Sabbar kedjespänningen vid åtdragning.

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Hoj
GSXR 1100 -86
Kom nyss in från garaget efter att ha fullagat en oljeslang och monterat bakhjulet efter däckbyte. Allt gick rätt smidigt, förutom den he*vets j@vla kedjespänningen!:mad:

Har trots allt utfört detta moment ca. 8ggr på lite olika hojar. Det brukar bli bra men det tar drygt lång tid! Jag gör så att jag lösgör sträckarblocken ordentligt, drar axelmuttern med fingrarna så den glappar så lite i sidled som möjligt. Sedan drar jag hjulet bakåt så kedjan får lite spänn. Justerbultarna dras efter tills de ligger mot blocken och markeringarna på svingen lirar på båda sidor. Känner på kedjan, drar åt eller släpper efter behov, snurrar hjulet ett halvt varv och kollar spänningen, snurrar lite till, etc. Denna gång skilde sig spänningen inte nämnvärt och det är ju bra för då är ju dreven runda och fina samt i linje med varandra!:tummenupp

Sedan kommer problemet. Efter att sträckarnas låsmuttrar dragits åt och spelet kollats än en gång är det dags att dra åt axelmuttern (100Nm). Mitt nu så perfekta spel minskar nu till i princip noll trots att jag vid upprepade försök lägger hela min tyngd mot hjulet för att inte råka dra sträckarna bakåt. Det förbryllar mig att markeringarna på svingen fortfarande står lika fast kedjespelet har minskat bra mycket!:gnissla

Sedan står man där och lossar, justerar, drar åt, om och om igen tills man har tur och det blir bra. Bra blev det! Men det tog väl en trekvart extra...:huvet Verkar som om kedjan måste vara så slapp att den tar i svingen innan man kan dra åt.

Puh! Långt inlägg men jag hoppas någon kan upplysa mig! Kan utföra ganska många "operationer" men den jäkla sträckningen plågar mig!:D

Last edited:
Sätt en mejsel mellan drev och kedja, dra hjulet bakåt så att mejseln spänner kedjan och sen drar du åt ;)

Sätt en mejsel mellan drev och kedja, dra hjulet bakåt så att mejseln spänner kedjan och sen drar du åt ;)

Ska prova det nästa gång då!:tummenupp
Ska väl tillägga att två av drivpaketen jag försökt spänna förut var helt vinda och slut.... då hjälper nog inga trix med mejslar och annat.

Ska prova det nästa gång då!:tummenupp
Ska väl tillägga att två av drivpaketen jag försökt spänna förut var helt vinda och slut.... då hjälper nog inga trix med mejslar och annat.

Jo mejsel funkar oavsett hur slitet det är.

Du lägger alltså mejseln mellan två tänder där normalt kedjan lägger sig och sen snurrar hjulet med mejsel mellan kedja och drev, efter ett tag tar det stopp och i det läget pressas hjulet framåt.

(bara förtydligar, sorry om det var glasklart) :)

Tack för förtydligandet!:)
Menade att när dreven blir vinda så blir det ju omöjligt att få en jämn spänning över kedjan. Då får man ju ryckig körning i stan på köpet...:mad:
Men det löser man ju genom att vädra lädret lite. Det behövdes dock inte den här gången. Nu går hon så smidigt och fint så!

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd