Sabbar man kedjan om man byter framdrevet efter 1700mil?

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
Jag tänker gå ner ett kugg på framdrevet men funderar på om nu när allt är inslitet så kanske man sabbar kedjan genom att sätta på ett nytt drev.... Eller? :confused:

duccen900ss skrev:
Jag tänker gå ner ett kugg på framdrevet men funderar på om nu när allt är inslitet så kanske man sabbar kedjan genom att sätta på ett nytt drev.... Eller? :confused:

Jag brukar byta allt ihop samtidigt. Finns nog risk att du sliter ner ditt nya framdrev rätt snabbt annars.

Jo jag tror det med..... Men jag är sugen att byta nu fast drivpaketet är inte dåligt ännu.... :klappar

danielg skrev:
Jag brukar byta allt ihop samtidigt. Finns nog risk att du sliter ner ditt nya framdrev rätt snabbt annars.

Last edited:
Det är nog snarare så som danielg säger, att du sliter ner det nya du sätter på till samma skick som det nuvarandra framdrevet är i. Men dom är ju så billiga så det är väl inget problem?

Blir det någon kraftigt märkbar skilnad att dreva ner och hur mycket skall till,
3 kugg eller ??

Jag läste i mcnytt häromåret att man bör byta framdrev ett par gånger innan man byter bakdrev och kedja, förklaringen var att framdrevet snurrar ju många fler varv än bakdrevet och slits snabbare och fördärvar därmed kedjan. Jag tycker att det låter vettigt.

PULKA skrev:
Blir det någon kraftigt märkbar skilnad att dreva ner och hur mycket skall till,
3 kugg eller ??

3 kugg är STOR skillnad, cykeln blir inte rolig på landsväg kan jag säga.

Kizmiaz skrev:
Jag läste i mcnytt häromåret att man bör byta framdrev ett par gånger innan man byter bakdrev och kedja, förklaringen var att framdrevet snurrar ju många fler varv än bakdrevet och slits snabbare och fördärvar därmed kedjan. Jag tycker att det låter vettigt.

Jag brukar byta framdrevet en gång mellan drivpaketbytena. Jag kör 1000 mil, byter framdrev, kör 1000 mil till och byter sen alltihop. Även om det ser fräscht ut efter 2000 mil så byter jag i alla fall. Better safe than sorry.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...