Saknar ljud

KungCocos

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2010
Hoj
Novalette
Formaterade om datorn igår. Allt funkar finfint, förutom ljudet. Det står att det funkar korrekt & det ger visuellt ljudet i en sån där stapel.
Kan det vara drivrutinerna som har sjukat sig? Har ingen aning vad det är för ljudkort, men om det finns integrerade kort i moderkortet skulle jag tro att det är så.

Har kollat i enhetshanteraren, där står det att den fungerar korrekt med.
:confused:

Anslutet till grön utgång? Operativsystem?

Hur är Master Volume respektive WAVE Volume ställda?

Japp, anslutningarna är inte rörda sedan tidigare installationen. Så den är i grön anslutning, har 2 utgångar & testat byta, utan resultat.

Och ljudreglagen är på fulla spjäll.

Last edited:
Du kör med Vista SP2?
Vad säger Windows Update om valfria drivrutiner?
Vad säger enhetshanteraren om ditt Hårdvaru-IDs för ljudet?

Du kör med Vista SP2?
Vad säger Windows Update om valfria drivrutiner?
Vad säger enhetshanteraren om ditt Hårdvaru-IDs för ljudet?

Japp, det är SP2. Grejen är att jag inte har satt in några drivisar, utan den har kastat in allt själv. Har bara installerat, sen uppdatera via Win Update.

Ljud.jpg

På bilden du slängde upp, under fliken Information (inte Allmänt) - där finns Hårdvaru-IDs - som är intressant.

Berätta gärna vad för dator det är inklusive asset-id/service-tag/serienummer så går det att ta reda på exakt vad du har för prylar i datorn.

Har du kollat så att du har valt rätt "uppspelningsenhet"? Har du anslutit i grön plugg så borde det vara ställt på "högtalare" för att det ska funka. (Jag kör digital spdif i skärmdumpen...)

Högerklicka på den lilla högtalaren vid klockan och välj uppspelningsenhet där. Behöver du ändra så högerklicka på den enhet du vill ha och välj "använd som standardenhet". Därefter måste du starta om de program som spelar ljud, om de är igång dvs.

Bifogat

• Namnlös.png
    Namnlös.png
    50.2 KB · Visningar: 46
  • Gilla
Reaktioner: SGM
There's your problem! Ljudet kommer ut i det digitala hålet, men du har ett par analoga högtalare kopplade i det gröna hålet. Vista och Win7 vill/kan inte köra ljudet i alla utgångar samtidigt, som ex.vis WinXP gjorde. Man måste välja i vilken kontakt ljudet ska komma ut, så att säga.

Om du högerklickar där det är vitt i rutan uppe till vänster i din skärmdump (t.ex precis under raden med "digital output device spdif bla bla), så borde du få fram nån kryssruta för att "visa inaktiverade enheter" och ev. "visa bortkopplade enheter". Kryssa i dem och se ifall "Högtalare" dyker upp. Iså fall är det dem du sedan ska välja som standard-ljudenhet.

There's your problem! Ljudet kommer ut i det digitala hålet, men du har ett par analoga högtalare kopplade i det gröna hålet. Vista och Win7 vill/kan inte köra ljudet i alla utgångar samtidigt, som ex.vis WinXP gjorde. Man måste välja i vilken kontakt ljudet ska komma ut, så att säga.

Om du högerklickar där det är vitt i rutan uppe till vänster i din skärmdump (t.ex precis under raden med "digital output device spdif bla bla), så borde du få fram nån kryssruta för att "visa inaktiverade enheter" och ev. "visa bortkopplade enheter". Kryssa i dem och se ifall "Högtalare" dyker upp. Iså fall är det dem du sedan ska välja som standard-ljudenhet.

Testade att bocka för "inaktiva enheter", men det dyker dock inte upp mer alternativ. Men det låter som att vi är på spåret iaf. För som du säger så står det att det är den optiska kontakten på bakpanelen som är "aktiv".

Så då är frågan VART kan jag ändra detta?

*bump*
Är det nån som vet eller har tips på vart jag kan ändra vilken utgång jag ska anv för ljudet?

Du lär nog låta någon köra Remote mot din maskin och försöka hjälpa till.

TightVNC kör jag mot min far och min syster när de behöver hjälp. Man lär lägga in port forward mot portarna 5800 och 5900 i routern.

Du lär nog låta någon köra Remote mot din maskin och försöka hjälpa till.

TightVNC kör jag mot min far och min syster när de behöver hjälp. Man lär lägga in port forward mot portarna 5800 och 5900 i routern.

Jo, det är ett alternativ. Om man hittar nån som vill & kan.

Enklast är nog att tanka nyare drivare direkt från realtek.com

This :)

Förutsatt att det är realteks ljud. Det bör du göra oavsett, finns fler inställningsmöjligheter än vista/w7-s inbyggda drivare, plus att ljudet faktiskt blir bättre.

Lägger också min röst på att hitta "riktiga" drivrutiner. Hade ett liknande problem för länge sen på en dator. La in nya drivisar, så dök det upp en hel drös roliga val för in- och utmatningsenheter för ljud.

Du kanske kan leta upp vad moderkortet heter och då gå via tillverkaren för detta, för att hitta rätt drivrutiner?

Lägger också min röst på att hitta "riktiga" drivrutiner. Hade ett liknande problem för länge sen på en dator. La in nya drivisar, så dök det upp en hel drös roliga val för in- och utmatningsenheter för ljud.

Du kanske kan leta upp vad moderkortet heter och då gå via tillverkaren för detta, för att hitta rätt drivrutiner?

Det finns säkert andra sätt, men SiSoft Sandra talar väldigt tydligt om vad det är för hårdvara (tillverkare, modellnamn osv). Därefter borde det vara en baggis att hitta rätt drivrutin för ljudkortet.

Sandra brukar finnas hos FOSI.

Tittar man på hårdvaruid:t (ven_11d4&dev_1986) får man fram att det är ett Soundmax AC97chip i burken, ADI198x.
Drivare hittar man här:

http://www.realtek.com/downloads/do...=23&Level=4&Conn=3&DownTypeID=3&GetDown=false

Bäst är det egentligen att titta på din datortillverkares sida för drivare (alternativt moderkortets tillverkare), det händer att det är special-special.

Men det kommer inte börja brinna i alla fall, testa, för problemet ligger som timm redan pekat på, i att din dator tror att den bara har digital ljudutgång tillgänglig, det är fel drivrutin.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park