Saab

  • Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date
Kanske beror på skötsel?

Då skulle mina bilar tvärdö innan dom var två år i min ägo :D
(IOFS så håller Golfen på att göra det, trots ATT den är servad)

En av mina gamla Saabar bytte jag aldrig olja på dom sista 7 åren, inte bränsle eller luftfilter heller för den delen.
Jag körde ungefär 10 000 mil med den utan att serva.
Jag fyllde ungefär en liter olja på 200mil, och således bytte den sig själv.
 
Då skulle mina bilar tvärdö innan dom var två år i min ägo :D
(IOFS så håller Golfen på att göra det, trots ATT den är servad)

En av mina gamla Saabar bytte jag aldrig olja på dom sista 7 åren, inte bränsle eller luftfilter heller för den delen.
Jag körde ungefär 10 000 mil med den utan att serva.
Jag fyllde ungefär en liter olja på 200mil, och således bytte den sig själv.

Tiiietusen mil på en tank är grymt! :D

Trots att jag är rätt anti-saab så får jag erkänna att när jag nu återvände till ett Sthlm som är rätt insnöat med sköna plogvallar.... så vart jag sugen på en fin gammal Saab V4. Mysiga, driftsäkra, snåla och roliga vinterbilar. Saknar det där ljudet.

Ibland tror jag tror mig höra en rallytrimmad saab-v4 bakom mig på gatan, men jag vaknar snabbt ur drömmen och inser att det förmodligen bara är en pjunis i en subba som närmar sig.:mad:
 
Last edited:
Tiiietusen mil på en tank är grymt! :D

Nja, att tanka räknar jag inte till service.

Men visst, vissa verkar ju tycka att byte av framvagnsdelar och motorfästen är normal service.

En rallytrimmad V4 skulle passa bra nu, jag är i inlandet och plovallarna är höga och mjuka!
 
Nja, att tanka räknar jag inte till service.

Men visst, vissa verkar ju tycka att byte av framvagnsdelar och motorfästen är normal service.

En rallytrimmad V4 skulle passa bra nu, jag är i inlandet och plovallarna är höga och mjuka!

Jag bytte mina gummidämpare till motor, växellåda och diff på mercan i år. De var hela men förmodligen 30 år, jag tror att man ska byta gummidämpare efter iaf 5-10 år, sedan dämpar de dåligt. Jag mätte upp de gamla mot de nya, de gamla hade sjunkit ca 5 mm. Det ger ju dålig uppriktning på kardanaxeln.

Ofta man hör när folk kör med slitna gummidämpare till motor och låda, när man tar ut stort vridmoment på låga växlar så vibrerar det pga av att motor och låda vinklar av så att knutkorset får ta för mycket avvikelser. Inte bra.

Så gummidämpare det är service, P-ändar och sånt tycker jag är service om de har gått iaf över 30 000 mil
 
Ofta man hör när folk kör med slitna gummidämpare till motor och låda, när man tar ut stort vridmoment på låga växlar så vibrerar det pga av att motor och låda vinklar av så att knutkorset får ta för mycket avvikelser. Inte bra.

Polaren kollade på en dodgepickis med cummins i som vibrerade och dånade fan när man lade i driven. Vi misstänkte att det kunde vara motorkuddarna. Kan det vara så?
 
Polaren kollade på en dodgepickis med cummins i som vibrerade och dånade fan när man lade i driven. Vi misstänkte att det kunde vara motorkuddarna. Kan det vara så?

Ja det kan det vara. Är kuddarna riktigt dåliga så kan tom avgasröret lägga sig mot underredet ngnstans när det är vridmoment på kardanen. Låter inte så exklusivt...
 
Ja det kan det vara. Är kuddarna riktigt dåliga så kan tom avgasröret lägga sig mot underredet ngnstans när det är vridmoment på kardanen. Låter inte så exklusivt...

Han hade ett 4" rör på den som vi var och bröt lite i för vi trodde det låg i mot. Det blev lite bättre.
 
Säga vad man vill om BMW och Merc men de har byggt sina bilar som de själva velat ha dem vilket ofta även leder till att vanliga döda vill ha dem.

BMW t.ex var lika stora som Volvo när Ford köpte Volvo. Resultatet talar för sig själv...

Snacket var då, att det kommer gå åt helvete för BMW iom de hade inte starka ägare...:gnissla

Lite småkul med facit i hand hur "de" tänkte...
 
Precis och den hade gått dubbelt så långt som medeleurope´n har gått när den skrotas. Dvs halvvägs tills första maskinservicen på cumminsrovan.
Härligt, bara man står ut med sextiotalschassi, bladfjädring, inredning á la Datsun från -75 samt en 3-stegad slirautomat så går den jete lånngt.
 
Härligt, bara man står ut med sextiotalschassi, bladfjädring, inredning á la Datsun från -75 samt en 3-stegad slirautomat så går den jete lånngt.

Försök dra upp en 3,5 tons båt med en Hiyjoundaij Sonata med DSC, PMS å sat-nav.
 
Härligt, bara man står ut med sextiotalschassi, bladfjädring samt en 3-stegad slirautomat så går den jete lånngt.

mmmmm! poesi! :kär Äntligen en till som har fattat det här med ruggade prylar

Ja kan fylla på med mer pickisporr: Feta trummor, styrsnäcka, fullservo, 10-bultbakaxel med diffbroms, triplex-drag inkluderande 60-kula, soffa och rattväljare.

Det ballaste vore om jänkarna kunde implementera lite mer teknik från sina trailerdragare även i småpickisarna. Jag tänker tex på runda rammonterade soppatankar, delad framdora, stående avgasrör med lock, stel obromsad framaxel, manuell låda med hög och låg och golvspak.:banana

[YOUTUBE-ID]2mf6AUbjT-s[/YOUTUBE-ID]
 
Det ballaste vore om jänkarna kunde implementera lite mer teknik från sina trailerdragare även i småpickisarna. Jag tänker tex på runda rammonterade soppatankar, delad framdora, stående avgasrör med lock, stel obromsad framaxel, manuell låda med hög och låg och golvspak.:banana

Nu ska du inte ge dem en massa ideér. Långforden är tillräckligt rugged som den är. Min kropp, närmast bestämt ryggen längtar efter att åka 330.

Spamar vi nu?:va
 
Nu ska du inte ge dem en massa ideér. Långforden är tillräckligt rugged som den är. Min kropp, närmast bestämt ryggen längtar efter att åka 330.

Jo jag är helt och fullt medveten om vad som krävs för att sälja många bilar i dagens "miljömedvetna" slit och släng-samhälle.
Dessa strategier är dock för det mesta helt väsenskilda från vad jag tycker är ballt.:D


Liite :gnissla
 
Det klarar förmodligen vilken sur XC90 som helst.

Förmodligen:rolleyes:. Drog i höstas upp en sur Coronet 26 med långforden då dennes ägares Q7 luktade bränt när de drog.
Det visade sig att det var en liten betongklack på rampen under vattnet som satte stopp. Ingen speciellt tung pjäs men när det tar stopp och bilen inte väger tillräckligt mycket börjar julen röra sig och då kopplas alla elektroniska system in och skickar runt kraften mellan hjulen som människor som passar en glödhet sten mellan varann.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top