Sadel, vill ha mindre grepp/friktion

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Har sökt på forumet och till skillnad från andra trådar vill jag ha mindre grepp i sadeln.
Håller mig fast gott och väl med tankgrepp från TechSpec.
Som det är nu måste jag lyfta på :arsele för flytta mig i sidled, vilket leder till att hojen blir instabil. Själva sadeln är 10 mm neopren, hur kan jag göra den mer halkig?

Nu skrev du att du hade neopren sadel vet inte hur det fungerar, men jag brukar använda Pledge (finns i alla varuhus nästan) som jag sprayar på, blir mindre friktion samt fungerar också bra på visir och vindrutan så rinner vatten av enklare och smuts/insekter fastnar inte lika hårt. :tummenupp

Nja...du skall nog lura lite på varför hojen blir instabil. Att smålätta lite från sadeln vid sidoförflyttningar gör nog de flesta om man skulle börja detaljstudera..

Skulle nog oxå öva mer på taktiken vid rövförflyttelsen. Du ska jobba med höften benen och inte armarna styret. Gör samma fel som du att rycka o slita i styret när jag är lite stressad vilket stör hojen i onödan!! Men bra grepp om arslet vill man ha. Sedan kanske du gör standard felet att skicka ut arslet långt åt helvetet och då blir det än värre vid kombinations böjar!!

Ähh.. att lyfta lite lätt på arslet är inga problem så länge du är mjuk och smidig och inte lixom "släpper ner" hela kroppens vikt på sadeln igen när du sätter dig. Du behöver ju inte ställa dig helt upp på fotpinnarna och sen bara dumpa ner arslet igen..

Man håller sig ju inte fast på hojen med arslet utan knäna.
Jag förflyttar mig genom att pressa ut mig själv med knät mot tanken.
Men det går för långsamt och blir för jobbigt i längden med friktionen som är nu.
Att lyfta/lätta på kroppen från sadeln måste ju vara det sämsta alternativet.

Du har ju helt rätt i att du inte håller fast dig med arslet men man vill ju inte glida av sadeln när man hänger av som värst kan ju bli lite spännande i onödan.

Samma sak vid hårda inbromsningar när man gjort sig färdig innan så är det ganska skönt att ha arslet där man satt satt det och inte klistra kulorna på tanken och börja justera sittställning igen efter inbromsningen.

Men alla är vi ju olika och kollar man dom riktigt snabba förarna så har alla sin stil!

Ett helt oprövat förslag då kanske. Testa med vanlig siliconspray. Tänker sådan spray man har till tex likrännorna på alumaster. Klibbar ej och torkar upp bra.
Men har ingen aning om det skulle fungera på neopren. Sannolikt kan det nog hjälpa en stund även på det gissar jag.

Spraya siliconspray på stället, eller klä sadeln med någon typ konstskinn. Inte för jag fattar varför då jag tycker det är toppen att sitta fast i inbromsningarna men alla är olika. Själv ogillar jag tankpads nu när det börjar gå lite fortare, räcker alldeles utmärkt med sadeln och kan justera positionen lättare.

Silikonspray, Armor All dashboard Cleaner & gel (sån man inte får använda på ratten), Tvättvax.... byt sadel.

kanske håller för hårt i styret? sånt kan ge en osäker och instabil hojj när man börjar röra på sig.

Last edited:
Vinylglans tar väl bort i princip all friktion från sadeln med? Var väl nån stackare här på forumet som råkat få det på sadeln och tyckte det var rent läskigt att kana runt på den hala sadeln efteråt?

Nej, jag tror snarare som de andra säger att du behöver se över hur du flyttar runt på hojen.

Nu skrev du att du hade neopren sadel vet inte hur det fungerar, men jag brukar använda Pledge (finns i alla varuhus nästan) som jag sprayar på, blir mindre friktion samt fungerar också bra på visir och vindrutan så rinner vatten av enklare och smuts/insekter fastnar inte lika hårt. :tummenupp

Coolt, tack för info! :tummenupp

Spraya siliconspray på stället, eller klä sadeln med någon typ konstskinn. Inte för jag fattar varför då jag tycker det är toppen att sitta fast i inbromsningarna men alla är olika. Själv ogillar jag tankpads nu när det börjar gå lite fortare, räcker alldeles utmärkt med sadeln och kan justera positionen lättare.

Ogillar tankpads? Du kanske menar Stomp Grips etc? För en tankpad är ju annars av alla jag ägt till 99% samma friktion som tanken! :brynad

Man håller sig ju inte fast på hojen med arslet utan knäna.
Jag förflyttar mig genom att pressa ut mig själv med knät mot tanken.
Men det går för långsamt och blir för jobbigt i längden med friktionen som är nu.
Att lyfta/lätta på kroppen från sadeln måste ju vara det sämsta alternativet.

Siliconespray,,,, men varför mer glid? Lyft på arslet när du bromsar, funkar hur bra som helst.

Ogillar tankpads? Du kanske menar Stomp Grips etc? För en tankpad är ju annars av alla jag ägt till 99% samma friktion som tanken! :brynad

Jepp, menade stomp, tech och allt vad de olika modellerna heter, nu kör jag med polerad tank. :)

Mitt nya, snabba skinnställ var betydligt glattare i arslet än mitt gamla långsamma (fast jag är nog ungefär lika ängslig vid nedlägg ändå).
Men jag har inga problem att flytta rumpan.

Nyheter
Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Back