Saddam avrättad

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Ja, nu har det skett. Ännu en gång har det bevisats att man på många plan i mellanöstern fortfarande lever på 1600-talet. Saddam har avrättats, genom hängning.

Bush har dessutom också återigen visat hur slut i huvudet han är. Måtte nästa presidentval hållas snart och måtte kandidaten vara så bra och övertygande att han slipper fuska för att vinna.

Ett bakslag, inte minst för alla dom som vill ha klarhet över exakt vilka övergrepp Saddam och hans medkumpaner har begått men också egentligen för alla dom som tror på att alla människor är lika mycket värda oavsett dennes handlingar.

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_14343335.asp

EDIT
JAG BLIR GALEN! Missade pollen igen! Skriver frågan här istället:

Tyckte du att det var rätt eller fel att avrätta Saddam? Motivera gärna.

Last edited:
Självfallet var det rätt ur ett rent symbolperspektiv, då detta är det språk som talas där nere: Öga för öga tand för tand.
En avrättning i sig är inte särdeles märkvärdig i dessa länder, och på ett sätt var det ju synd att man inte kunde vänta ett tag, för som du säger, det fanns säker massor av annat man kunnat klämma ur gubben.

Både JA och NEJ.

JA: Han är en martyr som gjort många hemska saker. Massmord mm.
NEJ: Han kommer för lätt undan med en avrättning. Jag tycker att han ska genomgå samma lidande som många andra människor har vart med om. Låt han långsamt torteras eller nåt. Sitta i en cell med lite vatten och lite mat. Typ..

Nej.

Hur konstigt detta än kommer att låta för många av er som jag haft hetsiga politiska debatter med under året, och därmed känner till min politiska ståndpunkt, så är jag emot alla former av dödsstraff. Det är min personliga uppfattning att man inte kan bekämpa ondska genom att sänka sig till dennes primitiva nivå. Då har man själv tagit över ondskan, och låter på så sätt det vinna. Avrättningar hör inte en civiliserad stat till, USA inkluderat.

I min ungdom var jag för dödsstraff, men jag växte tydligen upp, jag också.

Dessutom tror jag att detta kommer att få motsatt effekt, nämligen att antalet självmordsbombare kommer att öka, liksom antalet kidnappningar och avrättningar utförda av extremistgrupper och motiveringen kan komma att vara "kan ni avrätta så kan vi".

Last edited:
Sporthojarn skrev:
2684858

Ett bakslag, inte minst för alla dom som vill ha klarhet över exakt vilka övergrepp Saddam och hans medkumpaner har begått men också egentligen för alla dom som tror på att alla människor är lika mycket värda oavsett dennes handlingar.

Dödsstraffet är högst tveksamt, men jag håller inte med om alla människors lika värde oavsett deras handlingar.

I mina ögon är Saddam, Hitler mfl inte värda pappret jag torkar mig i häcken med.

Som någon sade tidigare, man förstår inget annat språk i dessa länder, så detta var nog tyvärr vad som måste ske.

C.Barrow skrev:
2684943 Jag tycker att det var rätt. Han hade ju förbrukat sin rätt att leva.

Alla kommer ju att dö så avrättning är det sämsta altenativet!
Plåga honom istället!!

Ktm_exc skrev:
2684948 Alla kommer ju att dö så avrättning är det sämsta altenativet!
Plåga honom istället!!

Det kan man ju göra och sen fakturera familjen för kostnaderna :tummenupp

Skattepengar skall inte gå till det enligt mig.

Är emot döds straff, men det är ju inte Bush.

Att sedan rättegången var "fixed" från början gör inte saken bättre.

Kommer o tänka på 1984 av Gerorge Orwell, det är vinnarna som skriver historieböckerna.

Nu har det hänt än en gång.

MikkE skrev:
2684896 Både JA och NEJ.

NEJ: Han kommer för lätt undan med en avrättning. Jag tycker att han ska genomgå samma lidande som många andra människor har vart med om. Låt han långsamt torteras eller nåt. Sitta i en cell med lite vatten och lite mat. Typ..

håller med

Som vanligt visar vi att det är fel att döda människor genom att döda....

Att han blev avrättad var knappast oväntat, men att det applåderas av folk boende i civiliserade och fria länder är trist.

Ja/Nej!?

Dödsstraff bör i vissa fall vara en snabb lösning för att få slut på sådant som helt enkelt inte går.

Det är som med utskällningar: en enda ordentlig utskällning kan reda upp en person och ge denne insikt om sitt liv och göra honom till en mer produktiv människa.

Å andra sidan finns det fullt med sjukt folk som skäller ut andra för att det skall kännas bättre för dem själva.

En avrättning kan statuera exempel och konkret ge pöbeln något att sätta som landmärke. T.ex. nazisträttegångarna efter kriget.
"Här skall ingen jävla nazism förekomma mer och fan ta er om vi ser något liknande!"
Å andra sidan kan mycket psykist sjuka människor få tillgång till dödsstraffet och använda det för att tillfredsställa sig själva, Stalin och Saddam t.ex.

Att han skulle bli dömd var ju helt klart, rättegången är ju "fixad". De kunde gjort detta även utan rättegång. Det är lite patetiskt med dessa krigsförbrytartribunaler. Om det bara är "vinnarna" som dömer, så varför alls försöka ge sken av rättvisa?

Milosevic, Saddam m.fl. var absolut skurkar, inte tu tal om detta!! Men när får vi döma de andra? Vem åtalades för a-bomberna över Japan? När får vi se Nixon i Haag och stå till svars för vietnamkriget? :)

Att vara martyr är i sig inget illa, eller har med ondska att göra. Martyr kan du bara bli när du är död. Dessvärre så betyder martyr i detta fallet att han får ikonstatus bland de som tyckte att han var en bra ledare. Risken att han kommer att glorifieras nu, och att än fler våldsdåd kommer att begås i hans namn. Inte bra.

Sporthojarn skrev:
2684858 Ja, nu har det skett. Ännu en gång har det bevisats att man på många plan i mellanöstern fortfarande lever på 1600-talet. Saddam har avrättats, genom hängning.

Bush har dessutom också återigen visat hur slut i huvudet han är. Måtte nästa presidentval hållas snart och måtte kandidaten vara så bra och övertygande att han slipper fuska för att vinna.

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_14343335.asp

EDIT
JAG BLIR GALEN! Missade pollen igen! Skriver frågan här istället:

Tyckte du att det var rätt eller fel att avrätta Saddam? Motivera gärna.

Förvisso har karln begått så många brott mot mänskligheten så att han förbrukat sin rätt att leva.

Men som nämnts tidigare..
Alla dom som inte blir dömda som agerat med honom..
Dom går ju fri nu..

Men på det hela taget så var detta med stor sannorlikhet ett verk av en kanske större galning med något mer civiliserat sätt..
Nu kan han ju slå sig på bröstet över något som hans landsmän anser vara rättvisa.
( För dom tillhör ju inte dom heller dom vassaste knivarna i lådan )

Fel att avrätta honom idag då det är en stor högtid för muslimer idag!
varför avrätta bara saddam när man kan avrätta geroge bush som är minst lika mycket tyrann som saddam!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg