Sae 10 40

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
om ja skall ha följande olja i crossen. annars köper jag 1liter motul olja för hundringen. kan väll lika gärna köra biltemas

Motorolja 10W-40
Mineraloljebaserad multigradeolja för 4-takts bensin- och dieselmotorer. Rekommenderas till personbilar och mindre transportfordon med eller utan turbo. Förhindrar koksbildning och håller motorns delar rena från sot. Har mycket bra smörjande och tätande egenskaper. Rekommenderas som året-runt-olja till äldre och nya fordon i vardagstrafik. Kan blandas med andra motsvarande motoroljor. Uppfyller följande internationella kvalitetsnormer: ACEA A3/B3, API SJ/CF.

men avsedd för 4-takts? nån som orkar bringa klarhet, har inte orkat forskat i oljor :gnissla

Med tanke på att det är en bilolja så kan det bli problem med våtkopplingen, som jag antar att du har på crossen. Är det en billig/gammal cross?

/Edit: det finns MÅNGA trådar om oljor, märkningar mm.

För crossbruk rekomenderar jag varmt motul transoil expert. Använder det i mina endurocyklar och klonkiga lådor är ett minne blott. Även resten av motuls oljor är våtkopplingsanpassade men transoilen är snäppet bättre minskat risk för slir och ännu bättre känsla i lådan.
Våga inte köpa biltema eller annan billighetsolja och hälla i motor med våtkoppling. Du vet aldrig om den är våtkopplingsanpassad och en ny uppsättning lameller kostar lätt mer än en dyrare olja.

Du kan helt klart köpa Biltemas MC-oljor. INTE BIL-oljor. Och till din köper du då racingoljan: Den helsyntetiska.

den är funkis som växellådsolja och är JASO-godkänd, d..v.s går bra ihop med våtkoppling.

Vill du ha en explicit transmissionsolja, med bättre hypoidegenskaper (vilket troligen inte behövs) köper du precis som Borsiin JR säger, en transolja.
De kan vara bra, t.ex om man upplever lådan som lite klonkig eller kärv. Då kan dessa lite tjockare oljor hjälpa. Men det är alltså troligen inte nödvändigt.

Back