Samåkning Skövde

Keyser Soze skrev:
Vart kan jag köpa motorolja till Hondan i Skövde?

Vilken olja är du ute efter då?
Castrol GPS, Castrol R4? Eller Motul 300V, Motul 3600 ?

Åk ut till kompaniet & kolla. Vet inte om de har Castrol men Motul har de iaf.
Är du inte kräsen så kan du åka till vilken mack som helst & hälla i det blaargh de erbjuder. :)

Castrol finns nog annars hos MC-Service i Tibro.
 
X-up skrev:
Åk ut till kompaniet & kolla. Vet inte om de har Castrol men Motul har de iaf.



Motul och Elf ....

Jag skulle välja någon Racing-Line från Motul.
De passar bäst vid hård påfrestning...

Annars räcker Motul 5100... Finns egentligen ingen anledning att köra på 300v om man inte kör extremt.
 
[KoRn] skrev:
Motul och Elf ....

Jag skulle välja någon Racing-Line från Motul.
De passar bäst vid hård påfrestning...

Annars räcker Motul 5100... Finns egentligen ingen anledning att köra på 300v om man inte kör extremt.

Hmm...ok, menade nog Motul 5100.....tror jag :va :)
 
Och nu till nagot helt annat...

Jag undrar om det ar nan av er Skovdebor som ska till Stockholm nu till helgen, och i sa fall har plats for tva vansinnigt trevliga personer (dvs. jag o min tjej) i bilen?

Trevligt sallskap och soppapengar ar de uppenbara fordelarna, och pa minussidan finns ju naturligtvis...eh....nej visst nej, det finns inga nackdelar :)

Ring mej me en gang! Lasse 0739-803188
 
southwick skrev:
Jag undrar om det ar nan av er Skovdebor som ska till Stockholm nu till helgen, och i sa fall har plats for tva vansinnigt trevliga personer (dvs. jag o min tjej) i bilen?
Tjejen kommer ner till mig denna helgen annars hade ni fått åka med mig.
 
X-up skrev:
Vilken olja är du ute efter då?
Castrol GPS, Castrol R4? Eller Motul 300V, Motul 3600 ?

Åk ut till kompaniet & kolla. Vet inte om de har Castrol men Motul har de iaf.
Är du inte kräsen så kan du åka till vilken mack som helst & hälla i det blaargh de erbjuder. :)

Castrol finns nog annars hos MC-Service i Tibro.

Vad tycker du mojje?
Vad ska en sådan som jag igentligen ha för olja? Jag menar jag anser inte att jag är i speciellt stort behov (inget, för jag kör som en kärring) av någon olja som fixar stora belastningar. I instruktionsboken står det bara SAW 10/40 tror jag. Hojen är ju inte direkt vrålstark heller. Jag tror faktiskt att det just nu är vanlig helsyntetisk olja från Shell i min. Ingen speciell MC olja.
Ha det gott!
/Dreas
 
Dreas skrev:
Vad tycker du mojje?
Vad ska en sådan som jag igentligen ha för olja? Jag menar jag anser inte att jag är i speciellt stort behov (inget, för jag kör som en kärring) av någon olja som fixar stora belastningar. I instruktionsboken står det bara SAW 10/40 tror jag. Hojen är ju inte direkt vrålstark heller. Jag tror faktiskt att det just nu är vanlig helsyntetisk olja från Shell i min. Ingen speciell MC olja.
Ha det gott!
/Dreas
Kör du med icke mc-olja så kan du få en slirande koppling. Har du otur räcker det inte att byta olja efter för att fixa till det heller då lamellerna kan bli fuckade.
 
HanneZ skrev:
Kör du med icke mc-olja så kan du få en slirande koppling. Har du otur räcker det inte att byta olja efter för att fixa till det heller då lamellerna kan bli fuckade.


Sant. I ditt fall Dreas tror jag nog att Motul 5100 är ett bra val.(Halvsyntetisk olja)
Ser du bara till att du köper olja för MC & utav rekommenderad viskositet så kan du nog även köra på bensinmacks-olja.
 
X-up skrev:
Sant. I ditt fall Dreas tror jag nog att Motul 5100 är ett bra val.(Halvsyntetisk olja)
Ser du bara till att du köper olja för MC & utav rekommenderad viskositet så kan du nog även köra på bensinmacks-olja.

Ja oljan jag kör på nu har ju den standard som instruktionboken anger. även om det är "bil olja"
 
Dreas skrev:
Ja oljan jag kör på nu har ju den standard som instruktionboken anger. även om det är "bil olja"

..tänk på att oljan i hojjen skall fungera som både motorolja och växellådsolja (till skillnad från bilen) och arbeta under högre varv.

Dreas riktig mc olja och ut och plåga sv:n :)
 
Dr madNESS skrev:
..tänk på att oljan i hojjen skall fungera som både motorolja och växellådsolja (till skillnad från bilen) och arbeta under högre varv.

Dreas riktig mc olja och ut och plåga sv:n :)

HEHE! Högre varv? Min hoj varvar ju knappt mer än en M3'a ändå. Min till skillnad från en R6'a varvar inte så högt. En R6'a Har cirkus 8000 mer i maxvarv än min 2 cyl stonkare.
 
Olja och varvtal

Dreas skrev:
HEHE! Högre varv? Min hoj varvar ju knappt mer än en M3'a ändå. Min till skillnad från en R6'a varvar inte så högt. En R6'a Har cirkus 8000 mer i maxvarv än min 2 cyl stonkare.

Intressant diskution. Ni ska ej prata enbart om varvtal. Det ar ofta kolvhastigheten som avgor. Inte varvtalet. En bil som varvar 8000 rpm kan ha samma kolvhastighet som en mc som varvar 20000 rpm. Det beror pa hur motorn ar konstruerad. 2 eller 4 takt. Kort eller lang slaglangd. En bra oljeregel ar att inte fuska med oljan for att man ar snal. Har du en motor med mycket effekt (sma toleranser) sa var aldrig dumsnal. Som tidigare sagts sa ska det i 9 av 10 fall vara en annan olja an vad som det ar i en vanlig bil. Detta pga att oljan aven smorjer vaxelladen och oftast aven lamellerna i kopplingen (ej Ducce). Folj rekomendationerna fran fabrik, trots att det kan bli dyrt. Du far vad du betalar for hellt enkelt.
Freddy
 
Last edited:
Skrammel, glidare...nä nu :fatta!


KoRn: Om det skulle vara fallet att man återkallar, vad gäller generellt då :va ..kan du pm:a lite info eller skriva på tråden, jag tror ju som sagt inte att man behöver vara orolig då detta gäller dem sv:arna som är sålda i usa.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top