Saab

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Som tidigare nämnts, efterfrågan är för liten.. Det finns något "odefinierbart" hos svensk industri, gäller Saab men även projektet JAS.. En form av högburenhet hos ingenjörsamfundet med övertro till vår betydelse i ett internationellt sammanhang..
Man vill till varje pris hålla flaggan högt trots att Sveriges tid som industriell stormakt sedan länge är förbi..

Med andra ord, låt Saab somna in medan det fortfarande finns ett uns värdighet kvar..


.
 
Last edited:

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
var ju en artikel häromdagen om hur många miljarder regeringen lagt ut för SAAB, 14 miljarder tror jag det var för de senaste 10 åren.
hur menar du? det var ju en artikel som visade på hur man ex. hjälpt saab
eh, nu vet jag inte om jag är med riktigt, minns jag rätt så kan du ex. kolla hur mycket skatt ex. volvo betalade på ex. 90-talet, de vet hur man fixar med siffror.

Tror du på allvar att allt du läser i tidningen är på riktigt :va
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Gamla SAAB 9-5 är tydligen såld till kineserna. Det ska återuppstå under namnet Great Wall eller Beijing. Varför inte Dame Edna? Det är ju ett passande och kul namn.
 

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
Vad ska den här tråden handla om?
Ett gammalt företag som GM låtit gå med förlust i alla år eller ett nytt företag som har alla chanser i världen att klara sig väl?

Stockholmare som säger "lägg ner" kan jag förstå, de påverkas ju ändå inte. Men det är förbannat respektlöst mot en hel stad som behöver den här industrin.
 

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Hur många bilmärken har lagts ner i modern tid, och hur många av dessa ägs/ägdes av GM, Ford eller Chrysler?

Pontiac försvinner, Plymouth och Oldsmobile försvann för några år sedan. SAAB är på g, Hummer och Saturn verkar också vara på väg bort. Jaguar och Land Rover (tror även Rover ingår i detta paket) räddades av Tatas uppköp.

Lite nyfiken på detta då det verkar vara hos dom amerikanska tillverkarna som det läggs ner mest, men skulle vara intressant att se lite mer statistik på det hela.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nu är jag själv ordentligt högervriden men att skattebefria alla företag som återinvesterar vinsten i inköp från andra svenska företag är en riktigt dålig ide eftersom det enda det skulle leda till är ökat fiffel. Då skulle man få ett mycket bättre resultat på att göra en generell sänkning på skatten för företag. Svenska företag och privatpersoner är sjukt högt beskattade och har därigenom blivit riktigt duktiga på att skatteplanera.

IKEA fick massa skit i media för att de skatteplanerade för ett tag sen men jag kan inte för mitt liv förstå varför IKEA ska skänka bort sin vinst till svenska staten. Ingen privatperson skulle ju göra det och IKEAS uppdrag är inte att dra in skattepengar åt staten utan att vara ett vinstdrivande företag. Om vi inte hade haft så högt skattetryck i Sverige skulle inte våra företag tvingas att öppna verksamheter utomlands vars enda syfte är att användas för skatteplanering.

Jag var lite för snäv i mina meningar när jag menade detta, det jag ville få fram först och främst var att de ska få stora skattelättnader för att behålla pengarna inom landet annars går det som det har gjort nu. Skattefritt är lite väl att ta i som du säger, men bättre lösningar än dagens är ett måste.

Och någon frågade varför det inte har gått så bra för Saab på sistone. Det är ju inte speciellt konstigt när de aldrig släpper några nya modeller! De måste ju för fan utveckla marknaden och inte bara köra vidare med samma modell i 14 år som de gjorde med 9000, samma sak med 900:an osv.
Det märktes extra väl när förmånsboomen slog igenom stort på 90-talet när folk helt plötsligt skulle ha en bil i 3 år och sen skaffa en ny.
Ingen jävel vill väl tex hämta ut en sprillans 9-5:a 2002 för att sen hämta en likadan 2005? Ok, en del vill det men inte majoriteten.
Synd, de var nytänkande och uppfinningsrika en gång i tiden men de är ju hopplöst efter mot resterande marknad.
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Bara för att inte GM lyckats driva företaget med vinst innebär det väl inte att alla andra skulle misslyckas? Jag tycker det snackas om vad som har varit med GM istället för att tänka vad som skulle kunna hända med en ny ägare. Oavsett vad folk än säger så är SAAB ett starkt varumärke ute i världen och har ett bra rykte om sig. Sen att utvecklingen av modeller avstannat och GM bara försökt att pressa ut så mycket som möjligt ur varje modell och bara tänkt kortsiktigt är så trist. Men men jag är optimist och hoppas att det kommer att bli ett företag som kan ta vara på SAAB:s styrkor och kunnande, men vi får se. Sen är det självklart att inte staten ska gå in och ge konstgjord andning för det kunnandet finns inte inom en stat, bara att se hur det var på 70-80-talet när många av de svenska företagen överlevde tack vare bidrag.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Om ändå vår svenska biltillverkare haft lite koll och införlivat småbilar i deras sortimen för sisådär 15 år sen.
 

MC Doktorn

Guest
I ärlighetens namn förstår jag inte riktigt varför det går så dåligt för SAAB som det gör/gjort. (Visst, ingen vill köpa deras bilar, men jag förstår inte "varför inte?")

?)

Jag upplever att modellerna inte har legat rätt i tiden och ffa har man inte uppdaterat sig ordentligt.
Dom har inte haft bilar som legat rätt i tiden och inte kunnat stå emot konkurransen.
Gamla motorer som 2,0 och 2,3 har uppdaterats sen 90 talet och avsaknad av ffa konkurranskraftiga dieslar en bil i golfklassen och en Suv.

Nu har dom dessutom tappat hela tjänstebils marknaden och raset fortsätter.
:död
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Liten räkneövning som är halv-OT
Vid ett köp behöver staten (vi) då pumpa in dels köpeskillingen på 3-6 mdr och sedan 5-10 mdr per ny bil som måste nyutvecklas omedelbart (dvs. 10-20mdr för en ny 9-5 och 9-3)...

Räknar vi enkelt med 20mdr totalt fördelat på 4000 anställda i SAAB har vi en förvärvskostnad på 5mkr per anställd. För det har vi råd att låta 4000 personer med a-kassetak på 18 700 kr/mån gå på a-kassa i 22 år och 3 månader ungefär.

Hur många bilar per år brukar en person som går på a-kassa producera?

Ungefär de kostnaderna har väl alla biltillverkare.

Är lösningen att ingen tillverkar bilar?

Behöver vi inte bilar?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Om ändå vår svenska biltillverkare haft lite koll och införlivat småbilar i deras sortimen för sisådär 15 år sen.

Exakt, och samma sak gäller Volvo. De var där och snuddade vid tanken på småbilar med sin 300-serie men den var lite för tidig även om den sålde bra.
Det är först nu som Volvo kommer med en bil med vettig förbrukning, men ingen har väl ännu fått ner nya V50'n i 0.49l/mil som reklamen antyder...
Saab skulle dels ha kommit tidigare med en kombimodell, 1999 är på tok för sent, och de skulle ha lanserat en småbil när Lancia bad dem på sina bara knän att samproducera nåt litet skit.
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Hur många bilar per år brukar en person som går på a-kassa producera?
0 stycken SAAB, men med lite tur kanske ett antal producerade Volvo, serverade Hamburgare, klippta frisyrer, byggda hus eller vad personen nu blir anställd att producera istället för att bygga 9-5:eek:r.

Ungefär de kostnaderna har väl alla biltillverkare.
Absolut, och det är bara bra att du instämmer.
Problemet för SAAB är att de inte säljer tillräckligt många bilar med tillräcklig vinstmarginal för att tjäna tillbaka 20 miljarder på 5-7 år för att finansiera utvecklingen av nästkommande modellprogram. Det här är ju huvudanledningen till att 9-5 är 13 år gammal medan andra biltillverkare som gjort vinst genom åren har lanserat både en och två nya modeller under samma tidsperiod.

Dessutom skall du ju helst tjäna mer än dessa 20 miljarder för att kunna påvisa en verklig vinst som kan bekosta t.ex. aktieutdelningar och nyetableringar. Med 20 miljarder i vinst över 5-7 år har du ju annars bara gjort ett reellt nollresultat.

Är lösningen att ingen tillverkar bilar?
Det tillverkades 67 miljoner bilar i världen sist jag läste något om saken. Problemet för bl.a. SAAB är att det köptes cirka 55 miljoner bilar. Lösningen är givetvis att producera bilar folk vill köpa men det är lättare sagt än gjort. Lyckas SAAB bygga en bil som lockar fler än drygt 600 svenskar till köp blir jag bara glad, jag har inget emot SAAB.

Behöver vi inte bilar?
Jag har två.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Problemet för SAAB är att de inte säljer tillräckligt många bilar med tillräcklig vinstmarginal för att tjäna tillbaka 20 miljarder på 5-7 år för att finansiera utvecklingen av nästkommande modellprogram. Det här är ju huvudanledningen till att 9-5 är 13 år gammal medan andra biltillverkare som gjort vinst genom åren har lanserat både en och två nya modeller under samma tidsperiod.

Dessutom skall du ju helst tjäna mer än dessa 20 miljarder för att kunna påvisa en verklig vinst som kan bekosta t.ex. aktieutdelningar och nyetableringar. Med 20 miljarder i vinst över 5-7 år har du ju annars bara gjort ett reellt nollresultat.


Det tillverkades 67 miljoner bilar i världen sist jag läste något om saken. Problemet för bl.a. SAAB är att det köptes cirka 55 miljoner bilar. Lösningen är givetvis att producera bilar folk vill köpa men det är lättare sagt än gjort. Lyckas SAAB bygga en bil som lockar fler än drygt 600 svenskar till köp blir jag bara glad, jag har inget emot SAAB.


Jag har två.

Hur vet du hur SAABs ekonomi skulle se ut i framtiden.

Jag tror att de bilar vi borde åka i i framtiden ser annorlunda ut än de bilar vi köper, och
åker i, idag. Någon i bilindustrin behöver göra en massa saker i framtiden som inte görs
idag. Det kanske blir SAAB som gör det.
 

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
Men om ingen annan behöver denna industri, ska de ändå fortsätta tillverka varor? Vem vill finansiera något som kanske aldrig kommer att generera vinst?

Vem? På två dagar hade 4 olika bud lagts på saab.
Det är inte heller klokt att underskatta saabs roll i västsverige. Tillsammans med volvo finns ett unikt och känsligt kluster underleverantörer.
Faller saab börjar dessa trappa ner sin verksamhet, tills slut får även volvo svårt att klara sig och sen är det adjöss med svenska bilar.
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Hur vet du hur SAABs ekonomi skulle se ut i framtiden.

Jag tror att de bilar vi borde åka i i framtiden ser annorlunda ut än de bilar vi köper, och
åker i, idag. Någon i bilindustrin behöver göra en massa saker i framtiden som inte görs
idag. Det kanske blir SAAB som gör det.

Jag kan inte säga att jag vet hur SAABs ekonomi ser ut i framtiden, det gör ingen, men drar vi lärdom från historien så har vi en vag aning. Läget är ju tämligen akut som du säkert förstår och kontot är i princip tömt och företaget blöder månad för månad med starkt vikande försäljning. Ner 45% från föregående år som redan det var ganska dåliga siffror.

Skall trenden vändas kräver det stora investeringar som kanske bär frukt eller eventuellt leder till ännu större förluster.

Det är den här typen av riskprojekt som riskkapitalister (det finns en anledning till att det heter just riskkapital och inte bara kapital) ger sig in i om de bedömmer att det finns pengar att tjäna.

Finns det ingen i hela världen som vill köpa SAAB så finns det heller ingen anledning att staten skall köpa bolaget från GM. Det finns tillräckligt med riskkapital i världen för att skrapa ihop 40-50 miljarder om man har ser vinstpotential. Det är alltså inte avsaknaden av pengar på världsmarknaden som är problemet. Problemet är att ingen där ute verkar tro på produkten.

Någon i bilindustrin behöver göra en massa saker i framtiden som inte görs idag. Det kanske blir SAAB som gör det.
Japp, och dessa saker kostar pengar. Därför är det tyvärr mer troligt att dessa nya saker tas fram av något japanskt eller tyskt bilbolag ety de har visat sig kapabla att generera vinst och sitter därmed med pengar i kassakistan.

Du kan inte utveckla någonting nytt i den här divisionen med en tom plånbok, så enkelt är det.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Vem? På två dagar hade 4 olika bud lagts på saab.
Det är inte heller klokt att underskatta saabs roll i västsverige. Tillsammans med volvo finns ett unikt och känsligt kluster underleverantörer.
Faller saab börjar dessa trappa ner sin verksamhet, tills slut får även volvo svårt att klara sig och sen är det adjöss med svenska bilar.
Återigen, marknaden bryr sig föga om det emotionella värdet hos en vara.. Om Saab inte kan leverera, goodbye..
 
  • Gilla
Reaktioner: N/A

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Under de senaste tio åren upplever jag att saabs reklam för sina modeller varit riktigt off q ! Ta deras reklam tex om att det är folk med känsla för konst och design som väljer saab!!!? Vem fan kom på att jaaaaaa låt oss sälja bilen till de trettio personerna i världen som passar in på den beskrivningen?? Hur många vill köpa en saab cab för att den går att cabba ner i alperna??Vem kom på att endast exponera saab frontlyktor i mörker??Deras marknadsföring har verkligen varit under all kritik och det anser jag varit ett medvetet tilltag av gm i deras missköttsel av märket saab! Kan det vart så att Opel antagligen varit en som förlorat marknadsandelar mot saab???Slutligen...staten har och kan även i framtiden vara en mycket god företagsägare som genererar vinst!! Retorik som att staten inte skall driva företag går ingen insatt på!!!Det är som sagt bara retorik utan förankring!!!
 
Last edited:
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top