Saknar O-ringar i kjedjan

martin1000cc

Gixxxer Power!
Gick med
21 Mar 2007
Hoj
No bike at this time...
Tjenis på er, jag har lite funderingar på min kjedjas kondition? (Gsxr 1000 K5) Efter ha kommit hem från en lång touring på 300mil så gick jag i em igenom bågen och tvättade bla kjedjan.
Tyvärr saknar jag ungefär 20st O-ringar i kjedjan efter bara 1300mils användning. :gnissla
Vad har ni för erfarenheter i detta ämnet? brukar det se ut så efter ett tag eller?
ps. det låter för jävligt. Knakar :kryckor
Nu är den tvättad och inkletad men spray igen och den låter lite mindre men faktumet kvarstår, jag saknar 20 O-ringar !
Är det ok ?:va kommer den gå ytterligare 500-1000mil tror ni ?

Tacksam för era svar... /M.

Saknar 20 o-ringar?
Vad har du tvättat kedjan med tidigare,nåt som fräter bort
gummi eller:va

hahahah din snåla jävel. låter som du hellre kör ihjäl dig än köper nytt drivpaket? :P

Men bågen har ju bara rullat 1300mil, är det inte lite tidigt att byta redan? men kanske jag är bara snåldum...
Jag tvättar med MOTUL´s chain clean spray. Bör vara bland de bästa...

Men bågen har ju bara rullat 1300mil, är det inte lite tidigt att byta redan? men kanske jag är bara snåldum...
Jag tvättar med MOTUL´s chain clean spray. Bör vara bland de bästa...

Har du haft kedjan i 1300 mil? Annars så vet du ju inte hur den är skött tidigare! Jag är en sån där som polarna garvar åt när jag kommer med min osmorda rostiga kedja som gått 500 mil och det är dax att byta.

Om du går ett steg längre, din kedja kommer att slitas ojämnt, få skurna länkar mm. Den kommer alltså att bli olika lång (olika avstånd mellan tex 10 rullar). Det sliter nå förbannat på i första hand lagret innanför drevet. Det kostar runt 1000-1200kr + olja + destvatten mm, om du byter det själv. Mycket mer om en verkstad byter. Fortsätter du att köra med en väldigt sliten kedja kan andra lager ge upp, och sliter du sönder lagret på utgående axel helt så ligger snart lådan pyrt till. 20kkr kanske?

Om du går ett steg längre, din kedja kommer att slitas ojämnt, få skurna länkar mm. Den kommer alltså att bli olika lång (olika avstånd mellan tex 10 rullar). Det sliter nå förbannat på i första hand lagret innanför drevet. Det kostar runt 1000-1200kr + olja + destvatten mm, om du byter det själv. Mycket mer om en verkstad byter. Fortsätter du att köra med en väldigt sliten kedja kan andra lager ge upp, och sliter du sönder lagret på utgående axel helt så ligger snart lådan pyrt till. 20kkr kanske?

För att inte nämna en kedja som går av, slår sönder vevhuset och låser sedan bakhjulet. Förutom motorn sönder så har hojen försökt slakta ett armcoräcke men misslyckades och du är sjukskriven 7 månader.

Men du sparade ju ungefär en tusing på att inte köpa en frisk kedja.

Av ren nyfikenhet,vad använder man destvatten till vid kedjebyte:va

Av ren nyfikenhet,vad använder man destvatten till vid kedjebyte:va
Läs om läs rätt! ;) Kör man sönder lagret på utgående axeln, dvs det som sitter innanför en packbox innanför drevet så måste man ur med motorn ur ramen, och klyva den. Å det det känns mycket fiffigare att tömma kylvattnet då än att bulta loss hela kylsystemet ;) Å på tex srad gixxer går en kylslang genom ramen, så det blir ännu knivigare... :rolleyes:

Läs om läs rätt! ;) Kör man sönder lagret på utgående axeln, dvs det som sitter innanför en packbox innanför drevet så måste man ur med motorn ur ramen, och klyva den. Å det det känns mycket fiffigare att tömma kylvattnet då än att bulta loss hela kylsystemet ;) Å på tex srad gixxer går en kylslang genom ramen, så det blir ännu knivigare... :rolleyes:

Använder du destillerat vatten i kylaren?
Varför inte kranvatten?

Ojdå,läste visst lite snabbt och insåg inte att dom saknade o-ringarna
redan lett fram till kedjehaveri, lagerhaveri,motor ur ramen,kluven motor,byte av lager,byte av diverse nödvändiga packningar,återmontering av motor,byte vätskor i motor samt ett stort hål i plånboken:näsblod
Nåja,det kanske går att återanvända kylarvätskan så slipper han köpa
destvatteniaf:tummenupp

lägg på en rem!

tyket tips-kör luftkylt med rem så slipper man garanterat alla såna problem:yoparty

hahahah din snåla jävel. låter som du hellre kör ihjäl dig än köper nytt drivpaket? :P

Ok, ni har övertalat mig. Jag tänker investera snarast i ett nytt paket. Tack för hjälpen.
Vad rekomenderas?

O-ring vs X-ring ?
Orginal vs Hi-preformance?

Är det värt att lägga lite till för att få ut lite mer hp eller é det skit i samma?
Förutsatt att lager och allt är fortfarande ok såklart...

Vad jag förstår så har du inte smort kedjan en enda gång på 300mil? En kedja ska smörjas var 30:e mil eller senast när rullarna börjar bli blanka - då klara rdu åtskilliga tusen mil på kedjan.

JAg roade mig med att sitta och lyssna på kedjerassel sist jag satt på ett hojfik och överraskande många verkar ha missat den delen i servicehandboken.

Bla Motul har påfyllningsbara 50ml-flaskor så att man alltid har med sig smörja.

/Han som lärt sig läxan efter att ha kört av en kedja som saknat kärlek

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka