Salpetersyra

jag ska göra ett bad som jag ska doppa detaljerna i innan de ska anodiseras och de badet ska vara 80% vatten och 20% salpeter syra.

Så egentligen borde det ju räcka med en 10% ig lösning men vart fan ska man få tag i det tvekar på att apoteket lämnar ut det utan tillstånd:va Morsan har jobbat på apotek länge men hon har ingen aning.

ska slå en pling till deras kundservice och kolla. har testat på Ica men dom har bara salpeter och det är ju inte samma sak.

någon som vet vart man kan få tag på det annars :)?

Coolare att blanda klorex och socker.... Såg nåt program på Discovery om en saltgruva. Där använde de i princip samma grejjer som sprängmedel.

Klorex/socker... fan, det där var det tryck i.

Synd bara att klorex inte finns i sverige längre.. Tyskland är närmaste stället att kirra det numera.

Ahh... vilka minnen. Kalisalpeter, socker och karamellfärg för effektens skull :D

:lillhuligan

hahaha :D Jaa visst kunde man ha kul.

Last edited:
läst på nåt forum..
verkar gå o köpa på vissa ställen men då är det inte många % i den, typ..

Jag köpte väteperoxiden och salpetersyran i en färgaffär i Göteborg. På Linnégatan inte långt från Järntorget. Kommer inte ihåg namnet på butiken men den ligger på vänster sida på Linnégatan om man kommer från Järntorget. En välsorterad färgaffär har sådana här kemikalier. Sådana affärer som inte bara har en mängd färgburkar utan grundsubstanser för att blanda själv

Skall den vara av hygglig konc får den inte säljas till privatpersoner. Du har ingen i bekantskapskretsen som är forskare?

Jag har kommit på att alla kemikalier finns på jobb och drivaggen som används vid gel-elektrofores fungerar utmärkt även för eloxering.....:D

Dessutom är vacumpumpen bra för kolfibergjutning och xylen (oktanbooster) kan hämtas gratis på patologen.....:brinnerup

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick