Sambolagen - bostadsrätt?

Kia skrev:
2695890 Man ska INTE gifta sig om man bara tänkt sig att bo ihop...
Om man däremot älskar varandra väldigt mycket, vet att man vill leva tillsammans just därför, känner varandra väl osv då tycker jag att det är bättre att gifta sig...

Symboliskt värde och en säkerhet om nånting skulle hända den andre... å det känns ju mer rättvist att dela allt rakt av om båda varit med och betalat...
Bara och bara... man flyttar väl vanligtvis ihop ett tag innan man gifter sig i vilket fall.

Kia skrev:
2695842 Bättre och enklare om man gifter sig....

Går nånting snett delar man lika, rakt av. Man är dessutom mera skyddad om det skulle hända nånting riktigt hemskt, att någon i förhållandet dör. Sambor ärver nämligen inte varandra om det nu inte finns något testamente skrivet.

Mer romantiskt också. Om man älskar varandra verkligen på riktigt och vill satsa så tycker jag man absolut ska gifta sig. En handling med stort symbolvärde för de allra flesta människor. Dela liv och dela efternamn....

Men som nån skrev tidigare, det låter mer som du vill ha någon som betalar hyran och NÄR ni skiljs åt ska du få behålla ALLT. Trist inställning. Du ska nog vänta med att ens fundera på ett samboförhållande tills du hittat någon som verkligen betyder nåt och som du älskar...

Går någonting snett delar man lika rakt av, även den ena personen har jobbat arslet av sig på flera jobb, och den andra parten har ägnat dagarna åt att shoppa, dricka latte med kompisar, se på Oprah-repriser och äta praliner.

Mer romantisk, Bah..
Stort symbolvärde, för de allra flesta TJEJER.
Dela liv gör man väl även som sambos, och killarna byter sällan efternamn.

Jag är relativt nyseparerad efter att ha levt som förlovad/sambo i 18 år, vi delade allt på ungefärligt hälften, bråkade nog fan inte om någonting, skrev ett barn på oss var i jämlikhetens namn, och kan fortfarande prata med varandra, vi diskuterar alltid beslut som rör barnen med varandra så att inte den ena säger si och den andra säger så, vi köpte dyrare julklappar till barnen gemensamt, hon skickar med bullpåsar till mig ibland, jag hjälper henne ibland.

Jag känner folk som har varit gifta som inte ens kan befinna sig i samma stad utan att det ska skrikas tillmälen åt varandra och ringas polis...
Gitemålet är bara bevittnade namnteckningar på ett papper.

GuW skrev:
2696271 Går någonting snett delar man lika rakt av, även den ena personen har jobbat arslet av sig på flera jobb, och den andra parten har ägnat dagarna åt att shoppa, dricka latte med kompisar, se på Oprah-repriser och äta praliner.

Mer romantisk, Bah..

Jag är relativt nyseparerad efter att ha levt som förlovad/sambo i 18 år, vi delade allt på ungefärligt hälften, bråkade nog fan inte om någonting, skrev ett barn på oss var i jämlikhetens namn, och kan fortfarande prata med varandra, vi diskuterar alltid beslut som rör barnen med varandra så att inte den ena säger si och den andra säger så, vi köpte dyrare julklappar till barnen gemensamt, hon skickar med bullpåsar till mig ibland, jag hjälper henne ibland.

Jag känner folk som har varit gifta som inte ens kan befinna sig i samma stad utan att det ska skrikas tillmälen åt varandra och ringas polis...

No need to say more.....

Enda skillnaden mot ditt var åren (9år här) och att jag fick inte skriva en unge på mig....eller ha växelvist med båda ungarna.

Äktenskap är överreklamerat. Alla dom löftena kan man ju avlägga gentemot varandra ändå!
Sen kommer ju en sån sak som vad ett bröllop kostar! Fråga cheyen nästa gång det är tal om bröllop...."kommer jag att vara en annorlunda kille i dina ögon bara för att du/vi fått/köpt ett bröllop för 200 000?"
Nä, just det....

JKay skrev:
2696517
Enda skillnaden mot ditt var åren (9år här) och att jag fick inte skriva en unge på mig....eller ha växelvist med båda ungarna.

Vi skrev en unge på oss var, så att inte den av oss som har barnen skriven hos sig kan flytta iväg med ungarna och på så sätt förhindra den andres umgänge med barnen.

Inte för att vi var/är ovänner med varandra och skulle göra så, utan för att vi skulle kunna bli...
Har sett det hända på nära håll, och den stackars pappan (som bor kvar) får betala flybiljetterna för att få umgås med sina barn....

GuW skrev:
2696534 Vi skrev en unge på oss var, så att inte den av oss som har barnen skriven hos sig kan flytta iväg med ungarna och på så sätt förhindra den andres umgänge med barnen.

Inte för att vi var/är ovänner med varandra och skulle göra så, utan för att vi skulle kunna bli...
Har sett det hända på nära håll, och den stackars pappan (som bor kvar) får betala flybiljetterna för att få umgås med sina barn....

:tummenupp Bra tanke för barnen! :tummenupp

...men det den förälder inte vet om den (hon) flyttar är att den får betala minst halva reskostnaden i så fall. ;)

Sambolagen ger enbart rätt till hälften av bohaget som inhandlats efter det att ni flyttat ihop! Vad gäller lägenheten så ger sambolagen rätt till behovsprövning. Det innebär att om hon har större behov av att bokvar än dig så kan hon få rätt att köpa ut dig ( om du äger del eller hela ) hon har ingen rätt alls att FÅ halva lägenheten om du betalt hela utan rätten att köpa ut dig! Det går att skriva avtal mellan sambos men skulle rekommendera er att kontakta en jurist som kan göra det helt tätt..

Cervantes skrev:
2696701 Sambolagen ger enbart rätt till hälften av bohaget som inhandlats efter det att ni flyttat ihop! Vad gäller lägenheten så ger sambolagen rätt till behovsprövning. Det innebär att om hon har större behov av att bokvar än dig så kan hon få rätt att köpa ut dig ( om du äger del eller hela ) hon har ingen rätt alls att FÅ halva lägenheten om du betalt hela utan rätten att köpa ut dig! Det går att skriva avtal mellan sambos men skulle rekommendera er att kontakta en jurist som kan göra det helt tätt..

Om det är barn med i bilden då? Har för mig jag hört att äger en kille en lgh kan den bli tjejens om hon har barn. Bara undrar om det ligger något i det?

Har man delad/gemensam vårdnad så kan man inte flytta utan den andra förälderns medgivande.

Cervantes skrev:
2696701 Sambolagen ger enbart rätt till hälften av bohaget som inhandlats efter det att ni flyttat ihop!

Det är inte hela sanningen.
Lagen reglerar bostaden och bohaget som anskaffats för att användas ihop. Man kan alltså skaffa en bostad/hörnsoffa/knivset som man avser att sammanbo/använda innan man flyttat ihop och de sakerna omfattas då.

HanneZ skrev:
2696971 Om jag inte minns helt fel så hänger sambolagen ihop med samlagen....
:hihi

No sex, no problems! :fakta
Eller no woman no cry som den vise mannen med det skumma håret sa.

Slänger man lappen från Skatteverket går det bra att behålla sina efternamn också.

Absolut, man behöver ju inte ta sin partners efternamn om man inte vill. Helt upp till var och en. Jag personligen tycker det känns mer som att man är en familj om man har ett och samma efternamn. Gammaldags, ja kanske men det är så vi gör i min släkt och det är så jag är uppfostrad.

Bara och bara... man flyttar väl vanligtvis ihop ett tag innan man gifter sig i vilket fall.

Självklart, du har alldeles rätt. Men är det så pass seriöst förhållande att man väljer att flytta ihop så har man kanske planer för framtiden.

Går någonting snett delar man lika rakt av, även den ena personen har jobbat arslet av sig på flera jobb, och den andra parten har ägnat dagarna åt att shoppa, dricka latte med kompisar, se på Oprah-repriser och äta praliner.

Mer romantisk, Bah..

Har man haft ett så ojämnlikt förhållande att den ena har jobbat arslet av sig medan den andra suttit och käkat praliner så är det nog bra att man har skiljt sig. Visst kan det kännas orättvist och svida i plånboken men för barnens skull är det väl ändå det bästa att dela lika. Barnen ska ju ha samma levnadsstandard hos både mamma och pappa.

Vet många många män som tycker att giftermål och äktenskap har ett stort symbolvärde så det du skriver om att det bara är tjejer som tycker så är lite fördomar....

Är skiljd från min dotters pappa. Varken smärtfri eller smidig skiljsmässa och vi har fortfarande svårt att komma överens om saker. När vi var så osams va det ändå skönt att det fanns tydliga lagar om hur bohag och pengar skulle delas. Å som jag har påpekat några gånger så är det ju en säkerhet att vara gift om någon skulle gå bort. Kanske inte så kul om sambon dör och dennes föräldrar kommer och tar halva lägenheten osv...??

Giftermål för mig är större än namnteckningar på ett kontrakt...
Men det där är ju en personlig åsikt och nånting som jag är uppfostrad och uppväxt med...

No need to say more.....

Äktenskap är överreklamerat. Alla dom löftena kan man ju avlägga gentemot varandra ändå!
Sen kommer ju en sån sak som vad ett bröllop kostar! Fråga cheyen nästa gång det är tal om bröllop...."kommer jag att vara en annorlunda kille i dina ögon bara för att du/vi fått/köpt ett bröllop för 200 000?"
Nä, just det....

Ett bröllop behöver inte kosta så himla mycket...
Det blir vad man gör det till....:tummenupp

Om jag hade varit dig hade jag skrivigt sånt där "grejjs" dirr!

Det jag har betalt är Mitt o ingen annans.
Självklart kan hon få bo o utnyttja sakerna hur mkt som helst men den dagen man skiljer sig så ska den som betalt saken/sakerna ha rätten att helt få det.
Nått annat vore ju helt fel enligt mig.

Varför ska ens ex få massa saker som hon/han inte betalt för :confused:

Lättast

Jag tycker du pratar med tex din bank och låter deras jurister skriva ett samboavtal där ni specificerar vad som gäller.
Har en bekant som har haft ett hus i många år men som hittade ny tjej(som hade små barn) när de gjorde slut fick hon bo kvar i hans hus som han äger eftersom hon hade underåriga barn. Han äger fortfarande huset men hon har besittningsrätten.
Hyr du ut till tjejen ska du ordna ersättningsbostad till henne om hon har bott där under en viss tid så det är ingen bra ide.

Så gör det enkelt och smidigt och låt en jurist skriva avtalet. Dyrt när det skrivs men billigt när ni flyttar i sär.

PS Vi skrev äktenskapsförord innan vi gifte oss så slapp vi problem när vi skilde oss.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025