Sabotage, väldigt tacksam för svar

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Hoj
ingen
Sabotage? väldigt tacksam för svar

Idag när jag snabbkolla hojen lite innan jag skulle ut o åka fick jag se att det fattades, ja vad det nu heter? Det är som ett lock på varje sida, nån som vet vad det heter (inringat med rött i bilden på länken), kan underlätta till imorrn bitti när jag ska ringa mc-handlare och höra om de har det, dumt att åka till dem i onödan utan dem påsatta liksom. Går inte att spänna kedjan heller för den delen, om man inte har det som saknas :(

http://www.pixbox.se/pic_show_id23094676.html

Last edited:
Någon som snott justeringsskruvarna för kedjespänningen?

Last edited:
Någon som snott justeringsskruvarna för kedjespänningen?

Mja, på sidan där kedjan är är locket borta samt skruvarna, på andra sidan ser det ut som om de har påbörjat då den sitter helt snett, men inte är borta. Vem fan snor såna grejer? Saken är den att den har stått i garage förrutom kanske 1-1,5 timme sammanlagt under hela sommaren då jag inte suttit på den.
Men fortfarande, är det justeringsblock det heter? Och vad kostar såna här grejer egentligen, eftersom nån verkar vilja sno dem?

Kanske tänkt sno hela hjulet, eller montera av det och sno hojen om du haft en kedja igenom?

Pris på nya grejer, ingen aning... kolla med närmaste verkstad.

Det är inte så att dem kan ha vibrerat loss?
Med tanke på att du säger att den alltid stått i ditt garage så känns det märkligt då jag inte kan se att dem måste lossas för att få väck hjulet vid stöld heller.

Det är inte så att dem kan ha vibrerat loss?
Med tanke på att du säger att den alltid stått i ditt garage så känns det märkligt då jag inte kan se att dem måste lossas för att få väck hjulet vid stöld heller.

Är bara det att det sticker ut en skruv (eller nåt skruvliknande) och den har böjt sig, vilket den gör om den vibrerar loss. Dock så har den böjt sig utåt från hjulet. Hade den vibrerat loss skulle den ha böjt sig inåt enligt 2 mc-hyffsat mc-kunniga, kanske inte stämmer? Någon?
Obs. det kan ha varit tvärtom, den var iaf böjd åt fel håll enligt dem för att det skulle ha skett av sig själv.

Jag har tappat samma delar från en CBR600 en gång. Det ska sitta dubbla muttrar utanpå locken där den ena muttern är för justering och den andra för låsning av den första. Det du kan göra tills vidare är att ta en stor bricka och ersätta locket med tills det nya dyker upp. Så länge hjulaxeln är dragen ordentligt kommer inget annat att hända.

Jag har tappat samma delar från en CBR600 en gång. Det ska sitta dubbla muttrar utanpå locken där den ena muttern är för justering och den andra för låsning av den första. Det du kan göra tills vidare är att ta en stor bricka och ersätta locket med tills det nya dyker upp. Så länge hjulaxeln är dragen ordentligt kommer inget annat att hända.

Med risken att bli klassad som total mc-noob så frågar jag ändå:
Hur kollar jag så att hjulaxeln är dragen ordentligt eller kan man anta det efter att ha kört ett par mil med den efter förlusten av dessa delar?

Me too. Hade såna dragande spännare med lock på min gamla originalsving. Skakar som sagt lätt loss om inte kontramuttrarna är dragna ordentligt helt klart.

Jag hade tur, en kompis låg bakom vid ett rödljus och såg att muttarna lossnat och vibrerade, så de hann aldrig falla av. :D

Jag brukar alltid kolla min hoj innan jag sticker iväg från garaget, men alltid missar man nåt :gnissla

/J

Last edited:
Med risken att bli klassad som total mc-noob så frågar jag ändå:
Hur kollar jag så att hjulaxeln är dragen ordentligt eller kan man anta det efter att ha kört ett par mil med den efter förlusten av dessa delar?

Du tar momentnyckeln, ställer in det åtdragningsmoment som står under "rear axle wheel nut" i mekhandboken. Sedan drar du axelmuttern tills det klickar i nyckeln

Är bara det att det sticker ut en skruv (eller nåt skruvliknande) och den har böjt sig, vilket den gör om den vibrerar loss. Dock så har den böjt sig utåt från hjulet. Hade den vibrerat loss skulle den ha böjt sig inåt enligt 2 mc-hyffsat mc-kunniga, kanske inte stämmer? Någon?
Obs. det kan ha varit tvärtom, den var iaf böjd åt fel håll enligt dem för att det skulle ha skett av sig själv.

Vad skulle enligt dina "hyffsat mc-kunniga" kamrater ha orsakat det böjande momentet på skruven? Har inte plattan plats så man kan vrida den 90° utan att den strax innan träffar drev eller bromsskiva?
Om du inte axat speciellt mycket efter plattan lossat så kan hjulaxeln naturligtvis sitta orubbad, men den friktionskraft som finns i axelns skruvförband kan bara hålla emot delar av den kraft som kedjesträckaren kan. Dra framför allt inte åt hjulaxelpaketet för hårt eftersom det kan buckla ev distanrör mellan lagrens innerringar och sedan ge axiella krafter på lagren.
Använd nylonlåsta skruvar till kedjesträckaren. De kan också lossna, men de trillar inte bort.

Nu var det fixat och klart. Fick en ny bricka på ena sidan och båda spända, samt kedjan spänd. Han på mc-firman trodde brickan hade skruvat sig snett och sen åkt in i sidan på hjulet där muttrarna sitter och slagits av och därmed blev skruven skev(får inte plats att vridas 90 grader). Men nu är det fixat och klart samt en skön 25 mila tur efteråt med polarn.

Me too. Hade såna dragande spännare med lock på min gamla originalsving. Skakar som sagt lätt loss om inte kontramuttrarna är dragna ordentligt helt klart.

Jag hade tur, en kompis låg bakom vid ett rödljus och såg att muttarna lossnat och vibrerade, så de hann aldrig falla av. :D

Jag brukar alltid kolla min hoj innan jag sticker iväg från garaget, men alltid missar man nåt :gnissla

/J

Nigga please, du måste ju ändå vara smärtsamt medveten om att just dina vibrationsproblem inte drabbar 99,9% av oss andra här:D

Nigga please, du måste ju ändå vara smärtsamt medveten om att just dina vibrationsproblem inte drabbar 99,9% av oss andra här:D

:D Väntade på den där kommentaren.
Men åas, gillar man att åka fort eller grusväg är ju svingen suddig flera dar i veckan oavsett motor. Många tänker nog inte på att alla detaljer på sving och gaffelben är ofjädrad massa. Bla härav krav på att många skruvförband på dessa delar ska najas på banhojar oavsett cylinderantal kan jag tro.

Däremot är ju sving och gaffelben de delar på hojen som skonas mest från motorvibrationer av samma anledning.

Men visst gör säkert två 820 cc cylindrar utan balansaxlar sitt :gnissla

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage