Saab

  • Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date
Från syrliga påhopp till idogt ryggdunk på under timmen, bara på sporthoj.
Så här fort lärde inte ens jag o korvgubbe oss att stå ut med varandra, det tog 2-3 år kanske. Inte för att vi gör det alltså men ändå. :mad:

Teo *hjärta* valmers = sant

:blah
 
Från syrliga påhopp till idogt ryggdunk på under timmen, bara på sporthoj.
Så här fort lärde inte ens jag o korvgubbe oss att stå ut med varandra, det tog 2-3 år kanske. Inte för att vi gör det alltså men ändå. :mad:

Teo *hjärta* valmers = sant

:blah
Han har en Ford. Sådana utsatta människor måste man faktiskt behandla barmhärtigt.
 
Det jag inte gillar och som ledde till att jag sålde bilen snabbt och billigt var:

Så fort man rullar över 10 kmt låses dörrarna för att påvisa att bilen är av premiumklass och att ingen medelinkomsttagare ska kunna hoppa in. Detta vore ok om biljäveln låstes upp så fort föraren öppnar dörren men icke.

Dessutom skriker en liten distande zummer så fort bältet inte är på vilket bilen ska skita i. Jag har köpt den och den skal inte säga till mig (ingen av mina BMW har brytt sig om bälte).

Båda delarna är Amerikanska påfund och återfanns på min fars Cheva Transporer.

Desbättre gick "ghetto doors" att progammera bort.

Jag har en Saab, den har finesser som att slå på lyset när tändningen slås på och stänga av lyset när tändningen slås av.

Alltså det riktiga lyset, inte någon spänningsreducerad variant på halvljus som inte går att blända om till helljus.

Den finessen har dom haft sedan 60 talet.
 
Jag tycker att det är positivt att man numera kan tjöpa amerikanska bilar för rimliga peningar.
Till exempel Chevrolet Matiz eller Niva.
 
Där har vi ett exempel på hur viktigt det e med "riktiga" däck, nu var väl filmen från europa men allafall.

Med så lite snö så sitter jag och gäspar i lastbilen:trött
 
Och utan att ha ägt någon Subaru (men väl SAAB) vågar jag nog påstå att 9-2 är den bästa "SAAB" som någonsin byggts...
Det är möjligt, men just den modellen är som en instruktionsmanual för konsten att förstöra ett (redan skamfilat) varumärke.
 
Etanol har visat sig vara en social katastrof. "Ätbar energi" som skulle kunna ge föda åt en människa i ett helt år i ett u-land blir ca en tank bränsle för någon "rik i ett i-land".
Och arbetsförhållanden m.m. ute i fälten där sockerrör osv. bearbetas är ju inte heller så vackra.

(något sådant, länge sedan jag såg en dokumentär om det hela hehe)

Jaså du har sett en propagandadokumentär som du svalde med hull och hår.
Arbetsförhållanden är inte bra på fälten, men så köp inte brasilien etanol då. Amerika och Europa är också stora producenter. Vi har även svensk tillverkning som större delen av oss redan idag kör på (låginblandning)

Det är bra att ta till sej fakta innan man sprider rena lögner!

Kontruerad för (miljö)skattebefrielse endast, ingen jävel tankar E85 som ju är både dyrt och odrygt.
Dessutom är det knappast 'hållbart' (som det heter på töntsvenska) att producera E85 av grödor i Sverige eller importera skiten från Brasilien.

Alltid roligt att se en WT LCA. Varför är det inte hållbart att tillverka etanol i europa? Om det är kostnadseffektivt att importera från Brasilien så gör vi det likväl som att vi köper olja från Mellanöstern istället för Norge.
 
Last edited:
Alltid roligt att se en WT LCA. Varför är det inte hållbart att tillverka etanol i europa? Om det är kostnadseffektivt att importera från Brasilien så gör vi det likväl som att vi köper olja från Mellanöstern istället för Norge.
Faktum kvarstår att inte speciellt många tankar E85, men åtnjuter de fördelar som "miljöbil" innebär.

Om man tittar på total miljöpåverkan blir den tämligen hög för etanol, även om vi producerar den i EU.
 
I mina hemtrakter kokas det dieselbränsle på grönflis.
Det tror jag mer på.
Etanol är inget effektit bränsle.
Särskilt inte när man bygger motorer som äen skall gå på bensin.
Det hindrar konstruktörerna från att använda etanolens större tolerans mot kompression.
En enkel lösning vore att restriktera turbons laddtryck vid bensindrift och därmed sänka fyllnadsgraden.
Det skulle ge lägre kompressionstryck trots högt kompressionsförhållande.
Då har man byggt en etanolmotor som kan köras på bensin.
Dagens motorer är bensinmotorer som kan köras på etanol.

Absolut bästa lösningen är direktinsprutning.
En dieselmotor med styrning som tillåter olika bränsleval.
 
I mina hemtrakter kokas det dieselbränsle på grönflis.
Det tror jag mer på.
Etanol är inget effektit bränsle.
Särskilt inte när man bygger motorer som äen skall gå på bensin.
Det hindrar konstruktörerna från att använda etanolens större tolerans mot kompression.
En enkel lösning vore att restriktera turbons laddtryck vid bensindrift och därmed sänka fyllnadsgraden.
Det skulle ge lägre kompressionstryck trots högt kompressionsförhållande.
Då har man byggt en etanolmotor som kan köras på bensin.
Dagens motorer är bensinmotorer som kan köras på etanol.

Absolut bästa lösningen är direktinsprutning.
En dieselmotor med styrning som tillåter olika bränsleval.
Exakt. Scania ligger långt framme med denna teknik.

Intressant krönika (intervjun med Hasse Johansson är riktigt bra, hittar den dock inte på nätet): http://www.automotorsport.se/news/12483/dackevall-saab-scania-hade-bollen/
 
GM dödar (mördar) Saab. Ett mycket passande uttryck enligt min mening. Sluta vänstervrida allt.:mad:

De gör väl vad de vill med Saab, det är deras bolag.
Eller ska (s) bestämma det också månne? ;)

Om man tittar på total miljöpåverkan blir den tämligen hög för etanol, även om vi producerar den i EU.

Själv skulle jag vilja se total miljöpåverkan på att bygga vilken miljöbil som helst, från råvarubrytning i långtbortistan till frakter kring jordklotet till marknadsföring globalt jämfört med att behålla sin gamla bil.

Jag är ganska säker på att det bästa vore att behålla sin gamla bil.
 
Last edited:
Faktum kvarstår att inte speciellt många tankar E85, men åtnjuter de fördelar som "miljöbil" innebär.

Om man tittar på total miljöpåverkan blir den tämligen hög för etanol, även om vi producerar den i EU.

Ja, du har helt rätt. Precis så går det till. Däremot låginblandas 5% etanol i bensinen. Det är där man har miljövinsten. Till låginblanding används dessutom inte brasilien etanol!

Det där är en jävligt intressant sak att fundera på, jag är av samma åsikt.

Skit samma om den drar 2liter milen, den är redan producerad

Det där beror ju på hur långt du tänker köra den. Breakeven uppnås någon gång!
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top