Saker du stör dig på i MC tidningars tester

goahead

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Japanare
När man köper en mc tidning för att läsa om när dom provkört just den hoj man är intresserad av, blir jag ofta besviken, ä personligen på jakt efter en nakenhoj typ BWM R1200R, FZ-1N, Honda CB1000R.

Nu till saken, det står ofta lämpar sig bäst för kortare turer!!!??? Kan någon svara på hur lång en kortare tur är? snackar vi 1 mil, eller skulle den funka att åka 50 mil i ett sträck 1 gång om året?
Finns det plats för passagerare, dvs sitter dom bekvämt? Personligen skjutsar jag inte så ofta, men nån gång kanske jag vill ta med mig tanten.
Bränsleförbrukning, hur svårt kan det vara att få med bränsleförbrukning? Tex den drog 0.80 vid hård körning.

Är det bara jag som stör mig på detta? Finns det mer ni stör er på?
 
Jag håller med! Bränsleförbrukning är mycket intressant att veta, likaså hur de lämpar sig för längre turer i antal mil osv.
Det känns som att de flesta tidningar "cåpy-pastar" text direkt från tillverkaren och sedan fyller ut den med blajord/meningar för att skapa en artikel.
 
Bränsleförbrukningen....??
En hoj drar inte mkt oavsett märke lr modell så varför skulle det vara intressant för:va

Faktanörd:7peta

När gumman kör drar hojen 0.3 o jag kan få den att dra nästan litern (DRZ-400 SM)

Men att få vilken hoj som helst att dra 0.7 är väl inga problem.

Förstår inte ditt problem direkt


.../Yoshi
 
Satt och läste i nån mc-tidning där de testat olika tillbehör, bland annat biltemas kedjebrytare. Och då skriver nötterna nånting i stil med "men när det nya kedjan som visade sig vara ett par länkar för lång skulle kortas, gick kedjeverktyget sönder och fick lämnas tillbaka, bra garantier men dålig kvalite"

skulle vilja se den kedjebrytare som kan korta en ny kedja utan att man slipar av nitarna först, måste ju vara ett ritkigt monster. Biltemas fick iaf lägsta betyg, ska de testa verktyg kan de ju låta nån som klarar av att byta en glödlampa utföra testerna

PS. Inte använt biltemas verktyg själv men blev endå irriterad på hur man kan klanka ner på nåt när man inte klarar av att använda det.
 
Sanningen är nog snarare så att många tidningar köper in färdiga tester från frilansare utomlands.
Sen så åker de till nån handlare de är lite bundis med, lånar några hojar och kör ut ur Stockholm, kanske vågar sig "småvägarna" drygt 6 mil utanför tullarna för att sedan ta en kopp kaffe och åka tillbaka.

Personligen tycker jag de flesta tester i dagens blaskor suger gammal tutte.
Jag skiter väll för fan hur hojen beter sig i italienska alperna? Eller på Mugello eller något annat ställe söder om Köpenhamn.
Det är ju inte så att det är där jag kommer att köra majoriteten av mina mil, med största sannolikhet.

Sen förstår jag att det många gånger handlar om inbjudningar från olika håll, låt oss kalla det "mut-resa" bara för att, där repportern inte har något emot att flyga ner till medelhavet och glida runt lite på nya Duccen/Guzzin/MVn eller valfri annan hoj.

Jag vill veta hur 2013 års modell av R1 fixar +4, snöblandat regn och 12 sekundmeter längsmed E22:an, inte hur den beter sig med fräna bandäck och en proffsförare i sadeln på en soliga bana i Spanien...
 
Bränsleförbrukningen....??
En hoj drar inte mkt oavsett märke lr modell så varför skulle det vara intressant för:va

Faktanörd:7peta

När gumman kör drar hojen 0.3 o jag kan få den att dra nästan litern (DRZ-400 SM)

Men att få vilken hoj som helst att dra 0.7 är väl inga problem.

Förstår inte ditt problem direkt


.../Yoshi

Klart bränsleförbruknign är intressant, säg om man kör 3000 mil om året (nej jag kör inte så mcyket men finns folk som gör, och ännu längre) och en hoj drar 0.4 och en annan drar 0.8 liter/mil, är väl intressant att veta då om bränslekostnaden blir 36000:-/år eller 18000:-/år, är ju ganska relevant när man köper en hoj om man kör mycket.
 
Jag blir lite förvånad över att folk låter en simpel blaska vara grunden för valen man gör... "Har läst i test att denna ska vara bra..så ja tar en sån" Jovisst om det är ett praktiskt slagtest på en hjälm men annars är det ju bara åsikter och inget annat.. Det är inte många tester jag läst där jag själv delat uppfattningen med skribenten efter att egen provkörning är gjord.

Kör själv, skaffa dig en egen åsikt!


skulle vilja se den kedjebrytare som kan korta en ny kedja utan att man slipar av nitarna först, måste ju vara ett ritkigt monster.
.
Har två st. en Oxford och en DID. Båda gör det galant. Bilteman klara inte ens av att nita en 520...
 
Klart bränsleförbruknign är intressant, säg om man kör 3000 mil om året (nej jag kör inte så mcyket men finns folk som gör, och ännu längre) och en hoj drar 0.4 och en annan drar 0.8 liter/mil, är väl intressant att veta då om bränslekostnaden blir 36000:-/år eller 18000:-/år, är ju ganska relevant när man köper en hoj om man kör mycket.

För att inte tala om räckvidden. Grymt irriterande att behöva offra värdefull körtid åt att leta mackar. När en i gänget kommer ca 40 mil på en tank och vi andra får tanka vid ca 20 för att man inte vet om det finns tankmöjlighet inom de närmsta 5 milen blir det trist med ständiga avbrott.

Nästa hoj jag skaffar har jag kravet att komma runt 35 mil/tank och ha viss marginal kvar med. Kostnaden är absolut en faktor om man kör annat än småturer hemmavid.
 
Har två st. en Oxford och en DID. Båda gör det galant. Bilteman klara inte ens av att nita en 520...
Min biltema funkade bra att både nita och plocka bort länkar med.
Sedan verkar folk ha haft problem med att den går sönder, så skulle nog inte rekommendera den för den andas verkligen inte kvalité.
 
Jag vill veta hur 2013 års modell av R1 fixar +4, snöblandat regn och 12 sekundmeter längsmed E22:an, inte hur den beter sig med fräna bandäck och en proffsförare i sadeln på en soliga bana i Spanien...
Låter som du ska kika närmre på en Yamaha RX1 istället för en R1... :7peta
 
Vad är annars en R1 gjord för? den ska väl testas i den miljö den är tänkt att användas i. dvs bankörning. Toura i snöslask och andra taskiga förhållanden gör man bäst på annan hoj.
 
Definitionen av kortare turer är väll ca 10 mil +/- någon mil.

Bränsleförbrukningen är ju så extrem beroende av hur du kör, vad du har på dig, hur du sitter, din kropp osv.. Problemet med hoj är ju att den kan dra väldigt lite eller ganska mycket. En Street-fighter drar i regel mer än en kåpad hoj pga större luftmotstånd. (Ägt bägge typer)

Av personlig erfarenhet brukar det inte vara några problem att köra långt med en naken hoj, men du blir väldigt "vind-pinad", varpå det är skönt med regelbundna pauser, sen beror det återigen på en rad personliga faktorer, om du är van eller inte, lång/kort, har en vadderad bakdel eller inte, Ronnie Coleman eller ett snöre..

Tipset är väll som alla andra säger: Provkör

Tror att man ska se tidningarna mer som en fingervisning om hur hojen är.

:musik
 
Låter som du ska kika närmre på en Yamaha RX1 istället för en R1... :7peta

För den skulle jag ha mycket användning av i Skåne eller?
Här nere börjar vi för det mesta köra hoj i mars och då kan det mycket väl vara +12 grader, blå himmel och solsken för att 25 minuter senare var +4, snöblandat regn och blåsa halv storm, därav intresset av att veta hur en hoj, oavsett modell, beter sig under liknande förhållande.

Så klart vill alla rejs-puttar veta hur många hundradelar den nya sportisen skalat av från föregående år när testerna görs.
Men i ärlighetens namn tror jag att majoriteten av oss hojåkare i Sverige knappast väljer banhoj efter vad BIKE skriver i sitt årliga, alltid lika tråkiga, test där de samlar samtliga nya sporthojar runt litern och gaggar om TC, ABS, ADHD, DDT och PTSD.

Likaså tror jag inte att de flesta som köper en sportis använder den till större delen på bana heller. Men jag kan ju ha fel när jag tänker att antalet sålda hojar kontra vad jag möter på vägen knappast kan innebära att alla nyttjar sin R-hojar på bana med full nerlägg i varje kurva och varvstopp på rakan.

Klart att bantester kan vara intressanta, men hur många ägare av en R-hoj tar den till sydeuropa för att köra bana kontra hur många som har den hemma för att köra små-turer med några gånger i veckan in hop om att få ligga, alternativt få känns sig lite som Gåstrajder:crash
 
Jag retar mig på Motorrad,

och deras BMW-favorisering!
Det, och deras förkärlek att ingående över fyra rader beskriva hur svårt det är att fälla in hojen XX:s sidostöd p.g.a. benprotes tackvare farmors dåliga gener (kanske ngt. överdrivet), var en stor anledning till att jag sa upp min prenumeration. Orka bry sig om bagateller...
 
Testerna är gjorda så att de skall passa så många som möjligt till ett bestämt antal sidor och antal tecken. Därför blir testerna lite sisådär.

Personligen så bryr jag mig inte ett skvatt om bränsleförbrukningen utan vill hellre veta hur hojen kommunicerar med föraren...
 
För den skulle jag ha mycket användning av i Skåne eller?
Här nere börjar vi för det mesta köra hoj i mars och då kan det mycket väl vara +12 grader, blå himmel och solsken för att 25 minuter senare var +4, snöblandat regn och blåsa halv storm, därav intresset av att veta hur en hoj, oavsett modell, beter sig under liknande förhållande.

Du får ju tänka på vad som är viktigt i varje segment.
I supersport vill du ju veta vad som går snabbast. Finns en anledning till att packväskor, värmehandtag och centralstöd inte sitter på orginal eller ens möjligt som tillval.
Testerna skulle bli sjukt stora och onödiga om alla hojar skulle jämföras på samtliga punkter.

Yamaha R1 2009: Komfort 2/10, Körning stadsmiljö 1/10, Touring egenskaper: 2/10, Kärring på bönepall-möjligheter 0.5/10, Bromsar 10/10, Acceleration 9/10, Toppfart 9/10.

Vad var du mest intresserad av som potentiell sporthojsägare?

Du får väl helt enkelt inse att du är en sport-tourer...
 
För den skulle jag ha mycket användning av i Skåne eller?
Här nere börjar vi för det mesta köra hoj i mars och då kan det mycket väl vara +12 grader, blå himmel och solsken för att 25 minuter senare var +4, snöblandat regn och blåsa halv storm, därav intresset av att veta hur en hoj, oavsett modell, beter sig under liknande förhållande.
Haha.. jag kanske skulle lagt till en :rolleyes: för att du skulle förstå ironin i mitt inlägg ? :)

Men seriöst, hur många förutom du själv, är intresserade av hur en R1:a eller motsvarande beter sig under förhållandena 4+ och snöblandat regn och halvstorm :confused:
Asgarvar i alla fall själv när jag ser Bike göra den testen:
"Inför 2013 har Yamaha verkligen tänkt till med sin nya uppdaterade R1. Till i år har man anpassat kylaren och kåpornas utformning för att mycket bättre klara av starka sidovindar och kraftig kyla. De nya eluppvärmda handtagen och vindrutetorkaren gör det nu möjligt för alla vårsugna hojåkare att även ta sig igenom en lätt snöstorm med glädje! Till 2014 kommer den även levereras med intermediate däck som tillval.":rolleyes::rolleyes::rolleyes::7peta

Tillbaka till verkligheten, ja håller med om att vissa tester kan sakna viss fakta, men överlag testar man en supersportcykel på bana, vilket den är byggd för, samt givetvis på gata. Sen kommer alltid smaken vara som baken och bara för att journalisten hyllar en modell, kanske någon annan ratar den. Så som många andra sagt är nog det bästa att skapa sin egen uppfattning.
 
Sa också upp min prenumeration pga Motorrads favorisering av BMW, jag menar ibland är det ju
skrattretande hur dom gör tester för att dom ska vinna, åtminstone ser det ut som det.

Nej tacka vet jag engelska hojtidningar typ Superbike m.fl som skriver med hjärta och inte med
statistik och grafer...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top