Sadelrenovering, byte av skinn, hur ska jag göra för att få skinnet tajt?

riktigadavid

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Hoj
1987, Honda, VFR 750F
Hej
Läst diverse trådar om hur man byter skit på en sadel, och vad jag läst så verkar det inte jättesvårt, men jag får inte till det!
Sadeln är ju ganska böjd precis innan tanken, och det är där jag inte får till det.
Har ni några tips på hur jag ska gå till väga?

Bild på hojen, innan sadeln blev allt för sprucken.
DSC_4489_low.jpg

Har du redan en ersättnings sadelklädsel?

Ifall denna är formsydd för just din hoj är den mesta att spänna den och häfta fast den.
Ifall den inte formsydd så är det lite jobbigare, men inte omöjligt.
Sadelklädseln är ju oftast någon form av galon/fuskskinn. Dessa går att stretcha ganska bra och därmed få till formen man vill ha.
Är det äkta skinn/läder är det jobbigare, då måste man nästan alltid sy dit formerna man vill ha.

Byter skit på en sadel? :) årets felskrivning! Sälj hojen så byts skiten på sadeln automatiskt ;)

Jag bjuder på den felstavningen, det var ju faktiskt ganska kul ;)

Nej det är inget formsytt utan bara en stor platt bit fuskläder. Lite stretch är det i den men inte jättemycket.
Jag har dragit i den så mycket jag orkat typ utan att få det snyggt. Därför jag undrar lite om det finns några bra taktiker för hur jag ska göra när jag drar i den.

Nej det är inget formsytt utan bara en stor platt bit fuskläder. Lite stretch är det i den men inte jättemycket.
Jag har dragit i den så mycket jag orkat typ utan att få det snyggt. Därför jag undrar lite om det finns några bra taktiker för hur jag ska göra när jag drar i den.

Nu är jag ingen expert på att klä sadlar, har bara gjort ett par. Men i ditt fall skulle jag ha startat med att spänna upp den i framänden först genom att dra den framåt (i hojens riktning) i överkant. När den är bra uppspänd där så dra den aningen nedåt/framåt och fortsätt så i solfjäderform tills du börjar komma förbi böjarna och kan börja spänna upp bakdelen/platten av sadeln.

Funkar inte det så vira en svart sopsäck runt sadeln, montera och kör. :)

Grundregeln är att veck spänns bort tvärs riktningen. Men din sadel har stora delar med kraftig dubbelkrökning, dvs det är inte osannolikt det inte finns tillräcklig stretch i ditt material för att lyckas. Man får endera plocka fram symaskinen, eller om möjligt köpa en till din hoj formanpassad utbytesklädsel. Eller lämna bort till en sadelmakare.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT