hoj och hojtyp.

Mittt tips är som nån annan skrev, köp en 600 landsväg istället.
Lättare att lära sig på en sån och är hon inte väldigt tuff kommer hon ställa ifrån sig hojen och minnas det som nått jävligt jobbigt svårt och tråkigt efter några vurpor. Har jag sett flera gånger på folk som lurat upp sina flickväner på crossen.

Men alla är olika, tror hon kommer trivas bättre på en landsvägshoj i alla fall.

Personligen har jag svårt att njuta av körningen på crossliknande saker som skall ut på vägen. Dom är inte byggda för det så blir lite fel kännsla tycker jag.

Dom hade en liknande som du nämde på körskolan i Falun och den var inte lika populär bland eleverna när dom vurpa som den var hos körskoleläraren som njöt av at hojen tålde taskiga elever.

Två tjejer jag hjälpte med kort gav upp den och köpte köpte cbr 600 och den andra gsxr 750 och körde på skolan och även uppkörning.

om hon inte kan köra alls är det bättre att starta med en liten mc typ 125 a som är lätt o hon har full kontroll över om det skulle börja luta lite mycket, så slipper hon ramla 7-15 gångar med en stor tung hoj, o riskera bryta armar o ben. till min före detta sambo köpte jag en gammal yamaha moppe hon kunde fara runt med o lära sej koppla o växla

om hon inte kan köra alls är det bättre att starta med en liten mc typ 125 a som är lätt o hon har full kontroll över om det skulle börja luta lite mycket, så slipper hon ramla 7-15 gångar med en stor tung hoj, o riskera bryta armar o ben. till min före detta sambo köpte jag en gammal yamaha moppe hon kunde fara runt med o lära sej koppla o växla

Jag har då lärt två 3 tjejer som aldrig kört moped innan att köra hoj och då började vi på sporthojar.
Bland annat en neddrevad thunderace ombyggt till streetfigher.
ett riktigt X2000 lok.

Gick asbra, men sen så köpte dom cbr 600 och gsxr 750 och det gick hur bra som helst.
Ena kugga med körskolans hoj och vart så sne och förbannad så hon boka ny tid på en gång och satte det klockrent med sin gsxr750.

Andra tjejen mitt ex :död tjatar redan efter en säsong om att hon vill gå skolan bakhjul med mig.

Hon var västar jäva fegisen från början som gav mig ett antal hårda komentarer under skolningen men idag kör hon skiten ur sin storebror.

cbr600 95a kasnke som tidigare har sagt en vanlig gathoj röstar jag för...

Sen har du Fz6:an som går utmärkt att strypa. Rekommenderar 98hk-version för annars kan hon lika gärna köpa en 125:a.. Baserat på styrka då. Tror strypkittet ligger på ca 1400-1500 riksdaler.
Extremt lättkörd och stabil hoj för nybörjare men även lätt att avancera på. Även billig försäkring på denna.

Mvh

Vad krävs för att få övningsköra? Har haft mc kort sedan 2008 och är 26 år.. 600 hornet e ju klockren första hoj!

Jag började övningsköra med maken i somras på hans CBR 600. Jag hade ingen vana av tvåhjuliga fordon sen innan (dock B kort) och jag tycker att den fungerade bra för mig.

Vad krävs för att få övningsköra? Har haft mc kort sedan 2008 och är 26 år.. 600 hornet e ju klockren första hoj!

Menar du som lärare?
Isf ska du haft körkortet i 5 år för aktuell behörighet och varit ostraffad under denna tid.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph