Saab

  • Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date
Jag är skeptisk, hoppas att SAAB försvarskoncernen och Scania inte låter SAABs varumärke ingå i det nya företaget. Man har misshandlat varumärket tillräckligt med GM och Spyker åren. Låt det gå till historien för vad det var. Själv hade jag önskat att det fanns en annan köpare som hade musklerna som krävs för att åter bygga upp SAAB igen, men det finns nog ingen sådan om vi ska vara helt ärliga. Bara en rad opportunister. Skulle vara intressant att veta om staten nu gått in med löften om investeringar i olika dödfödda projekt till det här nya bolaget.

Tyckte den här debattartikeln är värd att ha i åtanke:

http://di.se/Default.aspx?pid=270143__ArticlePageProvider&epslanguage=sv&referrer=

Första spontana reaktionen är att det kommer aldrig att gå...

Med överkapaciteten som finns inom branschen så var förhoppningen att något ekonomisk stort och lönsamt bilföretag skulle ta över rätt liten. Jämför man sig med den "gamla traditionella bilbranschen" så blir det nog tufft. Starten verkar bli rätt blygsam i alla fall med betydligt mindre volymer.

Men kanske är nischen "stora och mer lyxiga elbilar" för kinesiska marknaden egentligen ett genidrag? Det är lätt att bli hemmablind och som svensk svårt att förstå hur kineser och Asien fungerar men med deras miljöproblem i storstäderna så måste något göras.

De flesta i den gamla bilbranschen försöker väl sig på mindre elcitybilar? Direktörerna i peking vill troligtvis fortfarande köra/åka stora bilar och då kan marknadssegmentet för stora elbilar växa rejält. För "stadstransporter med premiumkänsla" så borde batterierna räcka till.


Jag är nog lite naiv, nyfiken, försiktigt positiv i alla fall då de verkar som de slipper tjafset med GM och diverse rättigheter.

Elbilen är kanske inte framtidens bästa lösning när det gäller naturresurser m.m. men för storstäder med akuta luftproblem så finns det inte så många andra lösningar i dagsläget om man inte vil åka kollektivt.
 
Last edited:
Jag är också skeptiskt till detta elbilsäventyr och väntar mig att det kommer falla på någon affärsteknisk detalj i slutändan även om jag innerst inne hoppas att det kommer fungera för SAAB nån gång. Ryktet säger ju att AUDI som faktiskt har stålar i ryggen lägger ned(enligt bland annat AMS) sina elbilsprojekt inom kort. Man kan ju även fråga Nissan och Peugot hur mycket pengar de tjänar på sina elbilar som dessutom verkar vara usla...att då SAAB med lite pengar i fickan skulle lyckats känns föga troligt.

Egget i Ängelholm var nog SAAB Automobiles chans...synd att det inte gick.
 
Hm.. Jag måste nog palla upp aeron på bockar och vänta på ett samlarvärde.
Det är coolt att ha ett bilmärke som inte görs mer så det så!
Det kallas faktiskt exklusivt! :mattias

:crash
 
Jag är också skeptiskt till detta elbilsäventyr och väntar mig att det kommer falla på någon affärsteknisk detalj i slutändan även om jag innerst inne hoppas att det kommer fungera för SAAB nån gång. Ryktet säger ju att AUDI som faktiskt har stålar i ryggen lägger ned(enligt bland annat AMS) sina elbilsprojekt inom kort. Man kan ju även fråga Nissan och Peugot hur mycket pengar de tjänar på sina elbilar som dessutom verkar vara usla...att då SAAB med lite pengar i fickan skulle lyckats känns föga troligt.

Egget i Ängelholm var nog SAAB Automobiles chans...synd att det inte gick.

Jag tror inte Koenigsegg hade räddat SAAB och de var kloka nog att inse det innan det var för sent. Antagligen slöt GM SAABs öde redan på förhandlingsbordet, precis som Müller fick veta - eller visste hela tiden men höll fasaden uppe så länge han kunde trolla fram nya intressenter och pengar i sista minuten.

Tror inte vi är redo för rena el-bilar och tror heller inte att det är lösningen på framtidens problem. Elen ska produceras på något sätt och all världens länder har inte tillgång till elproduktion som är skonsam mot miljön. Vi har i norra Sverige tillgång till vattenkraftverk. Men i många länder eldar man fortfarande kol. Kärnkraften har ju åter stött på patrull efter incidenten i Japan med naturkatastrofen.
 
Hm.. Jag måste nog palla upp aeron på bockar och vänta på ett samlarvärde.
Det är coolt att ha ett bilmärke som inte görs mer så det så!
Det kallas faktiskt exklusivt! :mattias

:crash

Du får nog satsa på en äldre SAAB i stället. En gammal cab från 80- talet eller turbo modell från slutet av -70 till slutet av 80- talet eller en UrSaab från -50 till -60 tal.
 
Jag har hört lite insinuationer angående denna synbarligen dödsdömda affär.
Om de stämmer, så kan det bli riktigt bra.
 
Förvånad, lite glad och lite hoppfull.
Tror detta var något av det bästa som kunde hända SAAB. NEVS har inte köpt fabriken för skojs skull, och nu tvingas även teknikfientliga SAAB tänka nytt med ett elbilsbolag i ryggen.
Förhoppningsvis har vi snart svensktillverkade elbilar och elhybrider med den senaste tekniken.

Men produktionsstart redan om 1½ år? Låter lite väl optimistiskt...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top