Saker att pröva för att få bukt med rassel?

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Vad finns det för saker att prova för att veta om det t.ex är kamkedjan som spökar? Min R6:a rasslar vid tomgång och väldigt låga varv, vad jag kan höra så följer det inte med varvtalen och det rasslar även att man frikopplar eller inte. Kan man testa lite varianter, typ gasa på eller motorbromsa osv? Pratade med Yamahacenter och han i disken tyckte inte det var något att bry sig om, men jag kanske underdrev lite när jag förklarade ljudet för han bakom disken (eftersom jag alltid har öronproppar, men jag körde en sväng idag utan proppar och jag tycker det låter ganska illa).

Tips och trix mottages tacksamt.

Mvh Johan

Edit: Har sökt massor redan ;)

Last edited:
inte kedjan då :rolleyes:

ozeo skrev:
inte kedjan då :rolleyes:
Nix, inte drivkedjan iaf eftersom det även låter när den är stillaståendes. Misstänker kamkedjan i första hand, men jag skulle gärna vilja ha tips på saker man kan testa för att lokalisera problemet.

Yamaha=skramlabra du vet :)
Enklaste är väl att åka till en hojverkstad och fråga om inte ngn kan följa med ut och lyssna på din bike.
Då kan du ju stilla din oro, eller behöva lätta på lädret för den delen.
Men det är ju alltid skönt att få bort nojjor.
//Tobbe

Jag har hört att man kan testa att skruva ner tomgången typ så lågt det går, och se om rasslet blir ännu tydligare då. I så fall finns det risk att det är kamkedjan och/eller sträckaren som är kass. Det kan dock vara så att metoden inte funkar så bra på en radfyra, men det är jag osäker på.

tobbeviking skrev:
Yamaha=skramlabra du vet :)
Enklaste är väl att åka till en hojverkstad och fråga om inte ngn kan följa med ut och lyssna på din bike.
Då kan du ju stilla din oro, eller behöva lätta på lädret för den delen.
Men det är ju alltid skönt att få bort nojjor.
//Tobbe
Jo det blir nästa steg om jag inte kommer underfund med det själv.

PacMan skrev:
Jag har hört att man kan testa att skruva ner tomgången typ så lågt det går, och se om rasslet blir ännu tydligare då. I så fall finns det risk att det är kamkedjan och/eller sträckaren som är kass. Det kan dock vara så att metoden inte funkar så bra på en radfyra, men det är jag osäker på.
Värt ett försök iaf.

jag hade ett trodde jag mekaniskt rassel på tomgång på min nyinköpta gamla gixxer......kamkedjan tänkte jag.....en lokal guru böjde sig ner o sa genast att det var förgasarna.....har kommit så långt att jag plockat isär dom o det fattas faktiskt lite pryttlar i en av dom.....så när jag har bråkat klart med hojen o tagit en seger över fanskapet för att få tillbaka förknasarna ungefär där dom borde sitta.....så får jag se om rasslet försvann....men i mina otränade öron lät det som ett mekaniskt rassel....men ha sa direkt att det var gasarna som var i obalans

Andersflygare skrev:
jag hade ett trodde jag mekaniskt rassel på tomgång på min nyinköpta gamla gixxer......kamkedjan tänkte jag.....en lokal guru böjde sig ner o sa genast att det var förgasarna.....har kommit så långt att jag plockat isär dom o det fattas faktiskt lite pryttlar i en av dom.....så när jag har bråkat klart med hojen o tagit en seger över fanskapet för att få tillbaka förknasarna ungefär där dom borde sitta.....så får jag se om rasslet försvann....men i mina otränade öron lät det som ett mekaniskt rassel....men ha sa direkt att det var gasarna som var i obalans
Hade ingen aning om att förgasare ens kunde skramla, men mina är inte helt perfekt justerade så klart att det kan vara dom också. Fan det här blev jobbigt nu, kanske bäst att dra till verkstan med den.

Andersflygare skrev:
Lånar tråden lite och passar på att fråga Anders lite om hans fel..har nämligen en 97:a som rasslar endel från tomgång upp till tja..3000 varv. Vad fattas i förgasaren då? Eller är det så att dom är osynkade? Mvh Obbe

Obelix skrev:
Lånar tråden lite och passar på att fråga Anders lite om hans fel..har nämligen en 97:a som rasslar endel från tomgång upp till tja..3000 varv. Vad fattas i förgasaren då? Eller är det så att dom är osynkade? Mvh Obbe

Prova när den står på tomgång att gasa till lite snabbt/tvärt....hör du ett rassel då den så att säga varvar ner(då du släppt gasen) så är det nog rätt stor sannolikhet att det är kedjesträckaren. Hade det syndromet på min suka...bytte till en manuell sträckare och hojjen blev helt tyst....
/
-T- :banana

trojlee skrev:
Prova när den står på tomgång att gasa till lite snabbt/tvärt....hör du ett rassel då den så att säga varvar ner(då du släppt gasen) så är det nog rätt stor sannolikhet att det är kedjesträckaren. Hade det syndromet på min suka...bytte till en manuell sträckare och hojjen blev helt tyst....
/
-T- :banana
Rassel och rassel föressten, mer ett knackande..har aldrig brytt mig om det, tänkt typ så att "det är nog normalt, försvinner ju när hojen börjar gå bra. D.v.s vid typ 3000 varv". Men nu har jag blivit lite paranoid tror jag.. :3freak
Mvh

Obelix skrev:

gurun påstod att det var osynkade förgasare som orsakade det......i mina var plastbiten på en nål heltrasig o den lilla brickan runt nålen fanns inte......jag får väl se om det försvinner när jag får ihop det igen.......o det var ett knackande läte på tomgång o lite högre.....försvann helt vid högre varv

Andersflygare skrev:
det var ett knackande läte på tomgång o lite högre.....försvann helt vid högre varv
Så låter min ungefär. Tycker det tack-tack-tack-tackar från motorn på låga varv, kan kanske vara förgasarna på min med eftersom dom verkar vara kasst justerade (går lite trött på låga och mellanvarv).

min sträckare verkar helslut på hojen, för att få fram det ljudet så kör man hojen varm, tar in på en mack o tankar,(stänger av motorn) går in o betalar o sen när man startar hojen så rasslar det som konkel. Försvinner efter en tids körning.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman