Sambo utkastad ur företag. Lite juridisk hjälp tack!!!!!!!

mellow

Mupp
Gick med
28 May 2007
Hoj
-01 Honda 929rr
Hallo.
Idag blev min flickvän utköpt ur företaget hon är delägare i och det kvarstår lite frågetecken som jag skulle vilja reda ut.

Angående företagsnamn så ligger det till så här:
Min sambo registrerade ett namn, vi kan kalla det "Centret", till sin enskilda firma och sen kom tanken om expansion och ett AB köptes (skal bolag) och två delägare kom till. Skal bolaget kan vi kalla, "Skrot AB".
Tanken var att "Skrot AB" skulle ta över namnet "Centret" och ansökan är inskickade till bolagsverket och vi väntar på att bolagsverket skall ta kontakt och fråga min sambo om det är okej att dom tar namnet (hon står ju som delägare).
Min fråga är nu: Kan dom, utan min sambos tillåtelse, få rätt att använda namnet, eller kan min sambo tvinga dom att byta namn? (Dom ligger i samma län).

Nästa fråga är då ang. webbadressen som jag äger. Kan dom kräva (om namnbytet skulle gå igenom) att jag säljer/överlåter den till dom?

Sen funderar jag på en upphovsrätts fråga. Jag tillverkade logotypen till "Skrot AB", kan jag kräva att dom inte får använda den då?

Anledningen till att hon blir utköpt är att hon anses ha uppträtt oansvarigt med företagets pengar. Med detta menar dom då att hon har skrivit på ett avtal utan deras vetskap (ett leasing avtal på en kassa linje). Samt att dom påstår att hon har gett felaktig information om ett pris på en hemsida.

Nu kommer vi till det krångliga, kassalinjen som hon skrivit avtal på är skriven på hennes enskilda firma, alltså inte aktiebolaget, men aktiebolaget har betalat fakturan. Detsamma gäller hemsidan.
Har "Skrot AB" rätt att kräva min sambo på dessa omkostnader?

Dom anklagar även henne för att hon ska ha förstört lite material (färg) genom att varit oaktsam och inte ställt färgen i en uppvärmd del av lokalen (färgen frös). kan dom kräva henne på detta?

Tacksam för svar.

Fakk. Allt jag skrev försvann.

Sammanfattningsvis kan de inte tvinga henne till nånting. Allt som är ert är ert.

Rekommenderar er att anlita en jurist så att allt går rätt till.

Det enda jag kan komma med är att loggan är din eftersom du har designat den, det är du som har copywrite på den o du bestämmer hur den ska användas.

Sen ang hemsidan/domänen så är det den som är registrerad innehavare av domänen som äger det namnet. om det är din sambo som står som ägare så skulle hon kunna sälja den till dom andra nötterna för ett pris som hon/ni tycker är lämpligt. Hade jag blivit behandlad så som du svkriver så skulle jag kunna tänka mig att sälja domänen till dom för minst ett 6 siffrigt belopp.

Det enda jag kan komma med är att loggan är din eftersom du har designat den, det är du som har copywrite på den o du bestämmer hur den ska användas.

Sen ang hemsidan/domänen så är det den som är registrerad innehavare av domänen som äger det namnet. om det är din sambo som står som ägare så skulle hon kunna sälja den till dom andra nötterna för ett pris som hon/ni tycker är lämpligt. Hade jag blivit behandlad så som du svkriver så skulle jag kunna tänka mig att sälja domänen till dom för minst ett 6 siffrigt belopp.

Haha.. Sexsiffrig. Det skulle vara riktigt roligt! =)

Nja, har ett företag beställt en logga och betalt för den så brukar det anses att företaget äger loggan.
Tänk dig scenariot att reklambyrån som skapade ex. Arlas logga skulle säga att de inte längre får använda den, eller plötsligt kräva mer pengar för den.

Jo det är klart att har dom betalat för den så är det en anna sak.
Jag utgick från att det fortfarande va TS och hans sambo som ägde rättigheterna till logotypen.

Nja, har ett företag beställt en logga och betalt för den så brukar det anses att företaget äger loggan.
Tänk dig scenariot att reklambyrån som skapade ex. Arlas logga skulle säga att de inte längre får använda den, eller plötsligt kräva mer pengar för den.

Ingen har betalt något för loggan, inga dokument är skrivna. Jag gjorde det som en tjänst till företaget/min sambo.

Domänen är faktiskt min så vill dom ha den blir det garanterat dyrt! =)

Jag har faktisk blivit fråntagen en .se-adress som var samma namn som ett registrerat varumärke utanför Sverige, så visst kan de på juridisk väg ta adressen om de har a) ett företag med det registrerade namnet som webadressen eller b) med ett varumärke med samma namn som webadressen.

Jag kunde få tillbaka det på samma sätt om jag kunde påvisa att jag använt detta namn längre än dem, vilket jag inte kunde.

Jag har faktisk blivit fråntagen en .se-adress som var samma namn som ett registrerat varumärke utanför Sverige, så visst kan de på juridisk väg ta adressen om de har a) ett företag med det registrerade namnet som webadressen eller b) med ett varumärke med samma namn som webadressen.

Jag kunde få tillbaka det på samma sätt om jag kunde påvisa att jag använt detta namn längre än dem, vilket jag inte kunde.

Jag registrerade adressen innan dom begärde om ett namnbyte (min sambo står som registrerad ägare av företagsnamnet idag).

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg