Saab V4-Race Luleå-Monaco i september!

Therudeboy skrev:
Kan bara hålla med, hittade närmsta vägen till östersund med det och det angav massa bra saker.

Och varför i #€¤£$@* vill någon veta hur man tar sig till ösd???

Jag har också MS AutoRoute och kan intyga att det är ett bra kartprogram. Har testat ett par andra som inte har varit lika bra.
 
doohan skrev:
Nu är jag och 2 kompisar anmälda. Oj Oj det här kommer att gå illa.

Nu är det bara tigga ihop lite sporthoj-klistermärken från Swedie så ser det ut som ni är sponsrade också :tungan

Sen vill vi se en ihopklippt film från resan i bästa gumball-anda.
 
Esquire skrev:
Och varför i #€¤£$@* vill någon veta hur man tar sig till ösd???

Jag har också MS AutoRoute och kan intyga att det är ett bra kartprogram. Har testat ett par andra som inte har varit lika bra.



Om man är ett gäng smålänningar som vill åka på storsjöyran för att supa så vill man veta vägen. Iofs dom värsta 170mil jag åkt i hela mitt liv men kul var det.
 
route 66 e betydligt mer detaljerat! Både i Sverige och i Europa!
 
GSXR1100R skrev:
En V4a kan nog klara 130 blås utan att krokna, har man sen en 300 liters tank så slipper man stanna och tanka.
Saab köpte 1500-motorerna från Ford, exakt samma motorfamilj som Fords 1700 cc V4:a. Fordarna hade dessutom 2-port medan Saabarna hade 1-ports fuggar. Fordpuffran passar bolt-on, bara att hysta i och köra (kommer inte ihåg om man måste hempula lite med linkaget till 2-portaren).
En Saab V4:a med 1700 cc och 2-port toppar 120 med 2 stift igenslaggade! Been there, done that!
Över 150 blås med friska stift. Det finns dock ett problem. De tål inte att blåvarvas hela dagarna. 120 km/h går bra men 140 pendlande dagut och dag in ger fina motorskador när kolvar och stakar tackar för sej! :D

Som alla säkert vet så byggde Ford på V4:an med ytterligare två pipor till en V6:a som började sitt liv i mitten av 60-talet som 1800 cc och sen växte successivt till 2000, 2300, 2600, 2800 och slutligen 2900 cc. Dessa är bolt-on mot växellåda men man får förpassa kylaren till skuffen och anpassa avgas eftersom grenrören delvis ser annorlunda ut. V4:an har ju siamesportar = endast ett avgas per sida, 6:an har siames + soloportar = två rör per sida.
Det finns en ovanlig variant på 2800-sexan i Mustang II:orna som har 3 soloportar på varje sida, dessa toppar borde flöda bättre och jag är rätt säker på att de passar. Har ett svagt minne av att 2900-topparna också har soloportar. Den motorn har dessutom större oljepump, något som är behövligt eftersom övriga V4 och V6 har samma pump, dimensionerad efter den ursprungliga V4:an på 1200 c i Ford 12M. 2900:an har ju dessutom hydrauliska lyftare = ställer högre krav på oljetryck och flöde.

Problemet med samtliga motoralternativ i Saab V4 är slutväxeln. Vilken motor man än väljer så kommer den med stor säkerhet att hoppa i bitar om man försöker hålla 160 ända till Monaco. Om man nu inte petar i smidda kolvar etc men det var ju det där med max 2000:-. :va

Kan också nämna att en Ford 17M-kupe med 5 fyllnyllen + chaufför och skuff fylld med öl hänger av de tidiga Golf GTI! Allt som behövdes var en 2800 med insug från 2600 och fugge från 3000 (den motorn passar ej i Saab). Samt tung gasfot. Men det var trist att göra av med 7 växellådor på 2-3 somrar! Köpte flera lådor i taget på den tiden! :tummenupp
 
Robban_C skrev:
Kan också nämna att en Ford 17M-kupe med 5 fyllnyllen + chaufför och skuff fylld med öl hänger av de tidiga Golf GTI! Allt som behövdes var en 2800 med insug från 2600 och fugge från 3000 (den motorn passar ej i Saab). Samt tung gasfot. Men det var trist att göra av med 7 växellådor på 2-3 somrar! Köpte flera lådor i taget på den tiden! :tummenupp
Ahhh gamla goda raggarminnen :tummenupp vi åkte oxå 17M-Kupe, vilken raggarbil altså, alla :tuttar flockades runt pärlan.
Vi hade även en Fen-merca samt en Cadillac 62 :fyllisar .

V4 racet verkar lagomt galet för min smak, undrar om man skulle...
 
Nu har även jag och min kära kollega minsann anmält ett team. :banana
Visste väl att min kära gamla v4:a (skabbflundran heter hon) skulle komma till nytta om jag bara sparade henne länge nog...
 
Monaco + risig V4a = stor risk att ni blir stoppade på vägen in (de 1:a ekipagen kanske slinker igenom). Det finns en anledning till att det ofatst står poliser på infartsvägarna till byn. Skraltiga turistbussar / folkabussar / ratbilar, osv stoppas ofta innan dom har kommit in i stadskärnan. Då får man parkera utanför och knata in. Men är ni bland de 1:a in i byn, så klarar ni er säkert, men efter en 4-5 V4:or vid casinot så börjar det nog märkas hos polisen.

Lycka till ivf!
 
Vi är sponsrade med däck redan. Kompisens bror som e med i laget åker för andra året på isle of man nu i år.
Däcksponsorn har inget val.

Men lite fina sporthoj märken skulle sitta fint.



Wiseguy skrev:
Nu är det bara tigga ihop lite sporthoj-klistermärken från Swedie så ser det ut som ni är sponsrade också :tungan

Sen vill vi se en ihopklippt film från resan i bästa gumball-anda.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top