Sadel?

• Thread starter Thread starter minirider
  • Start date Start date

minirider

Guest
Tjena tänkte höra om man kan ha liggunderlag som sadel eller drar det år sig mycket vatten eller är det för halt?

minirider skrev:
2660024 Tjena tänkte höra om man kan ha liggunderlag som sadel eller drar det år sig mycket vatten eller är det för halt?

Drar åt sig vatten gör det inte.

Vissa billigare liggunderlag är dock hala. Köp ett dyrare så funkar det nog.

Men en fråga från mig... var kan man köpa neoprenskumgummi i block??? och hur dyrt är det??? (Behöver skära till en bit till passagerarkuts)

Rickar skrev:
Men en fråga från mig... var kan man köpa neoprenskumgummi i block??? och hur dyrt är det??? (Behöver skära till en bit till passagerarkuts)

Kuntze har neoprenskum: http://www.kuntze.se

jag byggde en sadel av hårdare skum som jag limmade 3mm neoprenskum på med Casco kontaktlim S9 Super. Det blev kanonbra och betydligt billigare än att använda massiv neoprenskum.

Här på bild:

IMG_0007.sized.jpg

RedTop skrev:
jag byggde en sadel av hårdare skum som jag limmade 3mm neoprenskum på med Casco kontaktlim S9 Super. Det blev kanonbra och betydligt billigare än att använda massiv neoprenskum.
Kan du förklara för en novis vad neoprenskum har för fördelar? Stöter bort vatten? Är det halt?

Är det inte neopren sånt man har i dykardräkter och gymhandskar?

sandstream skrev:
2660131 Kan du förklara för en novis vad neoprenskum har för fördelar? Stöter bort vatten? Är det halt?

Är det inte neopren sånt man har i dykardräkter och gymhandskar?
´Jo neopren har man i våtdräkter, jag förstår inte heller varför man vill ha neopren, det är ju gjort så att det håller vattnet isig så att kroppsvärmen stannar DVS den håller sig våt. inte särkillt slitstarkt heller.:va
men det kanske finns neopren med olika egenskaper.

RedTop skrev:
2660069 Kuntze har neoprenskum: http://www.kuntze.se

jag byggde en sadel av hårdare skum som jag limmade 3mm neoprenskum på med Casco kontaktlim S9 Super. Det blev kanonbra och betydligt billigare än att använda massiv neoprenskum.QUOTE]

Snyggt! Lite frågor;
"Hårdare skum"... vad då?
"Limmade på"... Det ser ut som du fått det så slätt. Har du sträckt det så du fått på det som en kondom... utan skarvar?
Kuntze har ju en drös olika 3 millimeters neoprendukar. Vilken använde du?

Mozz

crashtestdummy skrev:
2660138 ´Jo neopren har man i våtdräkter, jag förstår inte heller varför man vill ha neopren, det är ju gjort så att det håller vattnet isig så att kroppsvärmen stannar DVS den håller sig våt. inte särkillt slitstarkt heller.:va
men det kanske finns neopren med olika egenskaper.

Njaee... Neoprenskumgummi håller inte vatten i sig. Det släpper inte igenom vatten överhuvudtaget.

:felämne
Anledningen till att man har neopren i våtdräkter är att det är tätt och har luft i porerna = isolerar mot kyla. Anledningen till att en våtdräkt håller värmen är att man har manchetter med gummi mot huden så att vattnet som sipprat in inte smiter ut och byts ut mot kallt vatten. :mattias

Vad gäller slitaget vet jag inte men det måste ju finnas någon anledning till att man använder neoprenskummgumm i race-sammanhang...

Rickar skrev:
2660565 Njaee... Neoprenskumgummi håller inte vatten i sig. Det släpper inte igenom vatten överhuvudtaget.

:felämne
Anledningen till att man har neopren i våtdräkter är att det är tätt och har luft i porerna = isolerar mot kyla. Anledningen till att en våtdräkt håller värmen är att man har manchetter med gummi mot huden så att vattnet som sipprat in inte smiter ut och byts ut mot kallt vatten. :mattias

Vad gäller slitaget vet jag inte men det måste ju finnas någon anledning till att man använder neoprenskummgumm i race-sammanhang...
ofan.. jag trodde neopren höll vatten, kallas även semi dry.trodde den släpte in vatten som värmdes och sen höll man kvar det vattnet i dräkten. men det var bara ett antagande, baserat på det dykandet jag gjort. att det inte var så slittåligt baserade jag på att alla våtdräkter jag har lånat hyrt etc, har haft slitna knän, och om man går ner hyggligt avvägd och ställer sig på knä på sandbotten och ändå sliter hål på knän så verkar matrialet inte så slitstarkt. :näsblod

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...