Safety Foam

motor250

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
RGV250,RD500,CagElephant750
Bygger Ny Tank Till Min Hoj. Var Kan Man Köpa "safetyfoam".har Letat Hos Olika Handlare Men Ingen Tycks Veta Nå`t

Peder

KK Racing (http://kkracing.se/) har. Kolla Raceparts. 25 kr litern.

Någon som vet hur länge foamen håller och om den mår bättre av att vara i bensin eller inte (full tank över vintern eller inte)? Hur får man ut den om man vill byta?

Hehe, svarade på en fråga och ställde ett gäng själv. :hihi

Tycker instinktivt att det verkar bäst att ha bensin i över vintern för att sedan tappa av den och byta till säsongens första träning. Detta då om tanken är tom så drar foamet till sig vatten ur luften vilket kan bli svårt att få foamet att släppa från sig om du inte tvättar genom med bensin.

Vet dock inte om detta är ett problem i verkligheten men jag avskyr vatten i förgasaren.

Fast eg så skall cykeln inte stå still på vintern den skall bara flytta söderut....

Tankfoam

Neutral skrev:
KK Racing (http://kkracing.se/) har. Kolla Raceparts. 25 kr litern.

Någon som vet hur länge foamen håller och om den mår bättre av att vara i bensin eller inte (full tank över vintern eller inte)? Hur får man ut den om man vill byta?

Hehe, svarade på en fråga och ställde ett gäng själv. :hihi

HAR HAFT FOAM I EN TANK MED BÅDE BLYAD RACESOPPA OCH OBLYAD I SNART 8 ÅR OCH FOAMEN ÄR OK FORTFARANDE :banana

Finns ju någon tråd där GSXR1100R eller vad han kallas har fått foam i filter m m vilket medförde en massa problem. :confused:

Neutral skrev:
Finns ju någon tråd där GSXR1100R eller vad han kallas har fått foam i filter m m vilket medförde en massa problem. :confused:
Det har sålts en foam som var blå och som lösts upp och satt igen filter för en del. Den KK (numer Grevens mc-delar) säljer är inte av detta fabrikat.

Gustav O skrev:
Varför ska du ha ut den?
För att jag trodde att jag behövde byta den. Nu är jag bara nyfiken. Måste jag spränga tanken? :D

Är det ett stort block lär det ju inte gå att ta med en tång eller något. Eller är det många mindre stycken som man lättare får genom tanköppningen?

Neutral skrev:
För att jag trodde att jag behövde byta den. Nu är jag bara nyfiken. Måste jag spränga tanken? :D

Är det ett stort block lär det ju inte gå att ta med en tång eller något. Eller är det många mindre stycken som man lättare får genom tanköppningen?
Det är flera små. Tyvärr så sågade KK dem i kuber vilket gör det krångligare, det som satt i min tank när jag köpte den var skuret i stavar vilket gjorde det betydligt enklare.

Man får pilla, dra och slita upp dem en och en. Det tar tid men det går.

Gustav O skrev:
Det har sålts en foam som var blå och som lösts upp och satt igen filter för en del. Den KK (numer Grevens mc-delar) säljer är inte av detta fabrikat.

Är väl som alltid, köper man skräp får man skräp i tanken...

Har själv blå foam i tanken som legat i sedan -87 eller -88 och det släpper inte delar, sätter igen filter eller förgasare. Men andra har ofta haft problem med blå foam... Då har det passerat massa olika fabrikat av högoktaniga räjssoppor och olika oljor.

Kanske är oljan som gör att det fungerar, 4takt som inte har iblandat i bränslet får problem :va :D

Om man plockar ur den gamla blåa foamen så ska man inte återavända den, det misstaget gjorde vi och det va först då som den började smulas sönder.

Trots nogrann tvättning av foamet med bensin så fällde foamet och satte ludd i bensinfiltret.

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back