Saito bromsbelägg??

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Såld ZX9R
Jag vill ha lite bättre bett i frambromsen. En mc verkstad i bromma föreslog att jag skulle köpa en typ av sintrade belägg. Dom skulle det vara bra bett i. 750 pistoler för en uppsättning skulle det kosta.

Nu såg jag på Louis.de att dom säljer Saito sintrade belägg för ca 300 spänn.
Någon som har någon erfarenhet av Saito??

JB

Jas-95 skrev:
Jag vill ha lite bättre bett i frambromsen. En mc verkstad i bromma föreslog att jag skulle köpa en typ av sintrade belägg. Dom skulle det vara bra bett i. 750 pistoler för en uppsättning skulle det kosta.

JB

På min ZX9a så sitter det sintrade beläg från carbone-lorane (stavas nog inte så) Och dom funkar bra. Dom kostar ca 1050kr.

Last edited:
Du får förmodligen vad du betalar för.
Köp kända märken som Ferodo, Performance Friction, SBS m.fl

Jas-95 skrev:

JB

Superbike Roger skrev:
Du får förmodligen vad du betalar för.
Köp kända märken som Ferodo, Performance Friction, SBS m.fl

Jo säkert är det så! Men det är ingen regel. Mycket är så märkesfixerat. I min bransch så är detta ganska tydligt. Olika märken men samma innehåll. Och det första märket är typ 50% dyrare. Testar och köper Saito beläggen från Louis.de.

JB

Saito

Jas-95 skrev:
Jo säkert är det så! Men det är ingen regel. Mycket är så märkesfixerat. I min bransch så är detta ganska tydligt. Olika märken men samma innehåll. Och det första märket är typ 50% dyrare. Testar och köper Saito beläggen från Louis.de.

JB

Testa Saito. Själv funderar jag på att testa Saito batteri från Louis. Betydligt billigare, typ halva priset.

Jas-95 skrev:

JB

Om du kan tyska så set du en som provat (ett tyskt forum) och har positivt resultat:

Hallo , ich hab verschiedene Beläge ausprobiert , und hab festgestellt das die sich nur im Preis unterscheiden . Bin dann bei Saito geblieben .

parloner skrev:
Bra! Billigt kan faktiskt vara helt ok till skillnad från vad många tror sig veta. :tummenupp
Dock så kan man ju inte dra några slutsatser förrän samma person har provat ett annat belägg också och jämfört de båda. Vi vet ju inte vad han har för referensramar. Men bra att det blev bättre än förut iallafall

WASP skrev:
Dock så kan man ju inte dra några slutsatser förrän samma person har provat ett annat belägg också och jämfört de båda. Vi vet ju inte vad han har för referensramar. Men bra att det blev bättre än förut iallafall

Om du kunnat tyska hade du sett i mitt tidigare inlägg att det finns folk som jämfört och menar att bara priset skiljer.

WASP skrev:

Polaren bytte också till dessa. Han tyckte också att det blev bättre tryck i frambromsen. Tror jag betalade ca 264:- för en uppsättning. Men allt som är billigt är såååå dåligt eller hur!!

Verkar som om många på SH är elergiska mot saker som inte är av rätt märke eller de prylar som har ett lägre pris än original. Olja, lås. bromasar etc etc...

Tyder väl bara på att Sporthojsbranchen lyckats riktigt bra med sin marknadsföring. Jag tror inte att det är så per automatik att billigt är sämre. Ta tex oljefrågan som varit uppe ett gäng ggr. Men men vill man betala dyrt så får man väl göra det.

JB

Saito bromsbelägg

Jas-95 skrev:
Polaren bytte också till dessa. Han tyckte också att det blev bättre tryck i frambromsen. Tror jag betalade ca 264:- för en uppsättning. Men allt som är billigt är såååå dåligt eller hur!!

Verkar som om många på SH är elergiska mot saker som inte är av rätt märke eller de prylar som har ett lägre pris än original. Olja, lås. bromasar etc etc...

Tyder väl bara på att Sporthojsbranchen lyckats riktigt bra med sin marknadsföring. Jag tror inte att det är så per automatik att billigt är sämre. Ta tex oljefrågan som varit uppe ett gäng ggr. Men men vill man betala dyrt så får man väl göra det.

JB

Bra inlägg!
:klappar :klappar

Jas-95 skrev:
Har satt på dessa Saito beleägg nu. Jävlar vilket bett det blev!

JB

Hej du !!

Var det orginalbeläggen som du ersatte med Saito beläggen ??
På min ZX9a så bytte jag originalbeläggen mot Carbone loirraine SBK3. Efter att ha läst denna tråd så bytte jag tillbaks till original klossar för att känna på skillnanden. Jag blev förvånad, för det var bättre bett i originalklossarna skillnaden var inte så stor men klart märkbar.

när det kommer till klossar skall man även ta hänsyn till livslängd, under vilka grader klossarna biter som bäst, om de funkar bra o vått som tortt, hur de behöver köras in.

Saito klossarna kanske är kanon till gatåkning, men inte till bana. eller kanske kanon till både och, bara att testa och jämföra lite.
kanske inte funkar bra i vått? som sagt, bara att testa...billigt är inte alltid = skräp.

Jocke K skrev:
Hej du !!

På min ZX9a så bytte jag originalbeläggen mot Carbone loirraine SBK3. Efter att ha läst denna tråd så bytte jag tillbaks till original klossar för att känna på skillnanden. Jag blev förvånad, för det var bättre bett i originalklossarna skillnaden var inte så stor men klart märkbar.

Japp vi bytte båda ut originalklossarna till Saito på våra 9:or!!

JB

Vissa sk racingbelägg tar mkt dåligt innan bromsarna fått upp temp, sämst kalla bromsverkan jag provat är SBS DC känns nästan som om de inte tar allsnär de är kalla.
har nu satt på nya Brembo bromsok med tillhörande Brembo sintrade belägg kan säga att bromsverkan blev mkt bättre "som natt och dag" med de nya 4 kolvs brembo än 6 kolvs Tokiko med värsta racingbeläggen. :tummenupp

Jocke K skrev:
Hej du !!

Jas-95 skrev:

JB
Det är ingen som har påstått att billigare är sämre, bara att man måste ju jämföra med något innan man säger att de billigare är lika bra som dyrare... om så är fallet så köper man ju givetvis det billigaste!!

På en gathoj får man ju även göra avvägningen hur bra bromsverkan vs hur länge man vill att bromsskivorna ska hålla. Säger inte att så är fallet här, men säg att man sparar några hundra på bromsbeläggen men måste byta bromsskivor fortare, inte billigt.

Hur lång tid tog det för dig att få hem beläggen JB?

Det här var precis den infon jag behövde idag när jag letade nya belägg, märkte tyvärr att det var en annan grej jag behövde också, uppfriskande av tyska(o)kunskaperna! Jesus! "Bei, mit, nach, zeit från Sue?..." :4skrika

Mvh Stephenj

stephenj skrev:
Hur lång tid tog det för dig att få hem beläggen JB?

Det här var precis den infon jag behövde idag när jag letade nya belägg, märkte tyvärr att det var en annan grej jag behövde också, uppfriskande av tyska(o)kunskaperna! Jesus! "Bei, mit, nach, zeit från Sue?..." :4skrika

Mvh Stephenj

Beställde på en söndag. Fredagen efter fanns dom att hämta på posten.

JB

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...