Saker man som hojåkare är trött på att få höra, om och om igen...

Ugluk skrev:
Det senaste tillskottet i dumma-frågor-samlingen jag fått ihop är när någon fick reda på att man väntade barn/har fått barn.

- Då blir det väl sidovagn nu va?

- Nej, enkelsits.

- Men då får du ju inte med familjen!

- Just det.

Bra svar :tummenupp . det är bara att buga :bow

Mitt standardsvar på ovanstående brukar bli..
- Nej vi har varsin.
Men nu skall jag använda Ugluk´s svar istället :D

//B

Rätt intressant med folk som säger att de nya japanska skithojarna inte är som deras BSA 500, den hade minsan flummkolvar o sportkammar gick 180 blås mellan klädstrecken.

Sen har vi de som säger "höhöhöhö, HÅÅÅDEE är fan vassaste håjarna, fattaru va mycke kubik de har, jävla halvmotorer de där plasthojarna har"

Sen hatar jag de här som man kan träffa på valfri fest och som plötsligt är experter på hojar "faaan min polare han hade en NINJA 1500 vettu, gick som faaan, jag var ute o blåste på bakhjulet flera mil", oftast vet de inte en betckning på hojar en utan ordet ninja är etsat i skallen på dom "faan vi byggde en moppe med suzuki 1200 motor, 7 växlad, gick 200 på 2an, hade vi å åkte till kiosken på", frågor om de 7 växlarna kan aldrig besvaras vettigt.

Eller alla dessa förbannade jävla moppar alla haft som gjorde 150, försöker man inflika att det gör knappt en 125a så ser de föorättade ut och pratar om nån släkting som var trimmexpert o kunde polera toppen bättre än nån annan, sen var det borrad kolv och kittad cylinder.

Eller killen som tyckte hans farsas cb400 var värsta racern "faan jag låna den en gång, 230 å då fanns de mycke kvar å ge"
Kommentaren från mig att får du upp en sån där över 170 så käkar jag upp din farsa resulterade i lång sur tystnad.

Last edited:
hehe denna e kul

s=småbarn
j=jag

s/e de en moped
j/ja
s/hur fort kör du med den
j/jag står still
s/men hur fort går den
j/sakta
s/varför då
j/för att den är ledsen :rolleyes:
s/ :bow vad synd det e om den

sen går dom

Silwer skrev:
Rätt intressant med folk som säger att de nya japanska skithojarna inte är som deras BSA 500, den hade minsan flummkolvar o sportkammar gick 180 blås mellan klädstrecken.

Sen har vi de som säger "höhöhöhö, HÅÅÅDEE är fan vassaste håjarna, fattaru va mycke kubik de har, jävla halvmotorer de där plasthojarna har"

Sen hatar jag de här som man kan träffa på valfri fest och som plötsligt är experter på hojar "faaan min polare han hade en NINJA 1500 vettu, gick som faaan, jag var ute o blåste på bakhjulet flera mil", oftast vet de inte en betckning på hojar en utan ordet ninja är etsat i skallen på dom "faan vi byggde en moppe med suzuki 1200 motor, 7 växlad, gick 200 på 2an, hade vi å åkte till kiosken på", frågor om de 7 växlarna kan aldrig besvaras vettigt.

Eller alla dessa förbannade jävla moppar alla haft som gjorde 150, försöker man inflika att det gör knappt en 125a så ser de föorättade ut och pratar om nån släkting som var trimmexpert o kunde polera toppen bättre än nån annan, sen var det borrad kolv och kittad cylinder.

Eller killen som tyckte hans farsas cb400 var värsta racern "faan jag låna den en gång, 230 å då fanns de mycke kvar å ge"
Kommentaren från mig att får du upp en sån där över 170 så käkar jag upp din farsa resulterade i lång sur tystnad.

låter som du träffar många utvandrare !

Det som jag tycker e absolut mest irriterande e människor som anser att: Ju mer kubik desto bättre förare. Så när nån frågar vad man har för hoj, och hur stor den är och man säger 650 så säger dom med ett tröstande tonfall: "Ja men det räcker väl bra?" typ.
Och nu är det inte bara såna som inte förstår sig på hojar som e på det här viset, utan en hel del hojägare också som tycks tänka: "Att kör jag med en 1100cc så MÅSTE jag ju va bättre än om jag kör med en 600cc...." Om det är nån sån person som läser det här: NEWSFLASH! Det finns ett gashandtag där man kan reglera hur fort man vill åka, både på 600 kubikare och 1100 kubikare! Om du kör som en kratta på en 600cc så kör du med 110% sannolikhet som en kratta med en 1100cc också. Och om du är en vettigt funtad människa och kan hantera en 600cc så kan du med stor sannolikhet också hantera en 1100cc på landsväg!

Lokke skrev:
Ju mer kubik desto bättre förare. Så när nån frågar vad man har för hoj, och hur stor den är och man säger 650 så säger dom med ett tröstande tonfall: "Ja men det räcker väl bra?" typ.
Blablabla...

Ja, men det stämmer juh. Större är bättre.

Det jag hör mest är nog:

-Va fan ska du med en sån här hoj till, man får ju inte köra fortare än 110 i Sverige!

-Nä, helt sant, men man kan.... :crash

Det som jag stör mig mest på är alla jobbarkompisar eller äldre , som när dom hör talas om att man kör hoj, skall berätta om den Gpz 900 eller liknande modell ifrån 80 talet dom provkörde.
Det är ytterst sällan den hojen inte gick på bakhjulet på en mindre växel än 4:an bara på gaspådrag.

Favoriten är ju när dom berättar att den gick på hjulet på 3:an och när dom släppte ner den och lade i 4:an så gick den upp igen!

Sedan när man försöker att berätta för dom att man tycker det är lite osanolikt och berättar att man har provat en R1:a eller ens någon annan hoj som gått på bakhjulet om man inte lirkat med gasen eller ryckt i styret så kollar dom på en som man vore en idiot och förklarar att det minsann gjorde Gpz:an!

En annan favorit är när folk skall berätta hur vass den 80cc som dom provade var och att den gjorde minst 120!
Gärna så drog den lätt en mycket större cross och ibland tom en vägmaskin upp till 120!

MT skrev:
Det som jag stör mig mest på är alla jobbarkompisar eller äldre , som när dom hör talas om att man kör hoj, skall berätta om den Gpz 900 eller liknande modell ifrån 80 talet dom provkörde.
Det är ytterst sällan den hojen inte gick på bakhjulet på en mindre växel än 4:an bara på gaspådrag.

Favoriten är ju när dom berättar att den gick på hjulet på 3:an och när dom släppte ner den och lade i 4:an så gick den upp igen!

Sedan när man försöker att berätta för dom att man tycker det är lite osanolikt och berättar att man har provat en R1:a eller ens någon annan hoj som gått på bakhjulet om man inte lirkat med gasen eller ryckt i styret så kollar dom på en som man vore en idiot och förklarar att det minsann gjorde Gpz:an!

En annan favorit är när folk skall berätta hur vass den 80cc som dom provade var och att den gjorde minst 120!
Gärna så drog den lätt en mycket större cross och ibland tom en vägmaskin upp till 120!

haha, jo sånt där får man ofta höra, och hur tusan de tror att de ska kunna lura en är en gåta.
Det där med cross har jag tom kommit så långt med att det blev upp till bevis en gång.
Visserligen rörde det sig om en 500cc cross med isdrevning, den var iaf vassare än allt på jorden enligt utsaga.
Och definitivt var den dubbelt så pigg som min dåvarande gsxr1100.
Ett test gav att den tog mig de första 20 metrarna sen blåste jag förbi den hur lätt som helst, då snackades det om att den inte gick bra och att den var svår att hålla ner framhjulet på.

Rodentboy skrev:
Det jag hör mest är nog:

-Va fan ska du med en sån här hoj till, man får ju inte köra fortare än 110 i Sverige!

-Nä, helt sant, men man kan.... :crash

Det är väl inte så att dylika kommentarer kommer från gubbar med BMW, Audi, 95 turbo etc ? Sist jag kollade gick dom också fortare än 110.

"Det får man ju en bil för!" är ju bara skitsnack för ska man ha en bil med samma prestanda som en racehoj så snackar vi inte om lite över 100000:- längre fattar dom inte det?. Man kan väl inte jämföra något som gör 0-200 påunder 10 sek men något som toppar 140 och tar en hel förmiddag på sig för att komma dit?. :confused:

Ghost skrev:
Ja jag skulle minsann kunna åka ifrån dig när som helst med min gamla trajja med stelbensram om jag hade den kvar... (årsmodell 1900 kallt...)
Såna har vi träffat. Jobbade skift med "överlapp", dvs skiften lappade över med 22 minuter = lagom fikapaus tillsammans. Alla arbetskamrater var kanon utom en som var:
"hundra år! Ja, han har ju vart me´ om så mycket", citat av en annan arbetskamrat.
Jag har haft många hojar genom åren, vid detta tillfälle åkte jag VFR 750 ca -89/-90 eller möjligen GSX 750R -96, minns inte exakt när det här var men "Hundraåringen" kommenterade min knarr:
"Den där åker man lätt ifrån med min förra hoj på krokiga vägar eftersom den hade så bra bottendrag. Det var en Guldvinge."
Jaja. Vad ska man säga?
Annars är kommentarerna om motoreffekter, toppfarter, accelerationer, mördarmaskiner och försäkringseffekter de tristaste. Kommentarerna från äldre om sina gamla Silverpilar med mer kan ibland vara jobbiga och ibland kan de vara charmiga.

- Vad har du för hoj?
- En Suzuki GSX400E.
- Jaha. En Suzuki.

Varför frågar folk vilken slags motorcykel man kör när de inte kan en enda modellbeteckning? Jag skulle lika gärna kunna svara Gixxer1000. Inte fan skulle de flesta som frågar se någon skillnad! I fortsättningen tänker jag svara: "en silverfärgad".

En som de flesta Bumseägare råkar ut för förr eller senare:

- Vad är det för hoj.
- En BMW R1100S.
- Jaha. Den ser ju snygg ut men jag skulle aldrig kunna tänka mig att köra en gubbhoj.

Känns riktigt bra när man får det av personer som är en sådär 10 år äldre än en själv.

Ännu bättre är det om de kommer farande på en Maruder eller liknande...

Hammet skrev:

en till.........

"en kompis som jag känner har en r1a, fan vilken maskin, toppar typ 400kmh"

-hörru, en r1a toppar typ 270-280

"aaa, men han har typ effektavgassystem på sin"
:rofl

Silwer skrev:
haha, jo sånt där får man ofta höra, och hur tusan de tror att de ska kunna lura en är en gåta.
Det där med cross har jag tom kommit så långt med att det blev upp till bevis en gång.
Visserligen rörde det sig om en 500cc cross med isdrevning, den var iaf vassare än allt på jorden enligt utsaga.
Och definitivt var den dubbelt så pigg som min dåvarande gsxr1100.
Ett test gav att den tog mig de första 20 metrarna sen blåste jag förbi den hur lätt som helst, då snackades det om att den inte gick bra och att den var svår att hålla ner framhjulet på.

jag tycker att det är rätt lätt att bli lurad när man sitter på en 500 cross. jag hade en 500 cross förut som var nyborrad med ett jävla komp i motorn och den hade trimkrök och effektsystem. tyckte verkligen att den gick uta helvete. men effekten kommer på så olika sätt på sporthojar och crossar. min 500 gick upp på slangen på femman på asfalt med bara gas. alltså inte gas/släpp/gas utan bara gas. man kunde till och med hänga framåtlutad på styret och den ställer sig rakt upp på femman.
just att dom är så lågt drevade lurar mycket.

Gnällspik skrev:

När man fjärde vintern i rad åker båge till och från skolan har man hört följande fras litet för många gånger:

"Är det inte kallt?"

Överlägset vanligaste frågan den här sommaren (när man mött någon och haft full skinnställsmundering på sig) måste ändå vara:

"Är det inte varmt?"

+29C och strålande sol... Svett är coolt.

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back