Salpetersyra

mackmeister

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2008
Hoj
zx6r -05
hej hej
jag och en kompis ska försöka oss på att eloxera aluminium och vi har fått tag i allt vi behöver förutom salpeters syra, vart får man tag på det? Har hört att man kan köpa på typ granngården men då måste man ha speciellt tillstånd av länsstyrelsen och det kostar även pengar för att få det.

Vi frågade i färghandeln där vi köpte alla andra saker men dom hade ingen aning.
så någon som har erfarenhet av detta eller tror sig veta ?
Mvh

sånt gjorde ju dom stora grabbarna av saker som dom köpte på konsum, sen eldade dom på skolan med det :gnissla

svavelsyra och natriumnitrat så tillverkar du eget.

En del färgbutiker kan ha och vara dåliga på att kontrollera att du har licens eller liknande.

Danmark är tydligen vanligare och lättare att köpa i.

Du känner ingen som kan låna lite i skolan?

Pyroklubbar borde ha heta tips eller sånt till salu...

Finns det inte på Apoteket då?

Fast man kanske måste ha licens på det där med?

om du inte behöver allt för mycket så leta i kryddhyllan i en större matbutik :)

om du inte behöver allt för mycket så leta i kryddhyllan i en större matbutik :)

Får lite lätt ångest när jag tänker tillbaka 15 år, när jag stod i kassan med ett tjog påsar med salpetersyra och 2kg strösocker på bandet.

" Nånting mer?" -frågar hon.

- Jo, en ask tändstickor också, svarar jag med ett fånigt ansträngt leénde.
- Eller nej, ta ett 10-pack. De är ändå så billiga....Och dessutom är morfar på besök. Svarar jag.

Va fan. Hade ju förträngt sånt där. Blir nån timma hos psykologen igen då. :rolleyes:

Får lite lätt ångest när jag tänker tillbaka 15 år, när jag stod i kassan med ett tjog påsar med salpetersyra och 2kg strösocker på bandet.

- Eller nej, ta ett 10-pack. De är ändå så billiga....Och dessutom är morfar på besök. Svarar jag.

Va fan. Hade ju förträngt sånt där. Blir nån timma hos psykologen igen då. :rolleyes:

själv har man blivit NEKAD att köpa det :näsblod slutade med att någon i affären ringde hem till polarens morsa och frågade vad vi skulle med allt till, sån tur var så hade hon inga problem med allt skit vi hittade på utan hävdade att hon skulle lägga in fikon eller något och att hon skickat oss att handla :D

Fast jag är ju lite skeptisk till att det var påsar med salpetersyra du handlade, snarare påsar med kalisalpeter ;)

Fast jag är ju lite skeptisk till att det var påsar med salpetersyra du handlade, snarare påsar med kalisalpeter ;)

Så hette det ja, som sagt över 15 år sedan jag hade den hobbyn att spränga och elda saker.
Just det, salpetersyra är ju den där starkt frätande vätskan. Nej inte den. :gnissla

Coolare att blanda klorex och socker.... Såg nåt program på Discovery om en saltgruva. Där använde de i princip samma grejjer som sprängmedel.

Klorex/socker... fan, det där var det tryck i.

Coolare att blanda klorex och socker.... Såg nåt program på Discovery om en saltgruva. Där använde de i princip samma grejjer som sprängmedel.

Vi lekte med det i tonåren. Vi tog en lagom stor plastburk, laddade med klorex/socker och tejpade som faaan med silvertejp och hade ett tomtebloss till stubin. Vi lyckades spränga bort en vägskylt. :näsblod
Såhär i efterhand kan man nog vara glad att inget hände. Farliga saker.

Tänker inte ens nämna vad en annan gjorde ifall det inte är preskiberat!
Men det flög träd iaf.
Salpetersyran som du skall ha vilken koncentration krävs?

Förr var det bara att handla på apoteket...
I övre tonåren skulle vi göra Nitroglycerin
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nitroglycerin
- och det fungerade - bara att temperaturen stiger våldsamt när man hällde i Glycerolet - så vi avbröt smart nog.
Idag vet jag att man skall kyla med stora mängder is.... eeehhh....

Prova apoteket....

Ahh... vilka minnen. Kalisalpeter, socker och karamellfärg för effektens skull :D

:lillhuligan

Det var tider det! :D

Kompisen i tonåren fick för sig att spara några påsar färdigblandat i garaget.

Det var inte så bra tänkt. Tog några dagar sen så självantände det(!)

Farsan hans blev inte så överlycklig när garaget blev en majbrasa. :brinnerup

Fan vad klass folk har på sina "spränger saker till höger och vänster"-aktiviteter...:hihi en annan gjorde ju sina "bomber" av det bortskrapade pulvret från de där banden man köpte till sin knallpulverpicka...:gnissla

Förr var det bara att handla på apoteket...
I övre tonåren skulle vi göra Nitroglycerin
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nitroglycerin
- och det fungerade - bara att temperaturen stiger våldsamt när man hällde i Glycerolet - så vi avbröt smart nog.
Idag vet jag att man skall kyla med stora mängder is.... eeehhh....

Prova apoteket....

Har jag labbat med också,....det funkar !

En annan småkul grej på den tiden man kunde köpa justa kinapuffar.

Ta en kinapuff och sjut på en VP rörbit i stubinänden.
Tänd stubinen och släng ner smällaren i en plastpåse och tillslut med ett gem.
Spola ner påsen i närmaste toastol.
Hör tjuten från dom bås som är upptagna och titta förhelvete inte ner i toastolen. :D

Last edited:

Tyvärr så får Klorex inte säljas i Sverige längre. :(

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...