Sakerhetshjalp

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Tva fragor angaende sakerhet:
(anvander WinXP)

Hur gor jag sa att ett losenord maste anges for att man ska tillatas atkomst till en speciell mapp?

Vilka program bor jag installera for att vara saker pa att ingen kan komma at mina filer nar jag ar uppkopplad och var finner jag dessa program? (Helst freeware...)

Tack pa forhand! :tummenupp

//Jonas

Skulle tro att man kan högerklicka i mappen och 'anpassa' och i där fixa ett javascript som frågar efter lösenord och om man inte skriver rätt kan man göra så att den skickar en till en annan mapp..

EDIT: Håller kanske småsyskon och sånt borta, men är knappast säkert skulle jag tro...

Har aldrig gjort det förr, men antar att det funkar.. :banana

PGP funkar fin fint till kryptering. Gör det rätt så kommer ingen kunna snoka i det du krypterat inom de närsta 100åren såvidare dom inte bygger ett kluster av några xxx datorer och kör bruteforce på nyckeln.
Men spara inte din nyckel på datorn då, det är syndigt :död.

Skriv upp den (måååånga tecken) på en lapp och lås in i ett kassaskåp.

The-PatriX skrev:
PGP funkar fin fint till kryptering. Gör det rätt så kommer ingen kunna snoka i det du krypterat inom de närsta 100åren såvidare dom inte bygger ett kluster av några xxx datorer och kör bruteforce på nyckeln.
Men spara inte din nyckel på datorn då, det är syndigt :död.

Skriv upp den (måååånga tecken) på en lapp och lås in i ett kassaskåp.

Java har jag inte programmerat i pa lange och inte ens nar jag holl pa sa fick jag nat att funka riktigt bra...

Vad ar PGP och var finner jag det?

The-PatriX skrev:
PGP är ett krypteringsprogram, stronges there is.

Här finner du det.

http://web.mit.edu/network/pgp.html

Okej, installerade just det dar och om jag nu gjorde ratt sa verkar det fungera kanon. Om inte sa har jag just raderat en hel del arbete...

Hur satter jag upp en rejal brandvagg (eller vad det heter) sa att ingen kan snoka runt pa burken nar jag surfar?

Lugn skrev:
Okej, installerade just det dar och om jag nu gjorde ratt sa verkar det fungera kanon. Om inte sa har jag just raderat en hel del arbete...

Hur satter jag upp en rejal brandvagg (eller vad det heter) sa att ingen kan snoka runt pa burken nar jag surfar?

Ladda ner någon mjukvarubrandvägg (enklast).

Vill du ha det å simpel och bra det bara kan bli så jaga fatt på PC-Cillin 2002, har den själv, helt självgående förutom att man får klicka "OK" när den vill uppdatera och ställa in lämpliga tiden den ska göra en full virussökning på, ställer du brandväggen på max, så stängs de flesta portarna.

Funkar kanon, dock så kan du inte blockera portar manuellt tyvär =/

The-PatriX skrev:
Ladda ner någon mjukvarubrandvägg (enklast).

Vill du ha det å simpel och bra det bara kan bli så jaga fatt på PC-Cillin 2002, har den själv, helt självgående förutom att man får klicka "OK" när den vill uppdatera och ställa in lämpliga tiden den ska göra en full virussökning på, ställer du brandväggen på max, så stängs de flesta portarna.

Funkar kanon, dock så kan du inte blockera portar manuellt tyvär =/

Aktiverade den brandvagg som finns i WinXP. Duger den eller maste jag ladda ner nan mer mjukvara?

Nu har jag sakerhetskopierat nyckeln i PGP. Ska jag deleta den som finns pa datorn da?

Btw, har du last 'Digital Fortress' av Dan Brown? Verkar vara ditt omrade...
:tummenupp

Last edited:
Lugn skrev:
Aktiverade den brandvagg som finns i WinXP. Duger den eller maste jag ladda ner nan mer mjukvara?

Nu har jag sakerhetskopierat nyckeln i PGP. Ska jag deleta den som finns pa datorn da?

Btw, har du last 'Digital Fortress' av Dan Brown? Verkar vara ditt omrade...

Njae, Windows XP´s inbyggda brandvägg är väll inget att hurra över direkt =/, bättre att ladda ner någon annan.

Har du tagit rätt nyckel och den fungerar så är det bara att ta bort kopian du har på datorn, alternativt spara den i något underligt text dokument.
Kladda på med massor med olika tecken och lägg nyckeln nånstanns i mitten. Fast det är ju inte ens i närheten så säkert som att ta bort den :).

Nepp har inte läst den, men tack för tippset, läser en annan "underground" dator säkerhetsbok just nu. Vart kan man köpa "Digital Fortress" ?

The-PatriX skrev:
Njae, Windows XP´s inbyggda brandvägg är väll inget att hurra över direkt =/, bättre att ladda ner någon annan.

Har du tagit rätt nyckel och den fungerar så är det bara att ta bort kopian du har på datorn, alternativt spara den i något underligt text dokument.
Kladda på med massor med olika tecken och lägg nyckeln nånstanns i mitten. Fast det är ju inte ens i närheten så säkert som att ta bort den :).

Nepp har inte läst den, men tack för tippset, läser en annan "underground" dator säkerhetsbok just nu. Vart kan man köpa "Digital Fortress" ?

Okej, ska forsoka hitta nagon freeware pa natet.
(For liten HDD pa den har laptopen for att kunna hitta nagon vettig DC-hub...)

Digital Fortress hittar du har:
http://www.amazon.com/exec/obidos/A...73/sr=2-1/ref=pd_ka_b_2_1/103-6441274-2310252

Kanske inget for dig, men jag gillar Dan Brown och stracklaste igenom hans fyra bocker.
Har sjalv rakat kopa tva ex av just Digital Fortress sa hade det inte varit sa dyrt att skicka over atlanten sa kunde du fatt en som tack for hjalpen!

Lugn skrev:
Okej, ska forsoka hitta nagon freeware pa natet.
(For liten HDD pa den har laptopen for att kunna hitta nagon vettig DC-hub...)

Digital Fortress hittar du har:
http://www.amazon.com/exec/obidos/A...73/sr=2-1/ref=pd_ka_b_2_1/103-6441274-2310252

Kanske inget for dig, men jag gillar Dan Brown och stracklaste igenom hans fyra bocker.
Har sjalv rakat kopa tva ex av just Digital Fortress sa hade det inte varit sa dyrt att skicka over atlanten sa kunde du fatt en som tack for hjalpen!

Aha aj då, men titta förbi ikväll mot 8 halv 9 tiden om jag har skrivit något, kan nog fiska fram en verision av trend micro pc-cillin 2002 och skicka över till dig.

Skummade ígenom recencionen på amazon om boken, verkar riktigt bra =), vad går frakten på?

The-PatriX skrev:
Aha aj då, men titta förbi ikväll mot 8 halv 9 tiden om jag har skrivit något, kan nog fiska fram en verision av trend micro pc-cillin 2002 och skicka över till dig.

Skummade ígenom recencionen på amazon om boken, verkar riktigt bra =), vad går frakten på?

Plockade ner Sygate's firewall fran download.com och den verkar bra. (stoppade iaf deras egna attack-test... :rolleyes: )

Vet inte vad frakten kostar riktigt. Kopte en av dom i Sverige och den kostade en hundring dar, sa fragan ar om det ar vart att skicka den. Kan kolla frakten nar jag ar pa posten nasta gang.

Lugn skrev:
Plockade ner Sygate's firewall fran download.com och den verkar bra. (stoppade iaf deras egna attack-test... :rolleyes: )

Vet inte vad frakten kostar riktigt. Kopte en av dom i Sverige och den kostade en hundring dar, sa fragan ar om det ar vart att skicka den. Kan kolla frakten nar jag ar pa posten nasta gang.

Aha ok, den funkar nog fint, i alla fall bättre än inget och det mesta stoppar "hobby hackers".

Tittade precis på akademibokhandeln, dom tog 99:- för den, köper nog den där såfort jag har läst ut "Hacking i fokus".

Men säg bara till om du vill testa pc-cillin, den ligger nånstanns i travarna med cd-skivor.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret